ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္မွီတင္းေနထုိင္ေနၾကေသာ
ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔တြင္
ဘာသာတရားရွိၾကသည္။ ဘာသာတရား ရွိၾကသည္႔အေလွ်ာက္၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားဆုံးရွိၾကသည္႔
ႏုိင္ငံလည္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြအားလုံးသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသာ
ျဖစ္ၾကသည္ႏွင္႔အညီ၊
ဘုရားရွင္၏ အဆုံးအမေတာ္အတုိင္း၊ လုိက္နာက်င္႔သုံး ေနထုိင္ၾကၿပီး၊ သံဃာေတာ္
အရွင္သူျမတ္မ်ားသည္လည္း
ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္ ကပင္၊ အသက္စြန္႔
ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ခဲ႔ၾကသည္႔၊
သာဓကမ်ား သမုိင္းတြင္ရွိခဲ႔သည္။ ယေန႔ေခတ္တြင္၊ အမည္ခံ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ ႏွင္႔
မိရုိးဖလာ
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၊ မ်ားျပားလာသည္ႏွင္႔အမွ်၊ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသနာေတာ္၊
ကြယ္ေပ်ာက္ေတာ႔မည္႔အေျခအေန
မ်ားျဖစ္ေပၚေနသည္ကုိ ေတြ႔ရွိရသည္မွာ၊ အလြန္မွ ၀မ္းနည္းစရာ ေကာင္းလွေပသည္။
ကၽြန္ေတာ္ေတာ႔သည္၊
တုိင္းတစ္ပါး ျပည္ပတြင္၊ ေရာက္ရွိေနၾကသည္၊ သုိ႔ေသာ္ ကုိယ္႔ေျမ၊ ကုိယ္႔ေရ၊
ကုိခ်စ္ျမတ္ႏုိးၾကသည္။
ကုိယ္႔လူမ်ဳိး၊ ကုိယ္႔စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမွုႏွင္႔ အမ်ဳိးသားယဥ္ေက်းမွုကုိ
တုိင္းတပါး ေရာက္ေနေသာ္လည္း၊
ထိမ္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္ၾကသည္။ ထိမ္းသိမ္းေစာင္႔ေရွာက္လာၾကေအာင္လည္း၊
မိမိတုိ႔ တတ္သည္႔၊
ပညာႏွင္႔ လွဳံေဆာ္ျဖန္႔ေ၀ေပးေနၾကသည္။ အမ်ဳိး၊ဘာသာ၊ သာသနာႏွင္႔
အမ်ဳိးသားစာေပယဥ္ေက်းမွုေတြကုိ
ဖ်က္ဆီးလာသူကုိ လက္မခံႏုိင္ၾက သည္႔ အားေလွ်ာ္စြာ ယခုေဆာင္းပါးအား ဥကၠံသ(
ဘဲေခ်ာင္း)
၏ စာမူအားလက္ခံရရွိ၍ ေဖာ္ျပေပးလုိက္သည္။ ကေလာင္ရွင္ ဥကၠံသ( ဘဲေခ်ာင္း)သည္၊
ဓမၼရုပ္စံု
မဂၢဇင္းၾကီးမွာ ပင္တိုင္ေရးခဲ့ဘူးသူျဖစ္ၿပီး၊ ဓမၼရံသီနဲ႔
ျမတ္ပန္းရဂံုတို႔မွာလည္း ေရးခဲ့တဲ့အျပင္။
၂၀၀၅ ခု ဇန္န၀ါရီလမွာ (ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ပုဏားမ်ား) စာအုပ္ထြက္ခဲ့ပါသည္္။
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကပါေစ။
တာ၀န္ခံအယ္ဒီတာ( ေရႊေမာ္ကြန္း)
သာသနာ
ဆရာ ဒါယကာ
ဥကၠံၠံသ
(ဘဲေခ်ာင္း)
ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ ေထရဝါဒ
ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံတကာအလယ္တြင္ တင့္တယ္ေနေသာႏိုင္ငံျဖစ္ပါ၏။
ေထရဒါဒ
ဗုဒၶဘာသာတြင္ သာသနာ ဆရာ ဒါယကာ ဟူေသာ ေဒါက္သံုးေခ်ာင္းျဖင့္ သာသနာေတာ္
တည္တံ့ျပန္႔ပြားေရးကို ေဆာင္ရြက္သည့္ အစဥ္အလာသည္
သာသနာေတာ္တည္ရွိေနသမွ်ကာလပတ္လံုး
မပ်က္မယြင္း တည္ေနမည္သာျဖစ္ပါသည္။
ယင္းသို႔႔သာသနာေတာ္
မွန္ကန္စြာတည္တံ့ျပန္႔ပြားေစရန္မွာ
ဆရာကလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ တရားေတာ္မ်ားကို
အေသအခ်ာ ဂဃနဏသိဖို႔႔လို၏။
သို႕မွသာ တပည့္ဒါယကာ
ဒါယိကာမတို႕ကို လမ္းမွန္သို႔႔ေရာက္ေအာင္
သြန္သင္ လမ္းျပႏိုင္မည္ျဖစ္ေပေတာ့၏။
ဗုဒၶသာသနာ ဆိုသည္မွာ
သာသနံ နာမ ေဟာတိ တိဝိဓံ၊
ပရိယတၳိ။ ပရိပတၳိ။ ပရိေဝဓ ဝေန၊
သာသနာဆိုသည္မွာ
ျမတ္စြာဘုရား၏အဆံုးအမေတာ္ကို
ေခၚျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ သာသနာသံုးရပ္ရွိ၏၊
ပရိယတၳိသာသနာ။ ပရိပတၱိသာသနာ။
ပရိေဝဓသာသနာ ဟူ၍ျဖစ္ပါ၏။
ပရိယတၱိသာသနာဟူသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရား၏
စကားေတာ္မ်ားကို ေပထက္အကၡၡရာ၊
ေက်ာက္ထက္အကၡၡရာ၊ စာထက္အကၡၡရာ
တင္ထားသည္မ်ားပင္ျဖစ္ပါ၏။
ထိုစကားေတာ္ စာေပတို႕သည္
ဆံုးမထိုက္၊ ဆံုးမသင့္ေသာေၾကာင့္
ပရိယတၱိသာသနာဟုေခၚျခင္းျဖစ္သည္၊
ပရိပတၱိသာသနာဆိုသည္မွာ ျမတ္စြာဘုရား
ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာ က်င့္ႀကံသည့္
အက်င့္ျမတ္ကိုေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအက်င့္ျမတ္တို႔႔သည္လည္း
ဆံုးမထိုက္ ဆံုးမသင့္ေသာေၾကာင့္ ပရိပတၱိသာသနာဟု
ေခၚဆိုရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ပရိေဝဓဟူသည္မွာ
ထိုသို႕က်င့္ႀကံ ႀကိဳးကုတ္အားထုတ္သျဖင့္
မဂ္ဖိုလ္ကိုရရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ျမတ္စြာဘုရား
အေလာင္းေတာ္ကို
ျမင့္ျမတ္ေသာသာကိယႏြယ္ဝင္ မဟာသုေဒၶါဒန
မင္းႀကီးႏွင့္ မဟာမာယာေဒ၀ီ မိဖုရားႀကီးတို႕မွ
ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ၁၆ႏွစ္အရြယ္တြင္ ယေသာ္ဓယာ
ေဒဝီႏွင့္
အတူထီးနန္းစံေတာ္မူသည္။ ၂၉
ႏွစ္အရြယ္တြင္ ေလာကီစည္းစိမ္ ဥစၥာအားလံုးကို
စြန္႔ပစ္ေတာ္မူကာ ေတာထြက္ေတာ္မူႈ
ရဟန္းျပဳေတာ္မူခဲ့သည္။ ေျခာက္ႏွစ္ပတ္လံုး
ပင္ပမ္း
ဆင္းရဲေသာအက်င့္ျဖင့္ က်င့္ေနရာမွ ခႏၶာကိုယ္ ပင္ပမ္းလြန္းၿပီး
တရားထူးကို မရႏိုင္ေသာေၾကာင့္
မဇၥ်ိမပဋိပ႒ာေခၚ
အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ကို က်င့္ကာ ဘုရားအျဖစ္
ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့၏။
ဘုရားစင္စစ္
ျဖစ္ေတာ္မူသည့္အခါတြင္လည္း ဘုရားျဖစ္ၿပီဟုေျပာရံုျဖင့္
ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ျခင္းမခံရေသးဘဲ
စမ္းသပ္ခံ၊ စူးစမ္းေလ့လာခံၿပီးမွ
စမ္းသပ္ေလ့လာသူတို႕ကိုယ္တိုင္ ဗုဒၶအေပၚ နားလည္ၾကၿပီး
ဗုဒၶစင္စစ္ျဖစ္ပါေပတယ္ဟု ဝန္ခံကာ ဗုဒၶကို ၾကညဳိဆည္းကပ္
လာၾကျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ဗုဒၶသည္
ယင္းသို႕ စူးစမ္းေလ့လာခံၿပီးမွ ၾကည္ညိုခံရသူျဖစ္ၿပီး
ထိုသို႔ စူးစမ္းေလ့လာၿပီးမွ
ကိုးကြယ္လာၾကသူမ်ားကိုလည္း ခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေလသည္။ (ဤေနရာတြင္
ငါ့ကို ကိုးကြယ္ေလ သေဘာက်ေလဟူသည့္ ပုဂၢိဳၢလ္္ မ်ိဳးမဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္
ရမ္းသမ္းကိုးကြယ္မႈွုကို
လက္မခံေသာ ပုဂၢိၢဳလ္ျဖစ္ေၾကာင္း
သတိျပဳရေပမည္။)၊
သကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီး
ထိုႏွစ္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔တြင္ ဓမၶစၾကၤာ
တရားဦးေဟာရန္ ပဥၥၥဝဂီၢငါးဦးရွိရာ
မိဂဓါဝုန္ေတာသို႔ ၾကြခဲ့၏။ ပဥၥၥဝဂီၢငါးဦးတို႕ကလည္း
ဘုရားျဖစ္ၿပီဆိုယံုႏွင့္ မယံုၾကည္ေသးဘဲ
စစ္ေမးျခင္း (အျပန္အလွန္ ေမးျမန္း
ေျပာဆိုျခင္း) ျပဳၿပီးမွသာ
ဘုရားျဖစ္ေၾကာင္း ကိုယ္တိုင္ယံုၾကည္လာၾကၿပီး
တရားဦးျဖစ္ေသာ ဓမၼၼစၾကၤာေဒသနာေတာ္ကို
နာယူၾကရသျဖင့္
ငါးဦးလံုးပင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ ဝင္ေရာက္ၾကလ်က္
ရဟန္းအျဖစ္ခံယူၾကသည္။
သံဃာရတနာ စတင္ေပၚေပါက္ျခင္းပါေပ။
ထိုေနာက္
ယသ သတို႕သားလည္း ဧဟိဘိကၡၡဳအေခၚခံရ၏။
ယသ သတို႕သားဆိုသည္မွာလည္း
ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၱၲမင္းသားကဲ့သို႕ ေႏြအေဆာင္၊
မိုးအေဆာင္၊ ေဆာင္းအေဆာင္
ဟူေသာအေဆာင္သံုးေဆာင္ျဖင့္ အၿခံအရံ
စည္းစိမ္ဥစၥာ ျပည့္စံုသူျဖစ္သည္။ ယသ သတို႔႔သား၏ သူငယ္ခ်င္းေလးဦးလည္း
သာသနာ့ေဘာင္သို႔႔ဝင္ေရာက္ရဟန္းျပဳၾကသည္။ ေနာက္ထပ္
တဖန္ သူေဌးသား ငါးကိ်ပ္(ငါးဆယ္) ရဟန္းျပဳၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ျပန္႕ပြားေရး စတင္ေဆာင္ရြက္မွု သမိုင္းစတင္ေပေတာ့သည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါတို႕ကို ၾကည္ရႈျခင္းျဖင့္
ဗုဒၶသာသနာအတြင္းတြင္ အမ်ိဳးျမတ္ေသာ အထက္တန္းစားပုဂၢိိၢဳလ္တို႔ျဖင့္သာ
သံဃာရတနာစတင္ခဲ့ၿပီး
သာသနာေရးေဆာင္ရြက္မႈွုကိုလည္း
ဘုရားရွင္၏ၾသဝါဒအတိုင္း ထိုပုဂိၢဳလ္ျမတ္
(ရဟန္းျမတ္) တို႕ျဖင့္ပင္ စတင္ခဲ့သည္မွာ ထင္ရွားလွပါေပ၏။
ဗုဒၶမပြင့္ေပၚမီကပင္
မိမိတို႕ကိုယ္မိမိ ဗုဒၶဟုေၾကာ္ျငာကာ
သာဝတၱိ၊
ရာဇၿဂိဳဟ္ တဝိုက္
ေနာက္လိုက္တပည့္မ်ားစြာ ၿခံရံလ်က္
ေက်ာ္ၾကားၿပီးျဖစ္ေသာ ဆရာၾကီးေျခာက္ေယာက္တို႔ရွိႏွင့္ေနၿပီ။ ၄င္းတို႕မွာ
ပုရာဏကႆပ။ မကၡလိေဂါသာလ။
နိကဏၭနာ႗ပုတၱ။သဥၥယေဗဠပုတၱ။ မကုဓကစၥာယန။
အဇိတေကသကမၼလ တို႔ျဖစ္ၾက၏။ ၄င္းတို႕သည္
ဝန္ၾကီးမူးမတ္။ ဗိုလ္မွဴး
ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ား။ သူေဌးမ်ား၏ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈကိုခံယူကာ
တပည့္တို႕အေပၚ လွည့္ျဖားၿပီးအထင္ၾကီးခံေနသူမ်ားျဖစ္သည္။
ေကာသလ ဘုရင္ၾကီးက ထိုဆရာၾကီးေျခာက္ေယာက္ကို
နန္းေတာ္သို႕ေခၚကာ “သင္တို႕
ဗုဒၶဟုတ္ၾကသလား” ဟု တိုက္ရိုက္ေမးရာ ထိုဆရာၾကီးမ်ားက
ျပႆနာေတြ
အေမးခံရမွာကိုေၾကာက္လန္႕ကာ “ဗုဒၶမဟုတ္ပါ” ဟုအမွန္အတိုင္း
ဝန္ခံ ေျပာဆိုၾကာကာ နန္းေတာ္မွထြက္လာၾကစဥ္
မိမိတို႕ကို
အထင္ၾကီးကိုးကြယ္ေနသည့္
ဘုရားဒါယကာ၊ ေက်ာင္းဒယကာ အမည္ခံ
မူးမတ္စစ္ဗိုလ္ေတြက သူတို႕ဆရာၾကီးေတြကို
ဘုရင္က ရာဇဂုရု တံဆိပ္ခ်ီးျမွင့္မည္အထင္ႏွင့္
‘ အရွင္ဘုရားတို႕
ဘုရင္မင္းျမတ္ ရဲ႕ ျပႆနာေတြကို
ေျဖၾကားႏိုင္သျဖင့္ ဂုဏ္ျပဳလိုက္ပါသလား” ဟု ေမးရာ။
ဆရာၾကီးတို႕
ယံုေအာင္ေျဖလိုက္ပံုက..
‘ရွင္ဘုရင္က ငါတို႕ကို ဗုဒၶြ ဟုတ္သလားလို႕ေမးတယ္၊
ငါတို႕က ဗုဒၶျဖစ္တယ္လို႕
အမွန္အတိုင္း ေျပာၿပီး ဗုဒၶအရာကေန ျပႆနာေတြကို
ေျဖျပရင္ ဒီဘုရင္ ဥာဏ္မမီလို႕ နားလည္မွာ
မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ တို႕ကိုအျပစ္ဖို႕ရင္
သူ အကုသိုလ္ျဖစ္လိမ့္ မယ္။ ဒါေၾကာင့္
ဗုဒၶ မဟုတ္ဘူးလို႔
ေျပာခဲ့ရတယ္“ဟူူ၍၊
မိမိကိုယ္မိမိ အဘယ္မွ်တတ္သည္
ဘယ္အရာႏွင့္သာ သင့္ေတာ္သည္ကို အခ်ိဳ႕မသိၾက။
အခ်ိဳ႕က သိလ်က္ႏွင့္ ဟန္ေဆာင္ေနၾက၏။ ဤပုဂိၢဳလ္ေျခာက္ေယာက္သည္
မိမိတို႕ ဗုဒၶအဆင့္ မေရာက္ေသးေၾကာင္းသိၾက၏။ ဒါေပမင့္
အမ်ားက ဗုဒၶ ဟုအထင္ခံေနရျခင္းအေပၚ အရသာေတြ႔ကာ ဆက္၍
ဆက္၍ လိမ္ေနသူမ်ားသာျဖစ္ပါ၏။
ေကာသလ
မဟာရာဇာသည္ ဗုဒၶႏွင့္ စတင္ ေတြ႔႔ေတြ႕ခ်င္း
မယံုေသးဘဲ စူးစမ္းေလ့လာၿပီးမွ
ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္
လာကာ ဗုဒၶသီတင္းသံုးေတာ္မူရာ ေမဒါဠဳပ ရြာသို႕သြားေရာက္စဥ္က
ဗုဒၶ၏ ေျခေတာ္တို႔ကို
ပါးစပ္ျဖင့္ စုပ္ကာပင္ ပူေဇာ္ခဲ့ပါ ေတာ့သည္။ အလားတူပင္
ဗိမၼိသာရ မင္းႀကီးလည္း
ဗုဒၶကို ဘဝႏွင့္ ထပ္တူ ၾကည္ညိုကိုးကြယ္သူျဖစ္ပါ၏။ ဥပါလိ သူႀကြယ္သည္
ဗုဒၶကို ျပႆနာေမး စူးစမ္းၿပီးမွ ဆရာႀကီးေျခာက္ေယာက္ကို
မကိုးကြယ္ေတာ့ဘဲ
ဗုဒၶ ဒါယကာအျဖစ္ခံယူလာေလသည္။ ျဗဟၼၼာယုပါေမာကၡႀကီးကလည္း
မိမိ၏ပညာျဖင့္ ဗုဒၶ၏လကၡဏာေတာ္ကို
ေလ့လာၿပီးမွ ဗုဒၶ၏ေျခေတာ္ကို ပါးစပ္ျဖင့္ အႀကိမ္ႀကိမ္စုပ္ကာ
ရွိခိုးပူေဇာ္ခဲ့ပါ၏။ ဗုဒၶ၏ဂုဏ္ေတာ္အေပါင္းကား အနႏၱၱပါေပ၊
ဤေနရာတြင္ ဗုဒၶြအဆံုးအမ
မ်ားစြာတို႔႔အနက္မွ ကာလာမသုတ္ေတာ္ကို
လိုရင္းအခ်က္မွ် ေကာက္ႏႈွုတ္ေဖာ္ျပ
လိုပါသည္။
ၾကားဘူးနားဝ ျဖင့္မယံုႏွင့္။
ဘိုးဘြားလက္ထက္က ယံုလာတယ္ဆိုၿပီး မယံုႏွင့္။
အျခားတေယာက္က ဟုတ္တယ္ မွန္တယ္ေျပာလို႕လည္းမယံုႏွင့္။
ကိုယ့္စိတ္ကူးနဲ႕ တူတယ္ဆိုၿပီးမယံုႏွင့္။ ဒီရဟန္းကား
ကိုးကြယ္ထိုက္တယ္ထင္ၿပီးလည္း မယံုႏွင့္။
ငါ့ဆရာကေကာင္းတယ္ေျပာလို႕လည္း မယံုႏွင့္
မကိုးကြယ္ႏွင့္၊
ကာလာမ အမ်ိဳးသားတို႔… ဤ အက်င့္မ်ားသည္
ေကာင္းလည္းမေကာင္း။ အျပစ္လည္းမကင္း။ ပညာရွိကဲ့ရဲ႕ စရာလည္းျဖစ္၏။ ထိုအက်င့္မ်ားသည္
စီးပြားမဲ့ ဒုကၡၡေရာက္ဖို႕သာျဖစ္၏ဟု ကိုယ္တိုင္နားလည္ကာ
စြန္႔႔လိုက္ၾက၊ သုခ ရစရာ
အက်င့္မ်ားကိုသာကိုယ္တိုင္နားလည္ေအာင္ ျပဳကာ လိုက္နာျပဳက်င့္ၾက၊ (တိကဂၤုတၱရ ပါဠိေတာ္)
အထက္ပါ သုတ္ေတာ္လာ
ဗုဒၶအဆံုးအမမ်ားအတိုင္း ဒါယကာ ဒါယိကာမတို႕ မိရိုးဖလာ
ဗုဒၶဘာသာဝင္ မိရိုးဖလာ
ကိုးကြယ္ျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ၾကဘဲ
ကိုယ္တိုင္နားလည္ၿပီး
ယံုၾကည္ဆည္းကပ္ ထားထုတ္ၾကပါကုန္၊
ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာ စကတည္းကပင္အဖူးေျမာ္ခံ။
ေမာ္ဖူးခံ ျဖစ္ပါ၏။
ခုမွ ငံုံ႕၍ၾကည့္ခံရမည္ဆိုလွ်င္ မည္သူေတြ
အရွက္ရၾကမည္နည္း စဥ္းစားၾကပါေလ။
ဆရာဆိုသည္မွာ
ဗုဒၶဘာသာရဟန္ေတာ္မ်ားသည္
ဗုဒၶသာသနာေရးတာဝန္ကို ေဆာင္ရြက္ၾကရာတြင္
လူတို႔၏ဆရာမ်ားပင္ျဖစ္၏။ သာသနာေတာ္သံုးရပ္ကို
သိကၡၡာေတာ္သံုးရပ္ အက်င့္ျမတ္ျဖင့္ထမ္းေဆာင္ၾကရန္
ျမတ္စြာဘုရားဆံုးမေတာ္မူခဲ့၏။ သာသနာ ေတာ္အတြင္း ရဟန္းေတာ္မ်ား
တိုးပြားလာၿပီး အခ်ိဳ႕
အသြင္အျပင္ အျပဳအမူေတြ ခၽြတ္ယြင္းလာသျဖင့္
ဝိနည္းဥပေဒေတာ္ ေပၚလာရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဘုရားရွင္သည္ ရဟန္းမ်ား
အစာအဟာရ၌ သာယာမက္ေမာျခင္းကို
လြန္စြာအျပစ္တင္ေတာ္မူပါသည္၊(နိဒါနသံယုတ္။ မဟာဝဂၢ
ပါဠိေတာ္)၊အလားတူပင္ နိဒါနဝဂၢ။ လာဘသကၠာရ
သံယုတ္ ပါဠိေတာ္တြင္လည္း ဗုဒဒျမတ္စြာက ရဟန္းေတာ္တို႕ ပစၥည္းလာဘ္ကို
ရဖို႕ႀကိဳးစားျခင္း၊ အထင္ၾကီးေအာင္
ႀကိဳးစားျခင္း။ ကိုယ္တိုင္
နာမည္ေက်ာ္ႀကားေအာင္ လာဘ္ေပါမ်ားေအာင္
ႀကိဳးစားျခင္းကို ရႈွုတ္ခ်ေတာ္မူခဲ့ပါသည္၊
ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနျဖင့္
တရားေတာ္မ်ားကို ေဟာရန္ထက္ ႏွလံုးသြင္းေနထိုင္ၾကၿပီး
တပည့္ ဒါယကာ ဒါယိကာမ အေပါင္းကိုလည္း မိမိကဲ့သို႔
ႏွလံုးသြင္းေစကာ ေနထိုင္တတ္ေအာင္ တနည္းအားျဖင့္
ယဥ္ေက်းလာေအာင္ ဆံုးမရေပမည္၊
ဆရာေကာင္း အဂၤါရပ္မ်ား
- သီလႏွင့္ ျပည့္စံုၿပီး ခ်စ္ျမတ္ႏိုးဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
- သမာဓိႏွင့္ ျပည့္စံုၿပီး ေလးစားၾကည္ညိုဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
- ပညာႏွင့္ ျပည့္စံုၿပီး ခ်ီးမြမ္းဖြယ္ျဖစ္ရမည္၊
-တပည့္မ်ား အေနႏွင့္
မသင့္မေတာ္ေျပာဆို ေနထိုင္သည္ကို ေတြ႕လွ်င္
လ်စ္လ်ဴမရႈ ေျပာဆိုဆံုးမရမည္၊
- သူတပါးတို႕၏ ျပစ္တင္ေျပာဆိုမႈ ဟူသမွ်ကို
သည္းခံႏိုင္ရမည္၊
- နက္နဲေသာ
တရားစကားကို ေျပာၾကားႏိုင္ရမည္၊
- တပည့္မ်ားအား
မသင့္မေတာ္ရာကို မခိုင္းေစရ၊
ထိုအခ်က္မ်ားႏွင့္
ျပည့္စံုေသာ ဆရာေကာင္းကို မွီဝဲမွသာ တပည့္ျဖစ္သူ၏ သီလ သမာဓိ
ပညာ တို႕လည္း တိုးပြားႏိုင္မည္ ျဖစ္၏။
( အဂၤုတၱရ နိကာယ။ သတၱက
နိပါတ္။ ေဒဝတာဝဂ္။ ဒုတိယမိတၱသုတ္)
ဆီးပန္းနီဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက ပရမတတ သရူပ၀႑နာ
က်မ္းတြင္ –
ဝိနည္းမႀကိဳက္။ ေလာကလိုက္။
ဘုန္းႀကီးမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊
တရားမႀကိဳက္။ အမ်ားလိုက္။
မိဘမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊
ဘုရားမႀကိဳက္။ အမွားလိုက္။
ဆရာမိုက္ႏွင့္ လြဲေစေသာ္၊
ဟုျပတ္ျပတ္သားသား ေရးသားခဲ့၏။
လယ္တီဆရားေတာ္ ဘုရားႀကီးကလည္း -
နဖူးစြန္းႏွင့္။
ဒူးပြန္းခံကာ။
ကိုးကြယ္ပါလည္း။ ဆရာလြဲက။
ငရဲအပါယ္။ အျမစ္တြယ္။
ဝဋ္ႏြယ္ ရွည္လ်ားရာ၊ ဟုညႊန္ျပခဲ့ပါသည္။
ဒါယကာ ဆိုသည္မွာ
ဒါယကာ ဟုဆိုရာ၌ ဗုဒၶဘာသာဝင္ ဥပသကာ ဥပါသိကာမ
အားလံုးကို ဆိုျခင္း
ျဖစ္ပါသည္၊ ဗုဒၶသာသနာအက်ိဳး ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ
ဒါယကာ တပည့္အေပါင္းတို႕သည္
မိမိတို႕ ဆရာအျဖစ္ကိုးကြယ္ေနၾကေသာ
ေက်ာင္းထိုင္ ဘုန္ေတာ္ႀကီးမ်ား အပါအဝင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ၾသဝါဒကို
ေလးေလးစားစား လိုက္နာရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကရာတြင္လည္း
ဆရာစြဲ ပုဂၢိၢိဳလ္စြဲ မထားသင့္ေပ၊ ထိုအစြဲျဖင့္ ပစၥၥည္းေလးပါးတို႕
အပိုအလွ်ံျဖစ္ေအာင္
လွဴဒါန္းေနရံုျဖင့္ မၿပီးပါ။ ဗုဒၶျမတ္စြာက
–
‘ အာနႏၵၵာ။ သရဏဂံုမွ်တည္ေစေသာ
ဆရာအား တပည့္ျဖစ္သူသည္ ရွိခိုးျခင္း။ ခရီးဦးႀကိဳဆိုျခင္း။
လက္အုပ္ခ်ီျခင္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆးတို႕ကို
ေပးလွဴျခင္းျဖင့္ ဆရာအားေက်းဇူးတုံ႕ျပန္ျငားအံ့။
ထိုပုဂိၢဳလ္သည္ ဆရာအား ျပည့္စံု လံုေလာက္ေသာ ေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ျခင္းဟူ၍
ငါမဆိုု ဟု ေဟာေတာ္မူခဲ့ေပသည္၊
(ဥပရိ ပ႑ာသ ပါဠိေတာ္။ ဒကၡိဏ
ဝိဘဂၤသုတ္)၊
ဤေနရာ၌ သာသနာ့ဒါယကာတို႔ မိမိတို႔
ဆရာအား အကဲခတ္ စူးစမ္းေလ့လာၿပီး
ဆရာေကာင္း ရွာေဖြႏိုင္ၾကရန္
ဗုဒၶရွင္ေတာ္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ
အနာဂတဘယ သုတ္ေတာ္မွ အနည္းငယ္ ေကာက္ႏွုႈတ္
ေဖာ္ျပရပါသည္။
ဘိကၡၡဳတို႕ ဤေဟာၾကားအပ္ေသာ
ေဘးတို႔႔သည္ ယခုအခါ (ထိုသုတ္ေတာ္ကို ေဟာေတာ္မူခ်ိန္) မျဖစ္ေသးဘဲ
ေနာင္အခါတြင္ ျဖစ္ၾကလိမ့္မည္၊
ထိုေဘးမ်ား မေပၚေအာင္ ၾကိဳးစားၾက။
ထိုေဘးတို႕ကား
-
၁၊ သီလသိကၡာ တိုးတက္မႈလည္းမရွိၾကေသာ။
သမာဓိ တိုးပြားမႈလည္း မရွိၾကေသာ။
ေလာကုတၱရာတိုးပြားမႈလည္း မရွိၾကေသာ
ရဟန္းတို႔သည္ သူတို႕ကိုယ္သူတို႔
ဥပဇ်ာယ္ဆရာႀကီးလုပ္ကာ အျခားသူတို႕ကို
ရဟန္းျပဳေပးလိမ့္မည္၊ တပည့္မ်ားကို သီလ။ သမာဓိ။ပညာ
တိုးပြားေအာင္ ဆံုးမႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္၊
ထိုတပည့္မ်ားကလည္း မိမိတို႔
တပည့္မ်ားကို ရဟန္ျပဳေပးၾကဦးမည္၊
ဤသို႔အဆက္ဆက္ပ်က္ကာ ဝိနည္းပ်က္သည့္ေဘး
ေပၚလာလိမ့္မည္၊
၂၊ အထက္ပါကဲ့သို႕ပင္ နိႆရည္းဆရာ
လုပ္ၾကလိမ့္မည္၊
၃၊ တရားမ်ားကို ေဟာေသာအခါ
မေကာင္းေသာစိတ္ထားျဖင့္ သူတပါး (မိမိႏွင့္မတည့္သူ ရဟန္း။ လူမ်ား) ကို
ပုတ္ခတ္ေစာ္ကားျခင္း။ပစၥည္းရေအာင္
(ျမဴဆြယ္ျခင္း။ ေျခာက္လွန္႕ျခင္းတို႔ျဖင့္)
ေဟာျခင္းျဖင့္ တရားစစ္ တရားသေဘာအမွန္မ်ား
ပ်က္လိမ့္မည္၊
၄၊ ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာၾကားေသာ
တရားတို႕အေပၚ မွတ္သားလိုက္နာျခင္းမရွိဘဲ သာသနာျပင္ပမွ ဂါထာ
နည္းလမ္းမ်ားကို နာယူမွတ္သားၾကလိမ့္မည္၊
၅၊ တရားကို အားထုတ္ရာ၌ အေလ်ာ့
အတင္းႏွစ္မ်ိဳးဝယ္ အေလ်ာ့ဘက္ကိုသာ လိုက္လိမ့္မည္၊
ေနာက္တနည္းကား
အစားေကာင္းေကာင္း။
သကၤန္းေကာင္းေကာင္း။ ေက်ာင္းေကာင္းေကာင္းကို ေလာဘတက္ကာ မအပ္ေသာနည္းျဖင့္
ရေအာင္
လုပ္ၾကလိမ့္မည္၊ မိမိတို႔ နာမည္ႀကီးေအာင္။
အခြင့္အေရးရရန္အတြက္ သာသနာႏွင့္ဆန္႕က်င္ေသာ
(သာသနာေတာ္ ပ်က္ဆီးရာပ်က္ဆီးေၾကာင္းျဖစ္ေသာ)
အလုပ္မ်ားကို
မရွက္မေၾကာက္
လုပ္ၾကလိမ့္မည္၊
အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆံုးအမ
သုတ္ေတာ္လာမ်ားကို နာယူကာ ဆရာေရြးမမွားၾကဖို႕
သတိေပးအပ္ပါသည္၊
ယခုမၾကာမီ ရက္မ်ားအတြင္းက ေပၚထြက္လာေသာ ကုလားဘုန္းႀကီးဟု
ေခၚဆိုေနၾကသည့္ ပုဂိၢဳလ္၏ လုပ္ရပ္သည္
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႏွင့္ မသက္ဆိုင္သည့္ျပင္
သာသနာပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီးျခင္းသာျဖစ္ပါ၏။
ဘာဘုန္းႀကီး ဟု လူမ်ိဳးတခုကို
ေခါင္းစဥ္မတတ္လိုပါ။ သို႕ေသာ္
ဘုန္းႀကီးမျဖစ္ႏိုင္သည္မွာေတာ့
ေသခ်ာပါသည္၊ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
သိကၡၡာ သံုးရပ္ အက်င့္ျမတ္
လံုးဝမရွိေသာေၾကာင့္ မည္သို႕မွ် ဘုန္းမႀကီးႏိုင္သည့္အျပင္
ဘုန္းနိမ့္သည့္အျဖစ္ႏွင့္သာ
ႀကံဳရေပလိမ့္မည္၊
ကၽြႏု္ပ္တို႔႔ အမြန္အျမတ္ထားရာ
သာသနာ့တံခြန္ျဖစ္ေသာ
သကၤန္းေတာ္ကိုရံုထားၿပီး
ရဟန္းႏွင့္ မအပ္စပ္ေသာ မဖြယ္မရာ အလုပ္ကို လုပ္ေနသည္မွာ
ေလာကပါလတရားႏွစ္ပါးျဖစ္ေသာ
ရွက္ျခင္း၊ ေၾကာက္းျခင္း တရားႏွစ္ပါးႏွင့္
ကင္းကြာေနသူ ျဖစ္ပါသည္။
ဗုဒၶရဟန္းေတာ္မ်ား
တရားေဟာရာ၌ ပလႅႅင္ေတာ္ေပၚတြင္ စကၡၥဳေျႏၵၵခ်ကာ
ေဟာၾကားၾကပါသည္၊ ယခုလို ဇာတ္စင္ေပၚမွာ
လမ္းသလားၿပီးမေဟာၾကပါ၊
အေပၚက စပ္ၿဖဲၿဖဲမ်က္ႏွာျဖင့္
ေျခကားယားလက္ကားယားလုပ္ျပ ပါးစပ္က
ပိန္ဖ်င္းေသာစကားသံေတြဆို ေအာက္က ပရိတ္သတ္က ဣေျႏၵၵပ်က္စြာ
ျမဴးတူးေနၾကသည္မွာ အရွက္အေၾကာက္
ကင္းမဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနသျဖင့္ ‘ ဘုန္းႀကီးရူးႏွင့္
ေလွလူး” ဆိုသည္ထက္ပင္
အေျခအေနဆိုးေနပါေတာ့သည္။
ကၽြႏ္ုပ္အေနျဖင့္ ပုဂၢၢိဳလ္ေရး
မပုတ္ခတ္လိုပါ။ မည္သည့္လူမ်ိဳးဟု
မရိုးစြပ္လိုပါ။ ကၽြႏ္ုပ္တို႕
အျမတ္ဆံုးထားရာ သာသနာေတာ္ကို ေစာ္ကားေရာက္သျဖင့္သာ ဤေဆာင္းပါးေရးျဖစ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္၊
ဒါယကာ (သို႕တည္းမဟုတ္) ဥပသကာ ဆိုသည္မွာ သာသနာ့ႏုဂၢဟ
တာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ေနသူ ျဖစ္ပါသည္၊ ဥပသကာ၊ ဥပါသိကီ
တိုင္းတြင္ သာသနာ့ႏုဂၢဟ တာဝန္ ရွိပါသည္။ သာနာေတာ္
တည္တံ့ျပန္႔ပြားေရးအတြက္ ေရာက္ရာအရပ္တြင္
ထမ္းေဆာင္မည္ဟူေသာ
တာဝန္ျဖစ္ပါသည္။ ဤစာေရးျခင္းသည္
ဤတာဝန္ကို စြမ္းႏိုင္သေလာက္
ထမ္းေဆာင္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္၊
ေထရဝါဒ
ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံတြင္ ဤသို႕
အတင့္ရဲစြာ လက္ရဲဇက္ရဲ အရွက္မဲ့စြာလုပ္ရဲသည္မွာလည္း
အေၾကာင္း ခိုင္လံုစြာရွိပါ၏။ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡၡ
ျဖစ္ေအာင္ဖန္တီးေလသလားဟုလည္း ယူဆႏိုင္ပါသည္။ မည္သို႕ဆိုေစ
ဗုဒၶ ဘာသာဝင္မ်ာအေနျဖင့္ သာသနာ့တာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္သည့္အေနျဖင့္လည္းေကာင္း
သာသနာျပဳ
(ဗုဒၶအဆံုးအမကို မပ်က္စီးေအာင္ ထိန္းသိမ္းျပဳျပင္)သည့္အေနျဖင့္လည္း ဤသာသနာဖ်က္လုပ္ရပ္အား
ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း ညီညြတ္စြာပါဝင္ ဟန္႔႔တားၾကပါရန္
တိုက္တြန္းလိုပါသည္။
အဌကထာ ဆရာတို႕ ေရးသားခဲ့ေသာ အဆိုတရပ္ကို
ေဖာ္ျပကာ ကၽြႏ္ုပ္. ေဆာင္းပါးကို အဆံုးသတ္လိုပါသည္။
သာသနံ
နာမ ရာဇာနံ။ နိႆာယ
တိဌေတ ဣဓ၊
မိစာၦဒိဌိက
ရာဇာေနာ သာသနံ။ ဒူေသႏၱိ
သတၱဳေနာ၊ ၊
သမၼာဒိဌိစ
ရာဇာေနာ။ ပဂၢဏွေႏၱဝ သာသနံ၊
ဧဝဥၥသတိ အာကာေသ။ ဥလူ ရာဇာဝ ဒိဗၼတိ၊ ၊
ဣဓ ဤႊအရပ္၌။
သာသနံ – သာသနာေတာ္သည္႒ိတံ –တည္သည္မည္သည္ကား။
ရာဇာနံ
–မင္းကို။ နိႆာယ-အမွီျပဳႈ။
တိ႒ေတ – တည္၏။ မိစာၦဒိဌိက ရာဇာေနာ – မိစာၦအယူရွိၾကကုန္ေသာ
မင္းတို႕သည္။ သတၱဳေနာ – ျမတ္စြာဘုရား၏။ သာသနံ – သာသနာေတာ္ကို။
ဒူေသႏၱိၲ – ဖ်က္ဆီးၾကကုန္၏။
သမြၽာဒိ႒ိစ– ေကာင္းေသာအယူ ရွိၾကကုန္ေသာ။
ရာဇာေနာ – မင္းတို႕သည္။
သာသနံ – သာသနာေတာ္ကို။ ပဂၢဏွေႏၲၱဝ
–ခ်ီးေျမွာက္ကုန္သည္သာလွ်င္တည္း၊
ဧဝဥဏသတိ – ဤသို႕
မင္းခ်ီးေျမွာက္သည္ ရွိေသာ္။ သာသနံ – သာသနာေတာ္သည္။
အာကာေသ
–ေကာင္းကင္၌ ဥလူရာဇာဝ – လဆန္း
၁၅ ရက္ေန႕၌ ေႀကြ႕ေႀကြ႕
ထြန္းေတာက္ ထြက္ေပၚလာလတ္ေသာ လျပည့္ဝန္းႀကီးကဲ့သို႕။
ဒိဗၼတိ – ထြန္းလင္းေတာက္ပ၏ ဟူ၍
ေရွးေရွးေသာ က်မ္းတတ္အေက်ာ္ ဆရာေတာ္တို႔
မိန္႔႔ဆို ဆံုးမ။ ၾသဝါဒမ်ား
ခ်ီးျမွင့္ခဲ့ေၾကာင္းပါဗ်ာ။
No comments:
Post a Comment