........သည္ဆိုဘ္ေရာက္လာ မ်ားသတၱာခ်မ္းသာကိုစိတ္ျမဲပါေစ၊ ဥပါဒ္ရန္ေဘးကင္းစင္ေ၀းျငိမ္းေအးၾကပါေစ.........

Oct 9, 2012

သာသနာ ဆရာ ဒကာ



ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္မွီတင္းေနထုိင္ေနၾကေသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔တြင္ ဘာသာတရားရွိၾကသည္။ ဘာသာတရား ရွိၾကသည္႔အေလွ်ာက္၊ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားဆုံးရွိၾကသည္႔ ႏုိင္ငံလည္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအားလုံးသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္ႏွင္႔အညီ၊ ဘုရားရွင္၏ အဆုံးအမေတာ္အတုိင္း၊ လုိက္နာက်င္႔သုံး ေနထုိင္ၾကၿပီး၊ သံဃာေတာ္ အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္လည္း ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္ ကပင္၊ အသက္စြန္႔ ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ခဲ႔ၾကသည္႔၊ သာဓကမ်ား သမုိင္းတြင္ရွိခဲ႔သည္။ ယေန႔ေခတ္တြင္၊ အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ႏွင္႔ မိရုိးဖလာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၊ မ်ားျပားလာသည္ႏွင္႔အမွ်၊ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသနာေတာ္၊ ကြယ္ေပ်ာက္ေတာ႔မည္႔အေျခအေန မ်ားျဖစ္ေပၚေနသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရသည္မွာ၊ အလြန္မွ ၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းလွေပသည္။ ကၽြန္ေတာ္ေတာ႔သည္၊ တုိင္းတစ္ပါး ျပည္ပတြင္၊ ေရာက္ရွိေနၾကသည္၊ သုိ႔ေသာ္ ကုိယ္႔ေျမ၊ ကုိယ္႔ေရ၊ ကုိခ်စ္ျမတ္ႏုိးၾကသည္။ ကုိယ္႔လူမ်ဳိး၊ ကုိယ္႔စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွုႏွင္႔ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမွုကုိ တုိင္းတပါး ေရာက္ေနေသာ္လည္း၊ ထိမ္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ၾကသည္။ ထိမ္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္လာၾကေအာင္လည္း၊ မိမိတုိ႔ တတ္သည္႔၊ ပညာႏွင္႔ လွဳံေဆာ္ျဖန္႔ေ၀ေပးေနၾကသည္။ အမ်ဳိး၊ဘာသာ၊ သာသနာႏွင္႔ အမ်ဳိးသားစာေပယဥ္ေက်းမွုေတြကုိ ဖ်က္ဆီးလာသူကုိ လက္မခံႏုိင္ၾက သည္႔ အားေလွ်ာ္စြာ ယခုေဆာင္းပါးအား ဥကၠံသ( ဘဲေခ်ာင္း) ၏ စာမူအားလက္ခံရရွိ၍ ေဖာ္ျပေပးလုိက္သည္။ ကေလာင္ရွင္ ဥကၠံသ( ဘဲေခ်ာင္း)သည္၊ ဓမၼရုပ္စံု မဂၢဇင္းၾကီးမွာ ပင္တိုင္ေရးခဲ့ဘူးသူျဖစ္ၿပီး၊ ဓမၼရံသီနဲ႔ ျမတ္ပန္းရဂံုတို႔မွာလည္း ေရးခဲ့တဲ့အျပင္။ ၂၀၀၅ ခု ဇန္န၀ါရီလမွာ (ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ပုဏားမ်ား) စာအုပ္ထြက္ခဲ့ပါသည္္။ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကပါေစ။
တာ၀န္ခံအယ္ဒီတာ( ေရႊေမာ္ကြန္း)

                                     သာသနာ ဆရာ ဒါယကာ
ဥကၠံၠံသ (ဘဲေခ်ာင္း)
          ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာအလယ္တြင္ တင့္တယ္ေနေသာႏိုင္ငံျဖစ္ပါ၏။          ေထရဒါဒ ဗုဒၶဘာသာတြင္ သာသနာ ဆရာ ဒါယကာ ဟူေသာ ေဒါက္သံုးေခ်ာင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္ တည္တံ့ျပန္ပြားေရးကို ေဆာင္ရြက္သည့္ အစဥ္အလာသည္ သာသနာေတာ္တည္ရွိေနသမွ်ကာလပတ္လံုး မပ်က္မယြင္း တည္ေနမည္သာျဖစ္ပါသည္ ယင္းသို႔သာသနာေတာ္ မွန္ကန္စြာတည္တံ့ျပန္ပြားေစရန္မွာ ဆရာကလည္း ျမတ္စြာဘုရား တရားေတာ္မ်ားကို အေသအခ်ာ ဂဃနသိဖို႔လို၏။ သိုမွသာ တပည့္ဒါယကာ ဒါယိကာမတိုကို လမ္းမွန္သို႔ေရာက္ေအာင္ သြန္သင္ လမ္းျပႏိုင္မည္ျဖစ္ေပေတာ့၏။
ဗုဒၶသာသနာ ဆိုသည္မွာ
          သာသနံ နာမ ေဟာတိ တိဝိဓံ၊ ပရိယတိ။ ပိပတိ။ ပိေဝဓ ဝေန၊
          သာသနာဆိုသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရားအဆံုးအမေတာ္ကို ေခၚျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ သာသနာသံုးရပ္ရွိ၊ ပရိယတိသာသနာ။ ပိပတိသာသနာ။ ပိေဝဓသာသနာ ဟူျဖစ္ပါ။ ပရိယတိသာသနာဟူသည္မွာ ျမတ္စြာဘရား စကားေတာ္မ်ားကို ေပထက္အကၡရာ ေက်ာက္ထက္အကၡရာ စာထက္အကၡရာ တင္ထားသည္မ်ားပင္ျဖစ္ပါ။ ထိုစကားေတာ္ စာေပတိုသည္ ဆံုးမထိုက္၊ ဆံုးမသင့္ေသာေကာင့္ ပရိယတိသာသနာဟုေခၚျခင္းျဖစ္သည္၊ ပိပတိသာသနာဆိုသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရား ေဟာကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာ က်င့္ကံသည့္ အက်င့္ျမတ္ကိုေခၚျခင္းျဖစ္သည္ထိုအက်င့္ျမတ္တို႔သည္လည္း ဆံုးမထိုက္ ဆံုးမသင့္ေသာေကာင့္ ပိပတိသာသနာဟု ေခၚဆိုရျခင္းပင္ျဖစ္သည္ိေဝဓဟူသည္မွာ ထိုသိုက်င့္ကံ ကိဳးကုတ္အားထုတ္သျဖင့္ မဂ္ဖိုလ္ကိုရရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္
 ျမတ္စြာဘုရား အေလာင္းေတာ္ကို ျမင့္ျမတ္ေသာသာကိယႏြယ္ဝင္ မဟာသုေဒၶဒန မင္းကီးႏွင့္ မဟာမာယာေဒ၀ီ မိဖုရားကီးတိုမွ ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္ ၁၆ႏွစ္အရြယ္တြင္ ယေသာ္ဓယာ ေဒဝီႏွင့္ အတူထီးနန္းစံေတာ္မူသည္၂၉ ႏွစ္အရြယ္တြင္ ေလာကီစည္းစိမ္ ဥစာအားလံုးကို စြန္ပစ္ေတာ္မူကာ ေတာထြက္ေတာ္မူႈ ရဟန္းျပဳေတာ္မူခဲ့သည္ေျခာက္ႏွစ္ပတ္လံုး ပင္ပ္း ဆင္းရဲေသာအက်င့္ျဖင့္ က်င့္ေနရာမွ ခႏၶာကိုယ္ ပင္ပ္းလြန္းပီး တရားထူးကို မရႏိုင္ေသာေကာင့္ မဇိမဋိာေခၚ အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ကို က်င့္ကာ ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့၏။
          ဘုရားစင္စစ္ ျဖစ္ေတာ္မူသည့္အခါတြင္လည္း ဘုရားျဖစ္ပီဟုေျပာရံုျဖင့္ ယံုကည္ကိုးကြယ္ျခင္းမခံရေသးဘဲ စမ္းသပ္ခံ စူးစမ္းေလ့လာခံပီးမွ စမ္းသပ္ေလ့လာသူတိုကိုယ္တိုင္ ဗုဒၶအေပၚ နားလည္ကပီး ဗုဒၶစင္စစ္ျဖစ္ပါေပတယ္ဟု ဝန္ခံကာ ဗုဒၶကို ကညဳိဆည္းကပ္ လာကျခင္းျဖစ္ေပသည္ဗုဒၶသည္ ယင္းသိုစူးစမ္းေလ့လာခံပီးမွ ကည္ိုခံရသူျဖစ္ပီး ထိုသိုစူးစမ္းေလ့လာပီးမွ ကိုးကြယ္လာကသူမ်ားကိုလည္း ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေလသည္(ေနရာတြင္ ငါ့ကို ကိုးကြယ္ေလ သေဘာက်ေလဟူသည့္ ပုဂၢိဳ္္ မ်ိဳးမဟုတ္ေကာင္းႏွင့္ ရမ္းသမ္းကိုးကြယ္မွုကို လက္မခံေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေကာင္း သတိျပဳရေပမည္။)၊
          သကရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူပီး ထိုႏွစ္ ဝါဆိုလျပည့္ေနတြင္ ဓမၶစကၤာ တရားဦးေဟာရန္ ပဥၥဝဂီငါးဦးရွိရာ မိဂဓါဝုန္ေတာသို႔ ၾကြခဲ့၏။ ပဥၥဝဂီငါးဦးတိုကလည္း ဘုရားျဖစ္ပီဆိုယံုႏွင့္ မယံုကည္ေသးဘဲ စစ္ေမးျခင္း (အျပန္အလွန္ ေမးျမန္း ေျပာဆိုျခင္း) ျပဳပီးမွသာ ဘုရားျဖစ္ေကာင္း ကိုယ္တိုင္ယံုကည္လာကပီး တရားဦးျဖစ္ေသာ ဓမၼကၤာေဒသနာေတာ္ကို နာယူကရသျဖင့္  ငါးဦးလံုးပင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္  ဝင္ေရာက္ကလ်က္ ရဟန္းအျဖစ္ခံယူကသည္ သံဃာရတနာ စတင္ေပၚေပါက္ျခင္းပါေပ
 ထိုေနာက္ ယသ သတိုသားလည္း ဧဟိဘိကၡဳအေခၚခံရ၏။ ယသ သတိုသားဆိုသည္မွာလည္း ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၲမင္းသားကဲ့သို ေႏြအေဆာင္ မိုးအေဆာင္ ေဆာင္းအေဆာင္ ဟူေသာအေဆာင္သံုးေဆာင္ျဖင့္ အအရံ စည္းစိမ္ဥစာ ျပည့္စံုသူျဖစ္သည္ ယသ သတို႔သားသူငယ္ခ်င္းေလးဦးလည္း သာသနာ့ေဘာင္သို႔ဝင္ေရာက္ရဟန္းျပဳကသည္ေနာက္ထပ္ တဖန္ သူေဌးသား ငါးကိ်ပ္(ငါးဆယ္) ရဟန္းျပဳကသည္ထိုအခ်ိန္မွစ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ျပန္ပြားေရး စတင္ေဆာင္ရြက္မွု သမိုင္းစတင္ေပေတာ့သည္
          အထက္ေဖာ္ျပပါတိုကို ကည္ရျခင္းျဖင့္ ဗုဒၶသာသနာအတြင္းတြင္ အမ်ိဳးျမတ္ေသာ ထက္တန္းစားပုဂၢိိၢဳလ္တိုျဖင့္သာ သံဃာရတနာစတင္ခဲ့ပီး သာသနာေရးေဆာင္ရြက္မွုကိုလည္း ဘုရားရွင္၏ၾသဝါဒအတိုင္း  ထိုပုဂိၢဳလ္ျမတ္ (ရဟန္းျမတ္) တိုျဖင့္ပင္ စတင္ခဲ့သည္မွာ ထင္ရွားလွပါေပ၏။
          ဗုဒၶမပြင့္ေပၚမီကပင္ မိမိတိုကိုယ္မိမိ ဗုဒၶဟုေကာ္ျငာကာ သာဝတ ရာဇဂိဳဟ္ တဝိုက္ ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားစြာ ခံရံလ်က္ ေက်ာ္ကားပီးျဖစ္ေသာ ဆရာကီးေျခာက္ေယာက္တိုရွိႏွင့္ေနပီ၄င္းတိုမွာ ပုရာကပ။ မကလိေဂါသာလ။ နိကဏၭနာ႗ပုတ။သဥယေဗဠပုတ။ မကုဓကစာယန။ အဇိတေကသကမလ တိုျဖစ္က၏။ ၄င္းတိုသည္ ဝန္ကီးမူးမတ္။ ဗိုလ္မွဴး ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား။ သူေဌးမ်ားယံုကည္ကိုးကြယ္မကိုခံယူကာ တပည့္တိုအေပၚ လွည့္ျဖားပီးအထင္ကီးခံေနသူမ်ားျဖစ္သည္
          ေကာသလ ဘုရင္ကီးက ထိုဆရာကီးေျခာက္ေယာက္ကို နန္းေတာ္သိုေခၚကာ သင္တို ဗုဒၶဟုတ္ကသလားဟု တိုက္ရိုက္ေမးရာ ထိုဆရာကီးမ်ားက ျပနာေတြ အေမးခံရမွာကိုေကာက္လန္ကာ ဗုဒၶမဟုတ္ပါဟုအမွန္အတိုင္း ဝန္ခံ ေျပာဆိုကာကာ နန္းေတာ္မွထြက္လာကစဥ္ မိမိတိုကို အထင္ကီးကိုးကြယ္ေနသည့္ ဘုရားဒါယကာ ေက်ာင္းဒယကာ အမည္ခံ မူးမတ္စစ္ဗိုလ္ေတြက သူတိုဆရာကီးေတြကို ဘုရင္က ရာဇဂုရု တံဆိပ္ခ်ီးျမွင့္မည္အထင္ႏွင့္ အရွင္ဘုရားတို  ဘုရင္မင္းျမတ္ ရဲျပနာေတြကို ေျဖကားႏိုင္သျဖင့္ ဂု္ျပဳလိုက္ပါသလားဟု ေမးရာ။ ဆရာကီးတို ယံုေအာင္ေျဖလိုက္ပံုက..
          ‘ရွင္ဘုရင္က ငါတိုကို ဗုဒၶြ ဟုတ္သလားလိုေမးတယ္၊ ငါတိုက ဗုဒၶျဖစ္တယ္လို အမွန္အတိုင္း ေျပာပီး ဗုဒၶအရာကေန ျပနာေတြကို ေျဖျပရင္ ဒီဘုရင္ ္မမီလို နားလည္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ တိုကိုအျပစ္ဖိုရင္ သူ အကုသိုလ္ျဖစ္လိမ့္ မယ္။ ဒါေကာင့္ ဗုဒၶ မဟုတ္ဘူးလို ေျပာခဲ့ရတယ္“ဟူ၍
          မိမိကိုယ္မိမိ အဘယ္မွ်တတ္သည္ ဘယ္အရာႏွင့္သာ သင့္ေတာ္သည္ကို အခ်ိဳမသိက။ အခ်ိဳက ိလ်က္ႏွင့္ ဟန္ေဆာင္ေနက၏။ ဤပုဂိၢဳလ္ေျခာက္ေယာက္သည္ မိမိတို ဗုဒၶအဆင့္ မေရာက္ေသးေကာင္းသိက၏။ ဒါေပမင့္ အမ်ားက ဗုဒၶ ဟုအထင္ခံေနရျခင္းအေပၚ အရသာေတြ႔ကာ ဆက္ ဆက္ လိမ္ေနသူမ်ားသာျဖစ္ပါ၏။
ေကာသလ မဟာရာဇာသည္ ဗုဒၶႏွင့္ စတင္ ေတြ႔ေတြခ်င္း မယံုေသးဘဲ စူးစမ္းေလ့လာပီးမွ ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုကည္ လာကာ ဗုဒၶသီတင္းသံုးေတာ္မူရာ ေမဒါဠဳပ ရြာသိုသြားေရာက္စဥ္က ဗုဒၶ ေျခေတာ္တိုကို ပါးစပ္ျဖင့္ စုပ္ကာပင္ ပူေဇာ္ခဲ့ပါ ေတာ့သည္အလားတူပင္ ဗိမိသာရ မင္းကီးလည္း ဗုဒၶကို ဘဝႏွင့္ ထပ္တူ ကည္ိုကိုးကြယ္သူျဖစ္ပါ၏။ ဥပါလိ သူကြယ္သည္ ဗုဒၶကို ျပနာေမး စူးစမ္းပီးမွ ဆရာကီးေျခာက္ေယာက္ကို မကိုးကြယ္ေတာ့ဘဲ ဗုဒၶ ဒါယကာအျဖစ္ခံယူလာေလသည္ျဗဟၼာယုပါေမာကၡႀကီးကလည္း  မိမိပညာျဖင့္ ဗုဒၶလကၡဏာေတာ္ကို ေလ့လာပီးမွ ဗုဒၶေျခေတာ္ကို ပါးစပ္ျဖင့္ အကမ္ကိမ္စုပ္ကာ ရွိခိုးပူေဇာ္ခဲ့ပါ၏။ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္အေပါင္းကာ အနႏၱပါေပ၊
          ဤေနရာတြင္ ဗုဒၶြအဆံုးအမ မ်ားစြာတို႔အနက္မွ ကာလာမသုတ္ေတာ္ကို လိုရင္းအခ်က္မွ် ေကာက္ႏွုတ္ေဖာ္ျပ လိုပါသည္။
          ၾကားဘူးနားဝ ျဖင့္မယံုႏွင့္။ ဘိုးဘြားလက္ထက္က ယံုလာတယ္ဆိုပီး မယံုႏွင့္။ အျခားတေယာက္က ဟုတ္တယ္ မွန္တယ္ေျပာလိုလည္းမယံုႏွင့္။ ကိုယ့္စိတ္ကူးနဲ တူတယ္ဆိုပီးမယံုႏွင့္။ ဒီရဟန္းကား ကိုးကြယ္ထိုက္တယ္ထင္ပီးလည္း မယံုႏွင့္။ ငါ့ဆရာကေကာင္းတယ္ေျပာလိုလည္း မယံုႏွင့္ မကိုးကြယ္ႏွင့္၊
        ကာလာမ အမ်ိဳးသားတို႔… ဤ အက်င့္မ်ားသည္ ေကာင္းလည္းမေကာင္း။ အျပစ္လည္းမကင္း။ ပညာရွိကဲ့ရဲစရာလည္းျဖစ္၏။ ထိုအက်င့္မ်ားသည္ စီးပြားမဲ့ ဒုကၡေရာက္ဖိုသာျဖစ္ဟု ကိုယ္တိုင္နားလည္ကာ စြန္႔လိုက္က၊ သုခ ရစရာ အက်င့္မ်ားကိုသာကိုယ္တိုင္နားလည္ေအာင္ ျပဳကာ လိုက္နာျပဳက်င့္က၊ (တိကဂၤုတၱရ ပါဠိေတာ္)
          အထက္ပါ သုတ္ေတာ္လာ ဗုဒၶအဆံုးအမမ်ားအတိုင္း ဒါယကာ ဒါယိကာမတို မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မိရိုးဖလာ ကိုးကြယ္ျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ကဘဲ ကိုယ္တိုင္နားလည္ပီး ယံုကည္ဆည္းကပ္ ထားထုတ္ကပါကုန္၊ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ စကတည္းကပင္အဖူးေျမာ္ခံ။ ေမာ္ဖူးခံ ျဖစ္ပါ၏။ ခုမွ ငံုံ႕၍ၾကည့္ခံရမည္ဆိုလွ်င္ မည္သူေတြ အရွက္ရကမည္နည္း စဥ္းစားကပါေလ
ဆရာဆိုသည္မွာ
          ဗုဒၶဘာသာရဟန္ေတာ္မ်ားသည္ ဗုဒၶသာသနာေရးတာဝန္ကို ေဆာင္ရြက္ကရာတြင္ လူတို႔၏ဆရာမ်ားပင္ျဖစ္၏။ သာသနာေတာ္သံုးရပ္ကို သိကၡာေတာ္သံုးရပ္ အက်င့္ျမတ္ျဖင့္ထမ္းေဆာင္ကရန္ ျမတ္စြာဘုရားဆံုးမေတာ္မူခဲ့၏။ သာသနာ ေတာ္အတြင္း ရဟန္းေတာ္မ်ား တိုးပြားလာပီး အခ်ိဳ အသြင္အျပင္ အျပဳအမူေတြ ခၽြတ္ယြင္းလာသျဖင့္ ဝိနည္းဥပေဒေတာ္ ေပၚလာရျခင္းျဖစ္ပါသည္
          ဘုရားရွင္သည္ ရဟန္းမ်ား အစာအဟာရ သာယာမက္ေမာျခင္းကို လြန္စြာအျပစ္တင္ေတာ္မူပါသည္၊(နိဒါနသံယုတ္။ မဟာဝဂ ပါဠိေတာ္)၊အလားတူပင္ နိဒါနဝဂ။ လာဘသကာရ သံယုတ္ ပါဠိေတာ္တြင္လည္း ဗုဒဒျမတ္စြာက ရဟန္းေတာ္တို ပစည္းလာဘ္ကို ရဖို႕ႀကိဳးစားျခင္း အထင္ကီးေအာင္ ကိဳးစားျခင္း။ ကိုယ္တိုင္ နာမည္ေက်ာ္ကားေအာင္ လာဘ္ေပါမ်ားေအာင္ ကိဳးစားျခင္းကို ရွုတ္ခ်ေတာ္မူခဲ့ပါသည္၊
          ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနျဖင့္ တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာရန္ထက္ ႏွလံုးသြင္းေနထိုင္ကပီး တပည့္ ဒါယကာ ဒါယိကာမ အေပါင္းကိုလည္း မိမိကဲ့သို ႏွလံုးသြင္းေစကာ ေနထိုင္တတ္ေအာင္ တနည္းအားျဖင့္ ယဥ္ေက်းလာေအာင္ ဆံုးမရေပမည္၊
ဆရာေကာင္း အဂၤါရပ္မ်ား
          - သီလႏွင့္ ျပည့္စံုပီး ခ်စ္ျမတ္ႏိုးဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
          - သမာဓိႏွင့္ ျပည့္စံုပီး ေလးစားကည္ညိုဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
          - ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုပီး ခ်ီးမြမ္းဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
          -တပည့္မ်ား အေနႏွင့္ မသင့္မေတာ္ေျပာဆို ေနထိုင္သည္ကို ေတြွ်င္ လ်စ္လ်ဴမရေျပာဆိုဆံုးမရမည္၊
          - သူတပါးတို႕၏ ျပစ္တင္ေျပာဆိုမဟူသမွ်ကို သည္းခံႏိုင္ရမည္၊
- နက္နဲေသာ တရားစကားကို ေျပာကားႏိုင္ရမည္၊
          - တပည့္မ်ားအား မသင့္မေတာ္ရာကို မခိုင္းေစရ၊
           ထိုအခ်က္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဆရာေကာင္းကို မွီဝဲမွသာ တပည့္ျဖစ္သူ သီလ သမာဓိ ပညာ တိုလည္း တိုးပြားႏိုင္မည္ ျဖစ္၏။
          ( အဂၤုတရ နိကာယ။ သတက နိပါတ္။ ေဒဝတာဝဂ္။ ဒုတိယမိတသုတ္)
          ဆီးပန္းနီဆရာေတာ္ ဘုရားကီးက ပရမတသရူပ၀႑နာ က်မ္းတြင္
          ဝိနည္းမကိဳက္။ ေလာကလိုက္။
          ဘုန္းကီးမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊
          တရားမကိဳက္။ အမ်ားလိုက္။
          မိဘမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊
          ဘုရားမကိဳက္။ အမွားလိုက္။
          ဆရာမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊ ဟုျပတ္ျပတ္သားသား ေရးသားခဲ့၏။
          လယ္တီဆရားေတာ္ ဘုရားကီးကလည္း -
          နဖူးစြန္းႏွင့္။ ဒူးပြန္းခံကာ။
          ကိုးကြယ္ပါလည္း။ ဆရာလြဲက။
          ငရဲအပါယ္။ အျမစ္တြယ္။
          ္ႏြယ္ ရွည္လ်ားရာ၊ ဟုညႊန္ျပခဲ့ပါသည္

ဒါယကာ ဆိုသည္မွာ
          ဒါယကာ ဟုဆိုရာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဥပသကာ ဥပါသိကာမ အားလံုးကို ဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္၊ ဗုဒၶသာသနာအက်ိဳး ေဆာင္ရြက္ေနကေသာ ဒါယကာ တပည့္အေပါင္းတိုသည္ မိမိတို ဆရာအျဖစ္ကိုးကြယ္ေနကေသာ ေက်ာင္းထိုင္ ဘုန္ေတာ္ကီးမ်ား အပါအဝင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား သဝါဒကို ေလးေလးစားစား လိုက္နာရမည္ျဖစ္ပါသည္ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ကရာတြင္လည္း ဆရာစြဲ ပုဂၢိၢိဳလ္စြဲ မထားသင့္ေပ၊ ထိုအစြဲျဖင့္ ပစၥည္းေလးပါးတို အပိုအလွ်ံျဖစ္ေအာင္ လွဴဒါန္းေနရံုျဖင့္ မပီးပါ။  ဗုဒၶျမတ္စြာက
          ‘ အာနႏၵာ။ သရဂံုမွ်တည္ေစေသာ ဆရာအား တပည့္ျဖစ္သူသည္ ရွိခိုးျခင္း။ ခရီးဦးကိဳဆိုျခင္း။ လက္အုပ္ခ်ီျခင္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆးတိုကို ေပးလွဴျခင္းျဖင့္ ဆရာအားေက်းဇူးတုံျပန္ျငားအံ့။ ထိုပုဂိၢဳလ္သည္ ဆရာအား ျပည့္စံု လံုေလာက္ေသာ ေက်းဇူးတုံျပန္ျခင္းဟူ ငါမဆို ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ေပသည္၊ (ဥပရိ ပာသ ပါဠိေတာ္။ ဒက ဝိဘဂၤသုတ္)၊
          ဤေနရာ သာသနာ့ဒါယကာတို မိမိတို ဆရာအား အကဲခတ္ စူးစမ္းေလ့လာပီး ဆရာေကာင္း ရွာေဖြႏိုင္ကရန္ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ေဟာကားေတာ္မူခဲ့ေသာ အနာဂတဘယ သုတ္ေတာ္မွ အနည္းငယ္ ေကာက္ႏွုတ္ ေဖာ္ျပရပါသည္
          ဘိကၡဳတို႕ ဤေဟာကားအပ္ေသာ ေဘးတို႔သည္ ယခုအခါ (ထိုသုတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူခ်ိန္) မျဖစ္ေသးဘဲ ေနာင္အခါတြင္ ျဖစ္ကလိမ့္မည္၊ ထိုေဘးမ်ား မေပၚေအာင္ ကိဳးစားက။ ထိုေဘးတိုကား -
          ၁၊ သီလသိကာ တိုးတက္မလည္းမရွိကေသာ။ သမာဓိ တိုးပြားမလည္း မရွိကေသာ။ ေလာကုတရာတိုးပြားမလည္း မရွိကေသာ ရဟန္းတိုသည္ သူတိုကိုယ္သူတို ဥပဇ်ာယ္ဆရာကီးလုပ္ကာ အျခားသူတိုကို ရဟန္းျပဳေပးလိမ့္မည္၊ တပည့္မ်ားကို သီလ။ သမာဓိ။ပညာ တိုးပြားေအာင္ ဆံုးမႏိုင္ကမည္မဟုတ္၊ ထိုတပည့္မ်ားကလည္း မိမိတို တပည့္မ်ားကို ရဟန္ျပဳေပးကဦးမည္၊ ဤသိုအဆက္ဆက္ပ်က္ကာ ဝိနည္းပ်က္သည့္ေဘး ေပၚလာလိမ့္မည္၊
          ၂၊ အထက္ပါကဲ့သိုပင္ နိရည္းဆရာ လုပ္ကလိမ့္မည္၊
          ၃၊ တရားမ်ားကို ေဟာေသာအခါ မေကာင္းေသာစိတ္ထားျဖင့္ သူတပါး (မိမိႏွင့္မတည့္သူ ရဟန္း။ လူမ်ား) ကို ပုတ္ခတ္ေစာ္ကားျခင္း။ပစည္းရေအာင္ (ျမဴဆြယ္ျခင္း။ ေျခာက္လွန္ျခင္းတိုျဖင့္) ေဟာျခင္းျဖင့္ တရားစစ္ တရားသေဘာအမွန္မ်ား ပ်က္လိမ့္မည္၊
          ၄၊ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာကားေသာ တရားတိုအေပၚ မွတ္သားလိုက္နာျခင္းမရွိဘဲ သာသနာျပင္ပမွ ဂါထာ နည္းလမ္းမ်ားကို နာယူမွတ္သားကလိမ့္မည္၊
          ၅၊ တရားကို အားထုတ္ရာ၌ အေလ်ာ့ အတင္းႏွစ္မ်ိဳးဝယ္ အေလာ့ဘက္ကိုသာ လိုက္လိမ့္မည္၊
          ေနာက္တနည္းကား
          အစားေကာင္းေကာင္း။ သကၤန္းေကာင္းေကာင္း။ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္းကို ေလာဘတက္ကာ မအပ္ေသာနည္းျဖင့္ ရေအာင္ လုပ္ကလိမ့္မည္၊ မိမိတို နာမည္ကီးေအာင္။ အခြင့္အေရးရရန္အတြက္ သာသနာႏွင့္ဆန္က်င္ေသာ (သာသနာေတာ္ ပ်က္ီးရာပ်က္ဆီးေကာင္းျဖစ္ေသာ) အလုပ္မ်ားကို မရွက္မေကာက္ လုပ္ကလိမ့္မည္၊
          အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆံုးအမ သုတ္ေတာ္လာမ်ားကို နာယူကာ ဆရာေရြးမမွားကဖို႕ သတိေပးအပ္ပါသည္၊
          ယခုမကာမီ ရက္မ်ားအတြင္းက ေပၚထြက္လာေသာ ကုလားဘုန္းကီးဟု ေခၚဆိုေနကသည့္ ပုဂိၢဳလ္ လုပ္ရပ္သည္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႏွင့္ မသက္ဆိုင္သည့္ျပင္ သာသနာပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီးျခင္းသာျဖစ္ပါ၏။ ဘာဘုန္းကီး ဟု လူမ်ိဳးတခုကို ေခါင္းစဥ္မတတ္လိုပါ။ သိုေသာ္ ဘုန္းကီးမျဖစ္ႏိုင္သည္မွာေတာ့ ေသခ်ာပါသည္၊ အဘယ္ေကာင့္ဆိုေသာ္ သကၡာ သံုးရပ္ အက်င့္ျမတ္ လံုးဝမရွိေသာေကာင့္ မည္သိုွ် ဘုန္းမကီးႏိုင္သည့္အျပင္ ဘုန္းနိမ့္သည့္အျဖစ္ႏွင့္သာ ကံဳရေပလိမ့္မည္၊ ကၽြႏု္ပ္တို႔ အမြန္အျမတ္ထားရာ သာသနာ့တံခြန္ျဖစ္ေသာ သကၤန္းေတာ္ကိုရံုထားပီး ရဟန္းႏွင့္ မအပ္စပ္ေသာ မဖြယ္မရာ အလုပ္ကို လုပ္ေနသည္မွာ ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးျဖစ္ေသာ ရွက္ျခင္းကာက္းျခင္း တရားႏွစ္ပါးႏွင့္ ကင္းကြာေနသူ ျဖစ္ပါသည္
          ဗုဒၶရဟန္းေတာ္မ်ား တရားေဟာရာ ပလႅင္ေတာ္ေပၚတြင္ စကၥဳေျႏၵခ်ကာ ေဟာကားကပါသည္၊ ယခုလို ဇာတ္စင္ေပၚမွာ လမ္းသလားပီးမေဟာကပါ၊ အေပၚက စပ္ဖဲဖဲမ်က္ႏွာျဖင့္ ေျခကားယားလက္ကားယားလုပ္ျပ ပါးစပ္က ပိန္ဖ်င္းေသာစကားသံေတြဆို ေအာက္က ပရိတ္သတ္က  ေျႏၵပ်က္စြာ ျမဴးတူးေနကသည္မွာ အရွက္အေကာက္ ကင္းမဲ့ေကာင္း ေဖာ္ျပေနသျဖင့္ ဘုန္းကီးရူးႏွင့္ ေလွလူး” ဆိုသည္ထက္ပင္ အေျခအေနဆိုးေနပါေတာ့သည္
          ကၽြႏ္ုပ္အေနျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရး မပုတ္ခတ္လိုပါ။ မည္သည့္လူမ်ိဳးဟု မရိုးစြပ္လိုပါ။ ကၽြႏ္ုပ္တို အျမတ္ဆံုးထားရာ သာသနာေတာ္ကို ေစာ္ကားေရာက္သျဖင့္သာ ေဆာင္းပါးေရးျဖစ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္၊ ဒါယကာ (သိုတည္းမဟုတ္) ဥပသကာ ဆိုသည္မွာ သာသနာ့ႏုဂဟ တာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ေနသူ ျဖစ္ပါသည္၊ ဥပသကာ ဥပါသိကီ တိုင္းတြင္ သာသနာ့ႏုဂဟ တာဝန္ ရွိပါသည္ သာနာေတာ္ တည္တံ့ျပန္ပြားေရးအတြက္ ေရာက္ရာအရပ္တြင္ ထမ္းေဆာင္မည္ဟူေသာ တာဝန္ျဖစ္ပါသည္။ ဤစာေရးျခင္းသည္ တာဝန္ကို စြမ္းႏိုင္သေလာက္ ထမ္းေဆာင္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္၊
          ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံတြင္ သို အတင့္ရဲစြာ လက္ရဲဇက္ရဲ အရွက္မဲစြာလုပ္ရဲသည္မွာလည္း အေကာင္း ခိုင္လံုစြာရွိပါ၏။ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡ ျဖစ္ေအာင္ဖန္တီးေလသလားဟုလည္း ယူဆႏိုင္ပါသည္ မည္သိုဆိုေစ  ဗုဒၶ ဘာသာဝင္မ်ာအေနျဖင့္ သာသနာ့တာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္သည့္အေနျဖင့္လည္းေကာင္း သာသနာျပဳ (ဗုဒၶအဆံုးအမကို မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းျပဳျပင္)သည့္အေနျဖင့္လည္း သာသနာဖ်က္လုပ္ရပ္အား ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း ညီြတ္စြာပါဝင္ ဟန္႔တားကပါရန္ တိုက္တြန္းလိုပါသည္
          အဌကထာ ဆရာတို ေရးသားခဲ့ေသာ အဆိုတရပ္ကို ေဖာ္ျပကာ ကၽြႏ္ုပ္. ေဆာင္းပါးကို အဆံုးသတ္လိုပါသည္
          သာသနံ နာမ ရာဇာနံ။ နိာယ တိေတ ဣဓ၊
          မိစာဒိဌိက ရာဇာေနာ သာသနံ။ ဒူေသႏိ သတဳေနာ၊    ၊
          သမာဒိိစ ရာဇာေနာ။ ပဂၢဏွေႏဝ သာသနံ၊
          ဧဝဥသတိ အာကာေသ။ ဥလူ ရာဇာဝ ဒိဗတိ၊    ၊
          ဣဓ ႊအရပ္။ သာသနံ သာသနာေတာ္သည္ိတံ တည္သည္မည္သည္ကား။ ရာဇာနံ မင္းကို။ နိာယ-အမွီျပဳႈ။  တိ႒ေတည္၏။ မိစာဒိဌိက ရာဇာေနာ မိစာအယူရွိကကုန္ေသာ မင္းတိုသည္။ သတဳေနာ ျမတ္စြာဘုရား။ သာသနံ သာသနာေတာ္ကို။ ဒူေသႏိၲ ဖ်က္ဆီးကကုန္၏။
          သမြၽာဒိ႒ိစ– ေကာင္းေသာအယူ ရွိကကုန္ေသာ။ ရာဇာေနာ မင္းတိုသည္။ သာသနံ သာသနာေတာ္ကို။ ပဂၢဏွေႏၲခ်ီးေျမွာက္ကုန္သည္သာလွ်င္တည္း၊ ဧဝဥဏသတိ – ဤသို မင္းခ်ီးေျမွာက္သည္ ရွိေသာ္။ သာသနံ သာသနာေတာ္သည္။ အာကာေသ ေကာင္းကင္ ဥလူရာဇာဝ လဆန္း ၁၅ ရက္ေန႕၌ကြကြ ထြန္းေတာက္  ထြက္ေပၚလာလတ္ေသာ လျပည့္ဝန္းကီးကဲ့သို။ ဒိဗတိ ထြန္းလင္းေတာက္ပ ဟူ ေရွးေရွးေသာ က်မ္းတတ္အေက်ာ္ ဆရာေတာ္တို မိန္႔ဆို ဆံုးမ။ သဝါဒမ်ား ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ေၾကာင္းပါဗ်ာ

No comments:

Post a Comment