........သည္ဆိုဘ္ေရာက္လာ မ်ားသတၱာခ်မ္းသာကိုစိတ္ျမဲပါေစ၊ ဥပါဒ္ရန္ေဘးကင္းစင္ေ၀းျငိမ္းေအးၾကပါေစ.........

Dec 14, 2012

ပအို၀္;

* ပအို၀္း ေခၚ ေတာင္သူ ( ရွမ္းျပည္နယ္ ) ႏွင္႔သထံု
* ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာရာဇဝင္ (ေဒါက္တာသန္းထြန္း) စာမ်က္ႏွာ ၂၈ လူ မ်ိဳးႏြယ္စု ဆင္းသက္ပံု အရ ကရင္ မ်ိဳးႏြယ္စု ျဖစ္သည္။
* ဒ႑ာရီပံုျပင္မ်ားအရ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ေဇာ္ဂ်ီႏွင့္ နဂါးမ တို႕ ခ်စ္ခင္စံုဖက္ရာမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟုဆိုသည္။
ပအို၀္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ ကရင္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ေတာင္ေပၚကရင္၊ ကြင္းကရင္ ႏွစ္မ်ိဳးလုံး၌ ထက္ဝက္ခန႔္စီ ပါဝင္သည္။ သို႔ေသာ္ မူလက ေတာင္ေပၚ၌ အေနမ်ားေသာ လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္၍လည္း ေတာင္သူဟူ၍ ေခၚေဝၚဟန္တူသည္။
ကရင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အမ်ိဳးအလိုက္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ေခၚေဝၚေသာ အမည္မ်ားရွိၾကသည္။ ပုံစံအားျဖင့္ ကရင္နီတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို ကယားဟု ေခၚၾကသည္။ ပအို၀္းဟူေသာ အမည္သည္လည္း အမ်ိဳးအလိုက္ ေခၚေဝၚေသာ အမည္ျဖစ္သည္။
ပအို၀္းတို႔သည္ ကရင္မ်ိဳးတို႔တြင္ လူဦးေရအားျဖင့္ တတိယ အမ်ားဆုံးျဖစ္သည္။ ပအို၀္းတို႔ကို ျမန္မာနိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္နယ္စပ္ေဒသ၊ ေတာင္ပိုင္းရွမ္းျပည္နယ္ အလယ္ပိုင္းႏွင့္ အေနာက္ဘက္ နယ္စပ္ေဒသတို႔တြင္ အႏွံ့အျပားေတြ႕ရွိရသည္။ ပအို၀္းတို႔၏ အခ်က္အခ်ာေဒသ ၂ ခုမွာ သံလြင္ျမစ္ေအာက္ပိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္ေဒသမ်ားႏွင့္ ေတာင္ပိုင္းရွမ္းျပည္ရွိ သထုံနယ္တို႔ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ ေအာက္ပိုင္းရွိ က်ိဳကၡမီခရိုင္ႏွင့္ သထု႔ခရိုင္တို႔တြင္ ပအို၀္းလူမ်ိဳး အမ်ားဆုံး ေနထိုင္ၾကသည္။ ေတာင္ငူခရိုင္၊ ပဲခူးခရိုင္၊ ဖားအံခရိုင္၊ ကယားျပည္နယ္ႏွင့္ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္ လခတို႔တြင္လည္း ပအို၀္းလူမ်ိဳးမွား အႏွံ့အျပား ေနထိုင္ၾကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံမွအပ ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ကေမၻာဒီးယားနိုင္ငံမ်ားႏွင့္ မဲေခါင္ျမစ္ ေအာက္ပိုင္းေဒသတို႔တြင္လည္း ပအို၀္းမ်ား အထင္အရွား ရွိေလသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံေတာင္ပိုင္း သထုံခရိုင္သည္ ပအို၀္းတို႔၏ မူလဇာတိေဒသျဖစ္သည္။ ဒ႑ာရီပုံျပင္မ်ားအရ ပုဂံျပည္သို႔ အေနာ္ရထာမင္း သုံ႔ပန္းအျဖစ္ ဖမ္းယူသြားေသာ သထုံျပည့္ရွင္ မႏူဟာမင္းသည္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးဟု ဆိုသည္။ ပုဂံသို႔ မႏူဟာမင္း ပါသြားၿပီးေနာက္ နိုင္ငံၿပိဳကြဲ၍ အခ်ိဳ႕ပအို၀္းတို႔သည္ ေျမာက္ဘက္သို႔ ေရာက္သြားၿပီးလၽွင္ ရွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းတြင္ သထုံနယ္သစ္ကို တည္ေထာင္ၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ သထုံျပည္မွ ေျပးလာေသာ ပအို၀္းတို႔သည္ ေျမလတ္တြင္လည္း အေျခစိုက္ၾကသည္။ ပုဂံ​ေက်ာက္စာတို႔တြင္ ေတာင္သူဟူ၍ ေဖာ္ျပပါရွိရကား ပုဂံေခတ္ကပင္ ပအို၀္းႏွင့္ ျမန္မာတို႔ အဆက္အသြယ္ရွိသည္ဟု ယူဆရေပသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္ သထုံနယ္တြင္ ပအို၀္းတို႔သည္ နန္းေခ၊ တတုတ္၊ ကြန္ေလာင္၊ တန္စန္ႏွင့္ ခိုင္ဟူ၍ လူမ်ိဳးစု ၅ စု ကြဲသည္ဟုဆိုသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ပအို၀္းတို႔ကို ရွမ္းေတာင္သူဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ ရွမ္းပအို၀္းတို႔သည္ မိမိတို႔ကိုယ္ကို သထုံပန္းရင္ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ ရွမ္းျပည္နယ္၊ သထုံနယ္ကိုလည္း အုပ္ခ်ဳပ္သူ ၿမိဳ႕စားသည္ ပအို၀္းလူမ်ိဳးျဖစ္သည္။
ပအို၀္းတို႔သည္ ကရင္ဘာသာစကားႏွင့္ နီးစပ္ေသာ ဘာသာစကားကို ေျပာဆိုၾကသည္။ ကိုယ္ပိုင္ စာေပရွိေသာ္လည္း အလြန္ရွားပါး၍ ပအို၀္းစာေပကို ဖတ္တတ္သူ နည္းပါးလွသည္။ ပအို၀္းတို႔သည္ ဗုဒၶအယူဝါဒကို သက္ဝင္ယုံၾကည္ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းကန္ဘုရားမ်ား တည္ေဆာက္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ နတ္ကိုးကြယ္မွုကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ရြာနတ္၊ အိမ္ေစာင့္နတ္မ်ားကို မပ်က္မကြက္ ပူေဇာ္ပသမွုလည္း ရွိသည္။
* 1 ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား
o 1.1 ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ျခင္း
o 1.2 အေမြဆက္ခံျခင္း
o 1.3 လူပ်ိဳအပ်ိဳဘဝႏွင့္ မဂၤလာလက္ထပ္ပြဲ
o 1.4 စိတ္ေနသေဘာထားမ်ား
* 2 ကုိးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ
ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား
ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပုိင္းရွိ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕သည္ အနက္ (သုိ႕) နက္ျပာေရာင္ဝတ္စံုကို အမ်ားဆံုးဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေအာက္ျမန္မာျပည္ရွိ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕မူကား ဗမာ လူမ်ိဳးကဲ့သုိ႕ ဝတ္ဆင္ၾကသည္က မ်ားေလသည္။ အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ ဝတ္ဆင္ၾကျခင္းမွာ အနက္ေရာင္သည္ အပူကုိ စုပ္ယူႏိုင္ျခင္း၊ ေအးေသာရာသီဥတုဒဏ္ကုိ ကာကြယ္ႏိုင္ျခင္း၊ ေပေရစြန္းထင္းမႈ သက္သာျခင္း စသည္တုိ႕ေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ျပင္ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသား တုိ႕သည္ အမ်ားအားျဖင့္ ျမင့္ေသာေတာင္ေပၚေဒသတြင္ ေနထုိင္ၾကသျဖင့္ အေအးဒဏ္ကုိ ကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အနက္ေရာင္ ဝတ္စံုကုိ ဝတ္ဆင္ၾကျခင္း ျဖစ္၏။ အနက္ေရာင္သည္ ပအုိဝ္းတုိင္းရင္းသားတုိ႕၏ မူပုိင္အေရာင္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ဝတ္စံုကုိ ဝတ္ဆင္ရာတြင္ အဖိုးထုိက္တန္ေသာ သကၠလပ္မ်ားကို အထူးအေလးေပး ဝတ္ဆင္ၾက၏။ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး ဝတ္စံုတစ္စံုသည္ ယခုကာလ ေစ်းႏွုန္းအားျဖင့္ ငါးေသာင္းက်ပ္ခန္႕ရွိေလသည္။ အနက္ေရာင္၊ နက္ျပာေရာင္ ဝတ္စံုကုိ ညီညာစြာ ဝတ္ဆင္ၾကသျဖင့္ ဂုဏ္တု ဂုဏ္ျပိဳင္ ကင္းသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။
ေဆြမ်ိဳးေတာ္စပ္ျခင္း
ပအုိဝ္းလူမ်ိဳးတြင္ မိန္းမ၏ ေမာင္ႏွွွင့္အစ္ကုိအား ‘မက္’ ဟုေခၚ၍ ညီမ၏ေယာက်ာၤးကိုလည္း ‘မက္’ ဟုပင္ေခၚသည္။ ညီအစ္မ နွစ္ေယာက္၏ ေယာက္်ားကို ‘ဖာတန္’ ဟုေခၚျပီး၊ ညီမ၏ လင္ေယာက္်ားကုိ ‘ဖာနင္’ ဟုေခၚသည္။ အေဖ၏ ညီကို ‘ဖာနင္’၊ အေမ၏ အစ္ကုိ ကုိ ‘ဖာတန္’ ဟုေခၚသည္။ အေမ၏ေမာင္ကုိ ‘ဖူ’ ဟုေခၚသည္။ အေဖ၏ ညီမႏွင့္ အစ္မကုိလည္း ‘ဖူ’ ဟုေခၚသည္။ အေမ၏ ညီမကို ‘မိြဳးတန္’၊ အေမ၏ အေမကုိ ‘မိြဳးျဖား’၊ ဇနီးသည္၏ ညီမကို ‘မြိဳးနင္’၊ ဇနီးသည္၏ အစ္မကုိ ‘မိြဳးတန္’ ဟုေခၚသည္။
အေမြဆက္ခံျခင္း
မိဘႏွစ္ပါးကြယ္လြန္ေသာ္ က်န္ရွိပစၥည္းမ်ားကုိ သားသမီးမ်ားအား က်ားမ ႀကီးငယ္မခြဲျခားဘဲ ခြဲေဝယူၾကသည္။ မိဘႏွင့္ ေနာက္ဆံုးအတူေနသူက အေမြကုိ ပုိရထုိက္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ သားသမီးေျမးျမစ္မရွိမွသာ အနီးဆံုးေဆြမ်ိဳးက ဆက္ခံႏုိင္သည္။ မိဘ၏ ေနအိမ္ႏွင့္ ေျမကြက္ကုိ အငယ္ဆံုးသားသမီးမ်ားအား ေပးေလ့ရွိသည္။ အေမြစား အေမြခံ မရွိဘဲ ေသဆံုးသြားၾကလွ်င္ ၄င္းတုိ႕၏ ပစၥည္းမ်ားကုိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းသုိ႕ ေပးပို႕ လွဴဒါန္းေလ့ရွိသည္။
လူပ်ိဳအပ်ိဳဘဝႏွင့္ မဂၤလာလက္ထပ္ပြဲ
လူပ်ိဳအပ်ိဳဘဝသည္ လူမ်ိဳးတိုင္းတြင္ ရိွၾကသည္။ ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား တြင္လည္း လူပ်ိဳလွည့္သည့္ ဓေလ့ရိွသည္။ လူငယ္မ်ား လူပ်ိဳလွည့္ရာတြင္ မိမိရြာတြင္း၌လည္းေကာင္း၊ တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ေစ အေပါင္းအသင္းမ်ားႏွင့္ ျဖစ္ေစ လွည့္ေလ့ရွိသည္။ သူစိမ္းျပင္ပရြာ၌ အပ်ိဳလွည့္လုိလွ်င္ ကာလသားေခါင္းေဆာင္ထံတြင္ျဖစ္ေစ၊ ရြာခံကာလသားတစ္ဦးကျဖစ္ေစ လမ္းညႊန္ဦးေဆာင္ေပးၾကရသည္။ အိမ္ရွင္အပ်ိဳအမ်ိဳးသမီးအေနျဖင့္ မိမိ၏အိမ္ အလည္လာေသာ လူပ်ိဳမ်ားအား သိသည္ျဖစ္ေစ၊ မသိသည္ျဖစ္ေစ၊ လက္ခံစကားေျပာျပီး ေရေႏြးၾကမ္၊ ကြမ္း၊ စားဘြယ္တစ္ခုခုျဖင့္ ဧည့္ခံေပးရသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ စကားေျပာရန္မွာ ေနအိမ္အတြင္းရွိ မီးဖိုနံေဘး၌ ဝိုင္းထိုင္၍ ေျပာၾကသည္က မ်ားသည္။ အခ်ိဳ႔လည္း ေန႔လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္မ်ားသို႔ လွည့္လည္ၾကသည္။ အမ်ိဳးသားအေနျဖင့္ အသက္(၁၆) ႏွစ္ အရြယ္မွစ၍ လူပ်ိဳလွည့္ႏိုင္ျပီး အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေနျဖင့္ အသက္(၁၅) ႏွစ္တြင္ အပ်ိဳအျဖစ္ သတ္မွတ္ေလ့ရိွၾကသည္။
စိတ္ေနသေဘာထားမ်ား
ပအိုဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ပေဒသရာဇ္ အုပ္စိုးသူ လူတန္းစား၏ ဖိႏွိပ္ညွဥ္းပန္းမႈႏွင့္ အခြန္အတုတ္ မတရားအတင္း အဓမၼေကာက္ခံမႈမ်ားေၾကာင့္ ၄င္းတို႔ႏွင့္ ကင္းေဝးရာ ေတာင္ေပၚေဒသမ်ားတြင္ ေရႊ႔ေျပာင္းေနထို္င္ခဲ့ၾကသည္။ ပင္ကုိစရိုက္အေနျဖင့္ မိမိ၏ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ လြတ္လပ္စြာ ပရိေယသန ရွာမီးလိုမႈ စိတ္ဓာတ္အျပည့္ရွိၾကသည္။ ပေဒသရာဇ္စနစ္ ပေပ်ာက္ျပီး ပအိုဝ္းမ်ား ေတာင္ေပၚေဒသတြင္ အတည္တက် ေနထိုင္လာၾကသကဲ့သို႔ ေျမျပန္႔ေဒသမ်ားသို႔ဆင္း၍ လယ္ယာလုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္အသက္ေမြး ဝမ္းေၾကာင္း ျပဳလာၾကသည္။ ပအိုဝ္းမ်ား၏ စိတ္ေနသေဘာထားမ်ားမွာ ရိုးသားမႈကုိ အရင္းခံၾကသည္။ ပအို္ဝ္းစကားပံုတစ္ခုက ‘ကုန္းျမင့္လွ်င္ ေရမတင္၊ ဂုဏ္ျမင့္လွ်င္ လူမခင္’ ဟု ဆုိေပသည္။ ပအိုဝ္းမ်ားသည္ အယုတ္အလတ္ အျမတ္မေရြး၊ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာမေရြး၊ တေျပးညီစြာ တန္းတူရည္တူ ဆက္ဆံၾကသည္။ ဓနဂုဏ္၊ ေငြဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္ေမာက္ျခင္းမ်ား မရိွသေလာက္ နည္းပါးေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။
ကုိးကြယ္ ယံုၾကည္မႈ
ပအုိဝ္းတုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ထြန္းကားရာ သုဝဏၰဘူမိသထံုျပည္မွ ရွမ္းကုန္း ျပင္ျမင့္သို႔ ေရာက္ရိွျပီး ဗုဒၶဘာသာ မ်ိဳးေစ့ကုိ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ပအိုဝ္းအမ်ားစုသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ကုိးကြယ္ယံုၾကည္ၾကသည္။ အနည္းငယ္မွ်သာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာကုိ ကုိးကြယ္ၾကသည္။ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းမ်ားကို ေက်းရြာတိုင္းတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ဘုရား၊ ေက်ာင္းကန္၊ ဇရပ္စေသာ သာသနာေရးဆိုင္ရာ အေဆာက္အအံုမ်ားကို မိမိေခၽြးနည္းစာလုပ္အားခမွ စုေဆာင္းထားေသာ ေငြေၾကးမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းၾကသည္။
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔၏ ဒုံးလႊတ္ဓေလ့
ေရွးက ျမန္မာတို႔တြင္ ဒုံးလႊတ္သည့္ အေလ့အထ ရွိသကဲ့သုိ႔ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား တို႔တြင္လည္း ဒုံးလႊတ္သည့္ အေလ့အထ ရွိ၏။ ေအာက္ျမန္မာျပည္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား မ်ားေရာ၊ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား မ်ားပါ `ဒုံးလႊတ္ျခင္း´ ကို ခုံမင္ၾကသည္။ ၀ါသနာ ပါၾကသည္။ ကၽြမ္းက်င္ၾကသည္။
 
ဒုံးအစ
ေတာင္ဘက္ တရုတ္နယ္ျခားအလြန္ လင္းဇင္းျမစ္၀ွမ္း တစ္ေလွ်ာက္ေဒသသည္ လူးလူမ်ဳိးတို႔အရပ္ တစ္ဆယ့္ပနား ပင္ျဖစ္သည္။ လူး တစ္ဆယ့္ပနား ဆိုသည္မွာ လူးတို႔ေဒသခရိုင္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ ခရုိင္ကို ဆုိလုိပါသည္။ လူး တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပနား သည္ စတုရန္း ကီလိုမီတာ ၂၅၀၀၀ က်ယ္ၿပီး လူဦးေရ ၆၂၀၀၀၀ ရွိသည့္အနက္ ၃၀% မွာ `တိုင္´ လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ထုိေဒသတြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ `တိုင္´ လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ မိစၧာေကာင္ကို ေအာင္ပြဲခံသည့္ အေနျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ ေရပက္ကစား ၾကသည္။ ပထမေန႔တြင္ ေလွျပဳိင္ပြဲ ႏွင့္ ဒုံးလႊတ္ပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ `တိုင္´တို႔က ေလွျပိဳင္ပြဲႏွင့္ ဒုံးလႊတ္ပြဲကို နံနက္အခ်ိန္တြင္ က်င္းပၾက၏။ တိုင္တို႔ ဒုံးလြတ္ပြဲ က်င္းပရာတြင္ အျမင့္ဆုံးႏွင့္ အေ၀းဆုံးပစ္လႊတ္သည့္ ဒုံးကို အဓိက ထားေလသည္။ ယခုအခ်ိန္ထိ ဒုံးကို အျမင့္ဆုံး ပစ္လႊတ္ႏိုင္သူ အနည္းငယ္သာ ရွိေသးသည္ဟု မွတ္သားရေပသည္။ တရုတ္နယ္ျခားအလြန္ လင္းဇင္းျမစ္၀ွမ္း တစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ `တိုင္´လူမ်ဳိးတို႔သည္ ဒုံးလႊတ္ပြဲကို ႏွစ္စဥ္ က်င္းပၾကေၾကာင္း သိရေလသည္။
ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ဒုံးလႊတ္သည့္ ဓေလ့ကို မည္သည့္ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္က စတင္ခဲ့သည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ား မေတြ႔ရွိရေပ။ ယမ္းစိမ္းကို အသုံးျပဳတတ္ လာသည့္ အခ်ိန္ေလာက္က စတင္ခဲ့သည္ဟု ခန္႔မွန္းရေပသည္။ သက္ၾကီးရြယ္အိုမ်ား မွတစ္ဆင့္ မွတ္သားရသည္မွာ ဒုံးလြတ္သည့္ဓေလ့ စတင္ခဲ့ေသာ အခ်ိန္သည္ ႏွစ္ေပါင္း (၃၀၀)ခန္႔ ၾကာခဲ့ၿပီဟု ဆို၏။ ဒုံးလႊတ္သည့္ ဓေလ့ စတင္ခဲ့စဥ္က အေ၀းသြားေအာင္ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္မွာ ယေန႔တိုင္ပင္ ျဖစ္၏။
ပေဒသရာဇ္ အုပ္စိုးစဥ္က မိုင္းကိုင္ေစာ္ဘြားသည္ ယမ္းပိႆာခ်ိန္ (၆၀)ရွိသည့္ ဒုံးကို ျပဳလုပ္ၿပီး ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕တြင္ လာလႊတ္ရန္ ျပင္ဆင္သည္ဟု ဆို၏။ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕သို႔ ေရာက္ေသာအခါ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္ အဂၤလိပ္မင္းၾကီးက “လႊတ္တာေတာ့ ဟုတ္ၿပီ၊ ဘယ္မွာလႊတ္မွာလဲ၊ လႊတ္ဖို႔ေနရာ ရွိသလား´´ ဟု ေမးရာ မိုင္းကိုင္ေစာ္ဘြားက မည္သည့္ဘက္ကို ဦးတည္ရမွန္းမသိ ျဖစ္ေန၏။ အရမ္းလႊတ္လွ်င္ ရြာရွိရာေနရာကို က်ပါက မီးေဘးကို စိုးရိမ္ရ၍ ယမ္းပိႆာ (၆၀)ရွိသည့္ ဒုံးကို မိုင္းကိုင္သို႔ ျပန္ယူကာ ျပန္လႊတ္ရသည္ ဟူ၏။
`ဒုံး´ ကို ရွမ္းတို႔က `လုဖိုင္´ ဟုေခၚ၏။ `လု´မွာ ရွမ္းဘာသာ စကားျဖစ္ၿပီး `အလုံး´ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ `ဖိုင္´မွာ `မီး´ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ `လုဖိုင္´မွာ ျမန္မာလို (မီးလုံး)ဟု ဆိုႏိုင္ေပသည္။ `ပြယ္လုဖိုင္´သည္ မီးလုံးပြဲဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ဒုံးကို ပအို္၀္းတို႔ကလည္း `လုဖိုင္´ဟုပင္ ေခၚ၏။ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ အျခားလူမ်ဳိး မ်ားကမူ ဒုံးကို `မီးရွဴး´ဟု လည္းေကာင္း၊ `မီးက်ည္´ဟု လည္းေကာင္း ေခၚၾကသည္။ ဒုံးလႊတ္ပြဲကိုလည္း `မီးရွဴးပြဲ´၊ `မီးပြဲ´ဟု ေခၚၾကသည္။
ပ်ံ႕ႏွံ႕ပုံ
ဒုံးလႊတ္သည့္ ဓေလ့သည္ ပင္ေလာင္းျမိဳ႕နယ္တြင္ ေရပန္းအစားဆုံး ျဖစ္၏။ ပင္ေလာင္း ျမိဳ႕နယ္တြင္ ဒုံးအၾကီးမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾက၏။ ေတာင္ၾကီးျမိဳ႕နယ္တြင္ ဒုံးအလတ္စား ေလာက္ကုိသာ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ပင္ေလာင္းျမိဳ႕နယ္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား တို႔သည္ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္(၅၀)ခန္႔က `ပန္တုံ´ေခၚ ဒုံးကို စတင္ခဲ့ ၾကေသး၏။ ထိုဒံုးကို ျငမ္းစင္ေပၚတင္ၿပီး လႊတ္ပါက ဦးတည္ထားသည့္ ေနရာသို႔ မသြားဘဲ သြားခ်င္သည့္ ေနရာကိုသြား၏။ သြားခ်င္သည့္ ေနရာကိုသြားသျဖင့္ ထိုဒံုးကို ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား တို႔က ”ေမ;ပန္တံု” (ဒံုးပန္တံု) ဟုေခၚၾက၏။ ဤဒံုးကို႐ႈိ႕လႊတ္ပါက ယခုေခတ္ အာကာသသို႔ ပစ္လႊတ္သည့္ ဒံုးပ်ံမ်ားႏွင့္ဆင္၏။ ယမ္းအားေပၚတြင္ မူတည္၍ သြား၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပအိုဝ္း တိုင္းရင္းသားတို႔က ”ဒံုးပ်ံကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္(၅၀) ကတည္းက လုပ္ခဲ့တာ” ဟုဂုဏ္ယူ၍ ေျပာစမွတ္ျပဳၾကသည္။
ဒံုးလႊတ္သည့္ ဓေလ့သည္ ႐ွမ္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား မွတစ္ဆင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည့္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား မ်ားဆီသို႔ ပ့်ံႏွံ႔သြားေၾကာင္းျဖင့္ မွတ္သားရသည္။
ေရွးက ဒံုးလႊတ္ပြဲကို ႐ွင္ျပဳပြဲမ်ား ၿပီးဆံုးေသာအခါ ႐ွင္ျပဳပြဲ ၿပီးဆံုးျခင္း၏ အထိမ္း အမွတ္အျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ ရာသီဥတု ေကာင္းမြန္သာယာေရး၊ ေတာင္ယာထြက္သီးႏွံမ်ား ေအာင္ျမင္ေရး ၊ပိုးမႊားဖ်က္ဆီးမႈ ကင္းေဝးေစေရး၊ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲတြင္ မိမိတို႔ဒါန ေအာင္ျမင္မႈ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားကို ပူေဇာ္ဆုေတာင္းသည့္ ပြဲအျဖစ္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ ယေန႔တိုင္ပင္ က်င္းပဆဲျဖစ္၏။ ဒံုးလႊတ္ပြဲသည္ စည္ကားၿပီး အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ လာေရာက္ၾကသျဖင့္ ဤပြဲတြင္ တစ္နယ္တစ္႐ြာစီ ကြာေဝးေသာ ေဆြမ်ိဳး မိတ္သဂၤဟမ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ဆံုေတြ႕ ၾကရေလသည္။
ဒံုးလႊတ္ပြဲကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပ ျပဳလုပ္ၾက၏။ ႐ွမ္းျပည္နယ္ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား တို႔သည္ ဒံုးလႊတ္ပြဲကို ေနရာအႏွံ႔အျပားတြင္ က်င္းပၾက၏။ ဒံုးလႊတ္ပြဲကို ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္ ကဆုန္၊ နယုန္လမ်ားတြင္ က်င္းပၾကသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္လွ်င္ ဒံုးလႊတ္ပြဲမ်ား ကုန္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါတြင္ ေတာ္သလင္းလ အထိ က်င္းပေနၾကသည္ကို ေတြ႔ၾကရသည္။ ေတာင္ခ႐ိုင္ ဇရပ္ႀကီးျမိဳ႔တြင္ ေနထိုင္ၾကေသာ ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ သႀကၤန္အခါတြင္ က်င္းပေလ့႐ွိၾကသည္။ ဒံုးလႊတ္ပြဲကို ေစတီပုထိုးအနီးတြင္ က်င္းပၾကၿပီး ရဟန္းသံဃာ မ်ားကိုလည္း ပင့္ဖိတ္ကာ ဆြမ္းကပ္ၾကသည္။ လွဴဖြယ္ဝတၴဳမ်ား လႉဒါန္းၿပီး တရားေတာ္ကို နာယူၾကသည္။ လူထုပရိတ္သတ္ကိုမူ ထမင္းထုပ္ကမ္းျခင္း၊ယာဂုထုပ္ ကမ္းျခင္းျဖင့္ ‘ဧည့္ခံ´ၾကေလသည္။
ေ႐ွးက ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသားတို႕သည္ ဒံုးကို ဝါးက်ည္ေထာက္မ်ားျဖင့္ျပဳလုပ္ၾက၏။ ေနာင္တြင္ သြပ္ျပားျဖင့္ ျပဳလုပ္လာၾက၏။ ယခုအခါေမာ္ေတာ္ကား”ဂိြဳင္း” သံပိုက္မ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည္၊ ဒံုးလႊတ္ၿပီးပါက သံပိုက္ကိုျပန္သိမ္းထားၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကလည္းဒံုးျပဳလုပ္ သည့္ဒံုးဆရာ၏ အိမ္တြင္ ထားၾက၏။
ဒုံး၏ ယမ္းေရာစပ္ပံု အဆင့္ဆင့္ကို တင္ျပသြားပါမည္ .. ။
ဒံုးကို မည့္သည့္ယမ္းမ်ိဳးျဖင့္မဆို ျပဳလုပ္ႏိုင္၏။ ဒံုးျပဳလုပ္ရန္အတြက္ ယမ္းကို ဖါေစာင္း (လြိဳင္ေကာ္)၊ ႐ြာငံမွာအမ်ားဆံုး ဝယ္ယူရ႐ွိေလသည္။ ဒံုးျပဳလုပ္ရန္အတြက္ ယမ္းစိမ္းကို မီးေသြးျဖင့္ ေရာေထာင္းရသည္။ မီးေသြးမွာ သရက္ပင္၊ ေရမဲပင္၊ ဇီးပင္၊ သစ္နီတို႔ကို မီး႐ႈိ႕၍ရေသာ မီးေသြးတို႕ျဖင့္သာ ေရာ၍ရသည္။ သရက္သားမီးေသြးျဖင့္ ယမ္းကို ေထာင္းၿပီးမီး႐ႈိ႕ပါက အခိုးမဲ၏။ ယမ္းစိမ္းႏွစ္ဆ၊ မီးေသြးတစ္စေရာပါက ယမ္းႏွစ္ေလးဟု လည္းေကာင္း၊ ယမ္းစိမ္းေလးစကိုမီးေသြးမႈန္႔ တစ္စေရာပါက၊ ယမ္းေလးေလးဟု လည္းေကာင္း ေခၚၾကသည္။ ယမ္းစိမ္းကိုးဆကို မီးေသြးမႈန္႔တစ္စအထိ ေရာစပ္ၾကသည္။ ယမ္းစပ္သည္ကို ယမ္းျဖတ္သည္ဟု ေခၚသည္။ ယမ္းျဖတ္(ယမ္းစပ္) မတတ္ပါက ဒံုးအႀကီးသည္ ဒံုးအေသးေလာက္ပင္ မသြားေခ်။ ယမ္းစပ္ပံု တူေသာ္လည္း လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ ကြာပါက ဒံုးအႀကီးသည္ ဒံုးအေသးေလာက္ မသြားေခ်။
ဒံုးလုပ္ပံုအဆင့္ဆင့္ကို ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ားကို ဖတ္ရွဳျခင္းျဖင့္ သိရွိႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒံုးျပဳလုပ္မည့္ သံေျပာင္းငယ္၏ ထိပ္ကို ပိတ္ထားရ၏။ ထိုထိပ္ပိတ္ကို ပအိုဝ္းတိုင္းရင္းသား တို႔က ”ကတူ”ဟုေခၚၾက၏။ ထိပ္တြင္ ႐ႊံ႔ေကာင္းေကာင္းကိုနယ္ျပီး ထည့္ေလ့႐ွိ၏။ ဤသို႔ျပဳလုပ္ၿပီးပါက မီးေသြးမႈန္႔ ေရာစပ္ထားေသာ ယမ္းကို ဒံုးျပဳလုပ္မည့္ သံေျပာင္းထဲသို႕ ႐ိုက္သြင္းႏိုင္ၿပီျဖစ္သည္။ ယမ္းကို ႐ိုက္သြင္းရာတြင္ ယမ္းကို ေရအနည္းငယ္ေရာ၍ ႐ိုက္သြင္းရ၏။ ေရမထည့္ပါက မီးေလာင္တတ္ေလသည္။

No comments:

Post a Comment