ဗုဒၶ၏ လူ႔သမုိင္းသည္ “အရုိင္းမွ အယဥ္သုိ႔ တသမတ္တည္း ေရြ႔လ်ားသည့္ျဖစ္စဥ္” မဟုတ္၊ “အယဥ္မွ အရုိင္း၊ အရုိင္းမွ အယဥ္၊ စုန္ဆန္ လႈပ္ရွားေနသည့္ျဖစ္စဥ္မွန္” သမုိင္း သာျဖစ္သည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ အဆင္းအတက္ အစုန္အဆန္ ၊ ေခါက္တု႔ံေခါက္ျပန္ နိယာမ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶ၏ လူ႔သမုိင္းကုိ ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ယေန႔ ကမၻာ၌ ေန႔စဥ္ျဖစ္ပ်က္ေနၾကေသာ ျဖစ္စဥ္တုိ႔သည္ အဘယ္တရားတုိ႔ကုိ အေျခခံ၍ ျဖစ္ေပၚေနၾကသည္၊ အေကာင္းအဆုိး နွစ္မ်ိဳးတြင္ အဘယ္ ဘက္သုိ႔ ဦးလွည့္ေနသည္တုိ႔ကုိ သနိဳင္ေပလိမ့္မည္။
အစုိးရသည္ ဘယ္အခ်ိန္မွစတင္ေပၚလာသနည္း၊ ဘာေၾကာင့္အစုိးဆုိတာ ေပၚလာရ၊ ရွိေနရသနည္း၊ လူထုနွင့္ အစုိးရ မည္သုိ႔ ဆက္သြယ္ေန သနည္းစသည္တုိ႔ကုိ သိနုိင္ေပလိမ့္မည္။
ထုိလူ႔သမုိင္း၏ ေရွ႔ပုိင္းကုိ ဗုဒၶသည္ သာတၳိျပည္ ပုဗၺာရုံေက်ာင္း မိဂါဒမာတာ ျပာသာဒ္၌လည္းေကာင္း၊ ေနာက္ပုိင္းကုိ မာဂဓတုိင္း မာတုလၿမိဳ႔၌ လည္းေကာင္း ေဟာ ေတာ္မူသည္။ သာဝတၳိျပည့္၌ ေဟာအပ္ေသာ လူ႔သမုိင္းေဒသနာသည္ “အဂၢည သုတ္” ဟူေသာအမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မာတုလၿမို႔၌ေဟာအပ္ေသာလူ႔သမုိင္းသည္ “စကၠဝတၱိသုတ္”ဟူေသာ အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း ဒီဃနိကာယ္၊ ပါထိကဝဂ္ပါဠိေတာ္၌ ထင္ရွားသည္။
ကမၻာတည္စ
ဤၾသကာသေလာကျဖစ္ေသာ ကမၻာႀကီးတည္စအခါက စၾကာဝဠာတုိက္ႀကီးေပါင္း ကုေဋ တစ္သိန္းသည္ တစ္ခုတည္းေသာ ေရျပင္ႀကီး သာ ျဖစ္ေနသည္။ ေန , လ , နကၡတ္တုိ႔ မေပၚထြက္၊ မလွည့္လည္ေသး၊ အေရာင္အလင္းမရွိ၊ အမုိက္အေမွာင္အတိသာ ျဖစ္လ်က္ ရွိ၏။ ေန႔ ၊ ည၊ ရက္၊ လ ဟူ၍ မရွိေသး၊ သကၠရာဇ္ မေပၚေသး။ ထုိကမၻာႀကီးတည္စ အေမွာင္ေခတ္ကာလတြင္ မ်ားေသာအားျဖင့္ အာဘႆရေခၚ ဒုတိယစ်ာန္ ဘုံ ျဗဟၼာ့ျပည္ မွ ျဗဟၼာႀကီးတုိ႔ စုေတကာ ဤလူ႔ဘုံ၌ ဥပပါတ္ပဋိသေႏၶျဖင့္ေရာက္လာ၊ ျဖစ္ေပၚလာၾက ကုန္၏။
ကမၻာဦးလူတုိ႔သည္ ပုံသြင္အားျဖင့္ ေယာကၤ်ားတုိ႔၏ ပုံသြင္ကုိေဆာင္ယူထားၾက ေသာ္လည္း ေယာကၤ်ားအဂၤါ မိန္းမအဂၤါမ်ား မပါမရွိၾကေပ။ မ်က္စိ နား၊ ႏွာ၊ လွ်ာ ၊ကုိယ္ ဟူေသာ အၾကည္ဓာတ္မ်ား အျပည့္အစုံပါရွိၾကေသာ္လည္း အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔ အရသာ နွင့္ အေတြ႔အထိတုိ႔ကုိ တဏွာစိတ္ျဖင့္ တြယ္တာခံစားျခင္း မရွိၾက၊ ျဗဟၼာ့ျပည္မွာတုန္းက လုိပင္ ႏွစ္သက္မႈပီတိျဖင့္ အသက္ရွင္ၾကကုန္၏။
သူတုိ႔၏ အသက္တမ္းမွာ မည္၍ မည္မွ် ဟု ေရတြက္၍ မရႏုိင္ေအာင္ ရွည္လ်ား၏။ အျခားအလင္းေရာင္မရွိေသာ္လည္း ကုိယ္ ေရာင္ကုိယ္ဝါျဖင့္ ထြန္းလင္းေတာက္ပလ်က္ရွိၾကကုန္၏။ ေကာင္းကင္၌သာ သြားလာ လွည့္လည္ေနထုိင္ၾကသည္၊ လြန္စြာတင့္တယ္ၾကသည္။ အျခားနာမည္မ်ားမရွိ၊ “သတၱဝါ” ဟူေသာ အမည္တစ္မ်ိဳးတည္းသာရွိသည္။
ကမၻာဦးလူတုိ႔ ဤသုိ႔ေနၾကရင္း အဓြန္႔ကာလၾကာျမင့္လွေသာအခါ ေရျပင္ႀကီး၏ အထက္၌ ရသပထဝီေခၚသည့္ အရသာႏွင့္ လြန္စြာျပည့္ စုံေသာ ေျမဆီေပၚလာ၏၊ ႏုိ႔၏အထက္၌ မလုိင္တက္လာသကဲ့သုိ႔တည္း။ အရသာမွာ အျပစ္ကင္းေသာ ပ်ားေလးရည္ အရသာႏွင့္တူ၏။ ထုိရသပထဝီေပၚ၍ ၾကာျမင့္လွေသာအခါ လွ်ပ္ေပၚေသာသေဘာရွိသည့္ ကမၻာဦးသားတစ္ေယာက္သည္ “ဤေျမဆီသည္ အဘယ္သုိ႔ အရသာ ရွိသနည္း”ဟု စူူးစမ္းေသာသေဘာျဖင့္ လက္ေခ်ာင္းျဖင့္ယူကာ လ်က္ၾကည့္ေလသည္။ ထုိအခါ ေျမဆီ၏ အရသာသည္ အေၾကာေပါင္း ခုနစ္ေထာင္ပ်ံံ့ႏွံ႔၍ တည္ေလသည္။ ထုိအခါ ထုိလူ၌ ေျမဆီ ၏အရသာကုိ စြဲလမ္းေသာ တဏွာျဖစ္ေပၚလာေတာ့သည္။ အျခားလူတုိ႔လည္း ထုိသူကုိ အတုယူ၍ ေျမဆီကိုလ်က္ၾကရာမွ ေျမဆီကုိစြဲလမ္းေသာတဏွာျဖစ္ၾကကုန္၏။
ထုိေနာက္ လ်က္ေနရုံမွ်မဟုတ္ၾကဘဲ အလုပ္အေလြးျပဳကာ စားသုံးၾကကုန္ေသာ္ ထုိရသတဏွာေၾကာင့္ ေတာက္ပျမဲ ကုိယ္ေရာင္ ကုိယ္ဝါတုိ႔ တျဖည္းျဖည္းကြယ္ေပ်ာက္ ကုန္ေတာ့၏။ ။
ေန-လ-နကၡတ္ေပၚထြက္
ထုိအခါ သတၱဝါတုိ႔၏ ကံအားေလ်ာ္စြာ ေန-လ-နကၡတ္တုိ႔ေပၚလာၾကကုန္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေန႔၊ ညဥ့္၊ ရက္၊ လ၊ ဥတု၊ ႏွစ္ဟု ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာၾကရေလသည္။ ကမၻာျပဳမုိး ရြာသည့္ ကာလမွစ၍ ဤ ေန လ နကၡတ္တုိ႔ ျပည့္ျပည့္စုံစုံ ေပၚထြက္လွည့္လည္ရာအခ်ိန္အထိ အဓြန္႔ကာလႀကီးကုိ “ဝိဝဋအသေခၤ်ယ်ကပ္”ဟု ေခၚသည္။
ကမၻာဦးလူတုိ႔သည္ အာဟာရကုိမမွီဝဲဘဲ ပီတိျဖင့္အသက္ရွင္ေနထုိင္လာခဲ့ၾကရာမွ ေျမဆီကုိ အာဟာရအျဖစ္ မွီဝဲလာၾကေသာအခါ သူတုိ႔၏ သႏၱာန္၌ ေျမဆီေၾကာင့္ျဖစ္ ေသာ အဟာရဇရုပ္တုိ႔ ျဖစ္ေပၚလာၾကသျဖင့္ ထုိသူတုိ႔၏ ကုိယ္သည္ ေရွးကေလာက္ မႏူး ညံ့ေတာ့ဘဲ ရုပ္ေတြ ၾကမ္းလာၾကကုန္၏။ အသြင္အျပင္လည္း တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလာကာ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ရုပ္သြင္ကြဲျပားလာသည္၊ အခ်ိဳ႔က ရုပ္ဆင္းလွ၍ အခ်ိဳ႔က ရုပ္ဆင္းမလွ၊ ဤသုိ႔ျဖစ္လာသည္၊ ထုိအခါ ထုိရုပ္အဆင္းကုိစြဲ၍ မာနလည္း ဝင္လာၾကေတာ့သည္။
ဤသုိ႔ ကမၻာဦးသားတုိ႔၏ သႏၱာန္၌ မာနေတြဝင္လာၾက၏၊ မာန ေထာင္လႊားမႈ မ်ားလာေသာအခါ ရသပထဝီေခၚ ေျမဆီတုိ႔လည္း တျဖည္းျဖည္း ခန္းေျခာက္ေပ်ာက္ကြယ္ေလေတာ့သည္။ ဤသုိ႔ ရသပထဝီေျမဆီကုိ စားသုံးၾကရာမွ ေျမဆီေပ်ာက္သည့္ အခ်ိန္အထိ ကာလ သည္ ႏွစ္ေပါင္း မည္မွ်ဟု ေရတြက္မရေအာင္ ၾကာျမင့္ လွသည့္အဓြန္႔ကာလႀကီးတစ္ခုပင္တည္း။ ။
ေျမလႊာေပၚ
ထုိသုိ႔ ေျမဆီကြယ္ေပ်ာက္ေသာအခါ ဘူမိပပၸဋကေခၚေသာ ေျမလႊာေပၚလာရသည္၊ ေျမမွ မႈိေပါက္သကဲ့သုိ႔ျဖစ္၏။ ထုိေျမလႊာ၏ အဆင္းသည္ ေထာပတ္ဆီဦးအဆင္းႏွင့္တူ၏၊ ပ်ည္းငယ္ရည္အရသာကဲ့သုိ႔ခ်ိဳ၏၊ ေျမဆီ၏အရသာ ေျမဆီ၏ႏူးညံ့မႈကုိကား မမီေတာ့ေပ။ ကမၻာဦးလူတုိ႔သည္ ထုိေျမလႊာကုိသာ အာဟာရအျဖစ္ စားသုံးၾကရေတာ့သည္။ ထုိအခါၾကမ္းေသာ အဟာရကုိ မွီဝဲရသျဖင့္ ရုပ္အဆင္း တုိ႔လည္း ေရွးကထက္ပုိ၍ ၾကမ္းလာၿပီး တစ္ဦးနွင့္တစ္ဦးလည္း ရုပ္ခ်င္းပုိ၍ ကြဲျပားလာၾကရသည္။
သူတုိ႔သည္ ရုပ္ဆင္းကုိ အစြဲျပဳ၍ မာန္ေထာင္လႊားမႈလည္း ေရွးကထက္ပုိလာၾက ေတာ့၏။ ဤသုိ႔ ကမၻာဦးသားတုိ႔၏ သႏၱာန္၌ မာန္ေထာင္မႈေတြ ေရွးကထက္ပုိမ်ားလာၾကေသာအခါ ထုိေျမလႊာတုိ႔လည္း တျဖည္းျဖည္း ေျခာက္ခန္းကြယ္ေပ်ာက္ေလေတာ့ သည္။ ဤသုိ႔ ဘူမိပၸဋကေခၚ ေျမလႊာကုိ စတင္စားသုံးခဲ့ၾကရာမွ ေျမလႊာေပ်ာက္သည့္ အခ်ိန္ထိကာလသည္ နွစ္ေပါင္းမည္မွ်ဟု ေရတြက္မရေအာင္ ၾကာျမင့္ လွသည့္ အဓြန္႔ကာ လႀကီးတစ္ခုပင္တည္း။
ႏြယ္ခ်ိဳေပၚ
ဤသုိ႔ ေျမလႊာကြယ္ေပ်ာက္ေသာအခါ ကန္စြန္းႏြယ္ပမာ ပဒါလတာေခၚ ႏြယ္ခ်ိဳတစ္မ်ိဳး သတၱဝါတုိ႔ ကံအားေလ်ာ္စြာ ေပၚလာသည္။ ထုိႏြယ္ခ်ိဳသည္ အဆင္းအရသာနွင့္ျပည့္စုံ၏။ သုိ႔ေသာ္ ေျမဆီေျမလႊာတုိ႔၏ အရသာႏွင့္ႏူးညံ့မႈကုိကား မမီေတာ့ေပ။ ကမၻာဦးလူတုိ႔သည္ ထူိႏြယ္ခ်ိဳကုိသာ အဟာရအျဖစ္ စားသုံးၾကရေတာ့သည္။ ထုိအခါ ထုိႏြယ္ခ်ိဳဟုေခၚၾက ေသာ အာဟာရကုိ မွီဝဲရသျဖင့္ လူတုိ႔၏ရုပ္အဆင္း သည္လည္း ေရွးကထက္ပုိ၍ ၾကမ္းလာၾက၏။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးလည္း ရုပ္အဆင္းကုိ အစြဲျပဳ၍ မာန္ေထာင္မႈလည္း ေရွးကထက္ ပုိလာၾကေတာ့၏။
ဤသုိ႔ကမၻာဦးသားတုိ႔၏ သႏၱာန္၌ မာန္ေထာင္မႈေတြ ေရွးကထက္ ပုိပုိ လာၾကေသာအခါ ထုိႏြယ္ခ်ိဳတုိ႔လည္း တျဖည္းျဖည္း ကြယ္ေပ်ာက္ေလေတာ့သည္။
ဤသုိ႔ ပဒါလတာေခၚ ႏြယ္ခ်ိဳတုိ႔ စတင္စားသုံးခဲ့ၾကရာမွ ႏြယ္ခ်ိဳေပ်ာက္သည့္ အခ်ိန္ အထိ ကာလသည္ ႏွစ္ေပါင္းမည္မွ်ဟု ေရတြက္မရေအာင္ ၾကာျမင့္လွသည့္ အဓြန္႔ကာလ ႀကီး တစ္ခုပင္တည္း။
သေလးဆန္ေပၚ
ဤသုိ႔ ႏြယ္ခ်ိဳကြယ္ေပ်ာက္ေသအခါ ဖြဲၾကမ္းဖြဲႏုမပါ ထင္းမီးျဖင့္ မခ်က္ရဘဲ အဆင္သင့္ စားသုံးလုိ႔ရသည့္ျဖဴစင္ေမႊးႀကိဳင္လွေသာ သေလးဆန္မ်ားကုိသီးေသာ သေလး ဆန္ပင္မ်ား ေပၚလာေလသည္။
ကမၻာဦးလူတုိ႔သည္ ထုိသေလးဆန္တုိ႔ကုိသာ ညစာအျဖစ္ ညအခါမွ ယူငင္၍လည္းေကာင္း၊ နံနက္စာအျဖစ္ နံနက္အခါမွ ယူငင္၍လည္းေကာင္း စားသုံးၾကရေတာ့သည္။ ညအခါ ရိတ္ယူအပ္ေသာ သေလးပင္တုိ႔သည္ သီးၿပီး မွည္းျပီး၊ နံနက္အခါ၌ ရိတ္သိမ္း ယူအပ္ေသာ သေလးပင္တုိ႔သည္လည္း ညအခါ၌ သီးျပီးမွည့္ျပီး ရိတ္သိမ္းစားသုံးရန္ အဆင္သင့္ျဖစ္ လ်က္ရွိ၏။ ရိတ္သိမ္းထား သည့္ ရုိးျပတ္ဟူ၍ မရွိေပ။
No comments:
Post a Comment