လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ ဖန္ဆင္းရွင္ဟူေသာ တစ္စံုတစ္ေယာက္၏ ျပဳလုပ္ဖန္ဆင္းမူေၾကာင့္မဟုတ္ဘဲ သဘာ၀ဓါတ္အေလ်ာက္မေဖာက္မျပန္ အစဥ္အျမဲ သူ႔အေၾကာင္းႏွင့္ သူ႔အက်ိဳး၊ သူ႔အမ်ိဳးႏွင့္ သူ႔အႏြယ္ အစဥ္အပ်က္ အဆက္ဆက္ ျဖစ္ပြားေနမူကို နိယာမတရားဟု ေခၚ၏။
ထုိနိယာမတရားမ်ားမွာ -
(၁) ဗီဇ နိယာမ
(၂) ဥတု နိယာမ
(၃) ကမၼ နိယာမ
(၄) ဓမၼ နိယာမ
(၅) စိတၱ နိယာမ - ဟူ၍ ငါးပါးရွိ၏။
ဗီဇနိယာမ
ဗီဇနိယာမမွာ တစ္စံုတစ္ေယာက္၏ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ေပးမူမရွိပါဘဲလ်က္ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ေပးသည့္ အလား ျမက္သစ္ပင္တုိ႔၌ မ်ိဳးေစ့၏ ဓါတ္သေဘာျဖင့္ ေဖါက္ျပန္ကြဲလြဲမူ လံုး၀မရွိဘဲ ထုိျမက္၊ ထုိသစ္ပင္မ်ိဳးျဖစ္ျခင္း ျမဲေသာသေဘာကို ဗီဇနိယာမဟုေခၚ၏။
ကုလားပဲအညြန္႔မ်ားမွာ ေျမာက္အရပ္သို႔သာ အညြန္႔ဖ်ား လွည့္ျခင္း၊ ဒကၡိဏႏြယ္ပင္မ်ိဳးမ်ားမွာ အျခားသစ္ပင္မ်ားကို လက္်ာဘက္မွႏြယ္ကာတက္ျခင္း၊ ေနၾကာပန္းမ်ားမွာ ေနမင္းရွိရာသို႔မ်က္ႏွာမူျခင္း၊ မာေလာႏြယ္မ်ားမွာ သစ္ပင္ရွိရာသို႔ ေရွ႕ရူျခင္း၊ အုန္းသီးမ်ား၏ ထိပ္၌ အေပါက္ေရာက္ျခင္းသည္ ဗီဇနိယာမ မည္၏။ ရွိရွိသမွ်မ်ိဳးေစ့တုိ႔မွ ေပါက္ၾကသည့္ အပင္မ်ား၏ အညြန္႔၊ အရြက္၊ အပြင့္၊ အသီးမ်ားသည္ မူလ မ်ိဳးေစ့ႏွင့္တူစြာ အညြန္႔အရြက္ထြက္၍ ဖူးၾက ပြင့္ၾက သီးၾကကုန္၏။ သရက္ မ်ိဳးေစ့မွ သရက္ပင္ေပါက္၍ သရက္ညြန္႔ သရက္ရြက္ထြက္ကာ သရက္ဖူး၊ သရက္ပြင့္ ပြင့္လ်က္ သရက္သီးသာသီး၏၊ ပိႏၷဲ၊ မာလကာ စသည္ျဖစ္မလာေပ၊ ထုိကဲ့သို႔ မူလမ်ိဳးေစ့ႏွင့္တူစြာ ဖူးၾက၊ ပြင့္ၾက၊ သီးၾကသည္မွာလည္း ဗီဇနိယာမ၏ ဓါတ္သေဘာပင္ျဖစ္၏။
ကုလားပဲအညြန္႔မ်ားမွာ ေျမာက္အရပ္သို႔သာ အညြန္႔ဖ်ား လွည့္ျခင္း၊ ဒကၡိဏႏြယ္ပင္မ်ိဳးမ်ားမွာ အျခားသစ္ပင္မ်ားကို လက္်ာဘက္မွႏြယ္ကာတက္ျခင္း၊ ေနၾကာပန္းမ်ားမွာ ေနမင္းရွိရာသို႔မ်က္ႏွာမူျခင္း၊ မာေလာႏြယ္မ်ားမွာ သစ္ပင္ရွိရာသို႔ ေရွ႕ရူျခင္း၊ အုန္းသီးမ်ား၏ ထိပ္၌ အေပါက္ေရာက္ျခင္းသည္ ဗီဇနိယာမ မည္၏။ ရွိရွိသမွ်မ်ိဳးေစ့တုိ႔မွ ေပါက္ၾကသည့္ အပင္မ်ား၏ အညြန္႔၊ အရြက္၊ အပြင့္၊ အသီးမ်ားသည္ မူလ မ်ိဳးေစ့ႏွင့္တူစြာ အညြန္႔အရြက္ထြက္၍ ဖူးၾက ပြင့္ၾက သီးၾကကုန္၏။ သရက္ မ်ိဳးေစ့မွ သရက္ပင္ေပါက္၍ သရက္ညြန္႔ သရက္ရြက္ထြက္ကာ သရက္ဖူး၊ သရက္ပြင့္ ပြင့္လ်က္ သရက္သီးသာသီး၏၊ ပိႏၷဲ၊ မာလကာ စသည္ျဖစ္မလာေပ၊ ထုိကဲ့သို႔ မူလမ်ိဳးေစ့ႏွင့္တူစြာ ဖူးၾက၊ ပြင့္ၾက၊ သီးၾကသည္မွာလည္း ဗီဇနိယာမ၏ ဓါတ္သေဘာပင္ျဖစ္၏။
ဥတုနိယာမ
ဥတုနိယာမမွာလည္း ျပဳလုပ္စီရင္ေပးသူမရွိဘဲ ဥတု၏အစြမ္းျဖင့္ ျမက္သစ္ပင္မ်ား၌ အစဥ္အျမဲျဖစ္ေလ့ရွိေသာသေဘာကို ဥတုနိယာမဟုေခၚ၏။
ျမက္သစ္ပင္တုိ႔သည္ တန္ခုး၊ ကဆုန္၊ နယုန္ စေသာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ရာသီတုိ႔တြင္ ထုိထုိလ ထိုထိုသမယတုိ႔၌ သူ႔အခါ၊ သူ႔သမယ ႏွင့္သူ ဖူးၾက၊ ပြင့္ၾက၊ သီးၾကျမဲျဖစ္ကုန္၏။ တန္ခူးလ၌ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကေသာ သစ္ပင္တုိ႔သည္ တန္ခူးလေရာက္တုိင္း ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကသကဲ့သို႔ က်န္လတုိ႔၌ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးေလ့ရွိေသာ သစ္ပင္တုိ႔သည္လည္း မိမိတုိ႔ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီး ေနက် လေရာက္တုိင္း ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကကုန္၏၊ သူ႔အခါသမယသို႔ေရာက္လွ်င္ ျပဳျပင္စီရင္သူမရွိဘဲ သူတုိ႔ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးသည့္ အခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ သူတုိ႔အလိုလို ေတာင္တုိင္းေတာတုိင္း၌ပင္ ဖူးၾက ပြင့္ၾက သီးၾကေပ၏။ ဤကဲ့သို႔ ျဖစ္ၾက သည္ကိုပင္ ဥတုနိယာမဟု ေခၚ၏။
ျမက္သစ္ပင္တုိ႔သည္ တန္ခုး၊ ကဆုန္၊ နယုန္ စေသာ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ရာသီတုိ႔တြင္ ထုိထုိလ ထိုထိုသမယတုိ႔၌ သူ႔အခါ၊ သူ႔သမယ ႏွင့္သူ ဖူးၾက၊ ပြင့္ၾက၊ သီးၾကျမဲျဖစ္ကုန္၏။ တန္ခူးလ၌ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကေသာ သစ္ပင္တုိ႔သည္ တန္ခူးလေရာက္တုိင္း ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကသကဲ့သို႔ က်န္လတုိ႔၌ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးေလ့ရွိေသာ သစ္ပင္တုိ႔သည္လည္း မိမိတုိ႔ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီး ေနက် လေရာက္တုိင္း ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးၾကကုန္၏၊ သူ႔အခါသမယသို႔ေရာက္လွ်င္ ျပဳျပင္စီရင္သူမရွိဘဲ သူတုိ႔ ဖူး၊ ပြင့္၊ သီးသည့္ အခ်ိန္ေရာက္လွ်င္ သူတုိ႔အလိုလို ေတာင္တုိင္းေတာတုိင္း၌ပင္ ဖူးၾက ပြင့္ၾက သီးၾကေပ၏။ ဤကဲ့သို႔ ျဖစ္ၾက သည္ကိုပင္ ဥတုနိယာမဟု ေခၚ၏။
ကမၼနိယာမ
ကမၼနိယာမမွာ သတၱ၀ါမွန္သမွ် မိမိတုိ႔ ေရွးကျပဳခဲ့ေသာ ကံအမူႏွင့္တူစြာ အက်ိဳးေပးမူ ျမဲျခင္းျဖစ္၏။
ခ်ဲ႕ဦးအံ့ - ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္၌ သာ၀တၳိျမိဳ႕တံခါးရြာကို မီးေလာင္ရာ ျမက္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ကရြတ္ေခြတစ္ခုသည္ မီးစြဲလ်က္ ေကာင္းကင္သို႔ လြင့္တက္စဥ္ ပ်ံလာေသာက်ီး၏လည္၌ စြပ္မိ၏၊ က်ီးသည္ ေျမသို႔ က်၍ေသေလ၏။
သေဘၤာၾကီးတစ္စင္းသည္ သမုဒၵရာ၌ ရြက္စံုလႊင့္ စက္ကုန္ဖြင့္ကာ ေမာင္းႏွင္ပါေသာ္လည္း လံုး၀ေရြ႕လ်ားမူမရွိ၊ ရပ္တန္႔လ်က္ေန၏။ ထိုအခါ သေဘၤာသားမ်ားသည္ မိမိတုိ႔သေဘၤာ၌ လူယုတ္မာပါျပီဟု စာေရးတံမဲခ်ၾကရာ သေဘၤာသူၾကီး၏ မယားလက္၌သာ သံုးၾကိမ္တုိင္တုိင္က်ေလ၏။ ထိုအခါ သေဘၤာသူၾကီးက တစ္ေယာက္အတြက္ႏွင့္ အမ်ားသူတုိ႔ ပ်က္စီးရန္မသင့္ေပဟု ဆံုးျဖတ္၍ သဲအုိးကို မိမိဇနီး၏လည္မွာဆြဲလ်က္ သမုဒၵရာထဲသို႔ ပစ္ခ်ေစ၏။ ထုိသို႔ပစ္ခ်ေသာခဏ၌ပင္ သေဘၤာၾကီးသည္ ေလးမွ လႊတ္အပ္သည့္ျမားအလား တဟုန္တည္းေျပးသြားေလ၏။
ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ လုိဏ္တစ္ခုအတြင္းသီတင္းသံုးေနစဥ္ ေတာင္ထြတ္သည္ျပိဳက်ေလ၏။ ထုိျပိဳက်ေသာ ေတာင္ထြတ္သည္ ရဟန္းေတာ္ သီတင္းသံုးေနသည့္ လုိဏ္ဂူေပါက္ကို ပိတ္လ်က္တည္ရွိ၏၊ (၇)ရက္ ျပည့္သည့္ေန႔တြင္ သူ႔အလုိလုိ လိမ့္၍ ပြင့္၏။
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ျမတ္စြာဘုရား တရားေဟာေနစဥ္အတြင္း ထုိအေၾကာင္းအရာသံုးမ်ိဳးစလံုး ျမတ္စြာဘုရားထံ တျပိဳင္နက္ ဆုိက္ေရာက္လာ၏၊ ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထုိသတၱ၀ါသံုးဦး၏ ေရွးအေၾကာင္းတရားကို ေအာက္ပါအတုိင္း ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။
ထုိသံုးဦးအနက္ က်ီးသည္ ေရွးဘ၀၌ လူျဖစ္စဥ္အခါ မိမိ၏ ၾကမ္းတမ္းလွေသာ ႏြားရုိင္းကို ဆံုးမသြန္သင္၍ မရႏုိင္သျဖင့္ ေဒါသျဖစ္ကာ ႏြား၏လည္၌ ေကာက္ရုိးစည္းကိုဖြဲ႕ခ်ည္၍ မီးတိုက္လႊတ္ခဲ့ဖူး၏၊ ႏြားသည္ ထုိမီးေၾကာင့္ ေသခဲ့ရ၏၊ ထုိႏြားရွင္သည္ ေသ၍ ေနာက္ဘ၀တြင္ က်ီးသတၱ၀ါျဖစ္ေလရာ ထုိမေကာင္းမူ ကံေဟာင္းေၾကာင့္ ေကာင္းကင္၌ ပ်ံသြားစဥ္ လည္မွာ မီးကြင္းစြပ္မိ၍ ေသဆံုးရေလ၏။
ေလွသူၾကီးကေတာ္သည္ ေရွးဘ၀၌ ေခြးတစ္ေကာင္ကို အမ်က္ထြက္သျဖင့္ ေခြး၏ လယ္ပင္းတြင္ သဲအုိးဖြဲ႕၍ ေရ၌ပစ္ခ်သတ္ခဲ့ဘူး၏၊ ထုိ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ေလွသူၾကီးကေတာ္ဘ၀၌ ျပဳခဲ့ေသာ အကုသိုလ္ကံႏွင္ ့ အလားတူစြာ သဲအုိးဆြဲျပီး သမုဒၵရာထဲ ပစ္ခ်ခံရ၏။
လုိဏ္ဂူပိတ္ခံရေသာ ရဟန္းသည္ ေရွးဘ၀၌ ႏြားေက်ာင္းသားျဖစ္စဥ္က ဖြတ္တစ္ေကာင္ တြင္းထဲ၀င္သည္ကိုျမင္လွ်င္ သစ္ရြက္မ်ားျဖင့္ တြင္းကို ပိတ္ဆုိ႔ခဲ့၏၊ ခုႏွစ္ရက္တုိင္မွ ထိုအရပ္သို႔တဖန္ ေရာက္ျပန္ ေလသည့္အခါ တြင္းကိုဖြင့္ေလလွ်င္ အစာေရစာငတ္မူေၾကာင့္ အားနည္းလွစြာ ထြက္၍လာေသာ ဖြတ္ကိုျမင္လွ်င္ သနားသည့္ စိတ္ရွိျပန္သျဖင့္ လႊတ္လုိက္၏။ ထုိကံေဟာင္းေၾကာင့္ ယခုဘ၀တြင္ ခုႏွစ္ရက္တုိင္တုိင္ လုိဏ္ပိတ္ျခင္းဒုကၡကို ေတြ႕ၾကံဳခံစားရ၏။
ခ်ဲ႕ဦးအံ့ - ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္၌ သာ၀တၳိျမိဳ႕တံခါးရြာကို မီးေလာင္ရာ ျမက္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားသည့္ ကရြတ္ေခြတစ္ခုသည္ မီးစြဲလ်က္ ေကာင္းကင္သို႔ လြင့္တက္စဥ္ ပ်ံလာေသာက်ီး၏လည္၌ စြပ္မိ၏၊ က်ီးသည္ ေျမသို႔ က်၍ေသေလ၏။
သေဘၤာၾကီးတစ္စင္းသည္ သမုဒၵရာ၌ ရြက္စံုလႊင့္ စက္ကုန္ဖြင့္ကာ ေမာင္းႏွင္ပါေသာ္လည္း လံုး၀ေရြ႕လ်ားမူမရွိ၊ ရပ္တန္႔လ်က္ေန၏။ ထိုအခါ သေဘၤာသားမ်ားသည္ မိမိတုိ႔သေဘၤာ၌ လူယုတ္မာပါျပီဟု စာေရးတံမဲခ်ၾကရာ သေဘၤာသူၾကီး၏ မယားလက္၌သာ သံုးၾကိမ္တုိင္တုိင္က်ေလ၏။ ထိုအခါ သေဘၤာသူၾကီးက တစ္ေယာက္အတြက္ႏွင့္ အမ်ားသူတုိ႔ ပ်က္စီးရန္မသင့္ေပဟု ဆံုးျဖတ္၍ သဲအုိးကို မိမိဇနီး၏လည္မွာဆြဲလ်က္ သမုဒၵရာထဲသို႔ ပစ္ခ်ေစ၏။ ထုိသို႔ပစ္ခ်ေသာခဏ၌ပင္ သေဘၤာၾကီးသည္ ေလးမွ လႊတ္အပ္သည့္ျမားအလား တဟုန္တည္းေျပးသြားေလ၏။
ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးသည္ လုိဏ္တစ္ခုအတြင္းသီတင္းသံုးေနစဥ္ ေတာင္ထြတ္သည္ျပိဳက်ေလ၏။ ထုိျပိဳက်ေသာ ေတာင္ထြတ္သည္ ရဟန္းေတာ္ သီတင္းသံုးေနသည့္ လုိဏ္ဂူေပါက္ကို ပိတ္လ်က္တည္ရွိ၏၊ (၇)ရက္ ျပည့္သည့္ေန႔တြင္ သူ႔အလုိလုိ လိမ့္၍ ပြင့္၏။
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌ ျမတ္စြာဘုရား တရားေဟာေနစဥ္အတြင္း ထုိအေၾကာင္းအရာသံုးမ်ိဳးစလံုး ျမတ္စြာဘုရားထံ တျပိဳင္နက္ ဆုိက္ေရာက္လာ၏၊ ထုိအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ထုိသတၱ၀ါသံုးဦး၏ ေရွးအေၾကာင္းတရားကို ေအာက္ပါအတုိင္း ေဟာၾကားေတာ္မူ၏။
ထုိသံုးဦးအနက္ က်ီးသည္ ေရွးဘ၀၌ လူျဖစ္စဥ္အခါ မိမိ၏ ၾကမ္းတမ္းလွေသာ ႏြားရုိင္းကို ဆံုးမသြန္သင္၍ မရႏုိင္သျဖင့္ ေဒါသျဖစ္ကာ ႏြား၏လည္၌ ေကာက္ရုိးစည္းကိုဖြဲ႕ခ်ည္၍ မီးတိုက္လႊတ္ခဲ့ဖူး၏၊ ႏြားသည္ ထုိမီးေၾကာင့္ ေသခဲ့ရ၏၊ ထုိႏြားရွင္သည္ ေသ၍ ေနာက္ဘ၀တြင္ က်ီးသတၱ၀ါျဖစ္ေလရာ ထုိမေကာင္းမူ ကံေဟာင္းေၾကာင့္ ေကာင္းကင္၌ ပ်ံသြားစဥ္ လည္မွာ မီးကြင္းစြပ္မိ၍ ေသဆံုးရေလ၏။
ေလွသူၾကီးကေတာ္သည္ ေရွးဘ၀၌ ေခြးတစ္ေကာင္ကို အမ်က္ထြက္သျဖင့္ ေခြး၏ လယ္ပင္းတြင္ သဲအုိးဖြဲ႕၍ ေရ၌ပစ္ခ်သတ္ခဲ့ဘူး၏၊ ထုိ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ေလွသူၾကီးကေတာ္ဘ၀၌ ျပဳခဲ့ေသာ အကုသိုလ္ကံႏွင္ ့ အလားတူစြာ သဲအုိးဆြဲျပီး သမုဒၵရာထဲ ပစ္ခ်ခံရ၏။
လုိဏ္ဂူပိတ္ခံရေသာ ရဟန္းသည္ ေရွးဘ၀၌ ႏြားေက်ာင္းသားျဖစ္စဥ္က ဖြတ္တစ္ေကာင္ တြင္းထဲ၀င္သည္ကိုျမင္လွ်င္ သစ္ရြက္မ်ားျဖင့္ တြင္းကို ပိတ္ဆုိ႔ခဲ့၏၊ ခုႏွစ္ရက္တုိင္မွ ထိုအရပ္သို႔တဖန္ ေရာက္ျပန္ ေလသည့္အခါ တြင္းကိုဖြင့္ေလလွ်င္ အစာေရစာငတ္မူေၾကာင့္ အားနည္းလွစြာ ထြက္၍လာေသာ ဖြတ္ကိုျမင္လွ်င္ သနားသည့္ စိတ္ရွိျပန္သျဖင့္ လႊတ္လုိက္၏။ ထုိကံေဟာင္းေၾကာင့္ ယခုဘ၀တြင္ ခုႏွစ္ရက္တုိင္တုိင္ လုိဏ္ပိတ္ျခင္းဒုကၡကို ေတြ႕ၾကံဳခံစားရ၏။
ဓမၼနိယာမ
ဓမၼနိယာမမွာ ပစၦိမဘ၀ိက ဘုရားေလာင္းေတာ္တုိ႔၏ ပဋိသေႏၶတည္ေနေတာ္မူေသာအခါ၊ ဖြားျမင္ေတာ္မူေသာအခါ၊ ဘုရားအျဖစ္ေရာက္ေတာ္မူေသာအခါ၊ ဓမၼစၾကာတရားေဟာေတာ္မူေသာအခါ၊ အာယုသခၤါရလႊတ္ေတာ္မူေသာအခါ၊ ပရိနိဗၺာန္၀င္စံေတာ္မူသည့္အခါတုိ႔၌ တစ္ေသာင္းေသာ ေလာကဓါတ္၏ တျပိဳင္နက္အားျဖင့္ လူပ္ရွားျမဲသေဘာကို ဓမၼနိယာမဟုေခၚ၏။
စိတၱနိယာမ
စိတၱနိယာမမွာ အဆင္း၊ အသံ အစရွိေသာ အာရုံတုိ႔သည္ မ်က္စိ၊ နား အစရွိေသာ ပသာဒတုိ႔၌ ထိခိုက္ၾကကုန္ေသာ္ စီမံဖန္ဆင္းသူ မရွိဘဲလ်က္ ပဥၥဒြါရာ၀ဇၨန္း၊ ပဥၥ၀ိညာဥ္၊ သမၸဋိစၦိဳင္း၊ သႏၱီရဏ အစရွိကုန္ေသာ ၀ီထိစိတ္တုိ႔၏ အစဥ္အတုိင္း သူ႔ကိစၥႏွင့္သူ ျဖစ္ျမဲသေဘာကို စိတၱနိယာမ ဟုေခၚသည္။
ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး၀န္ၾကီးဌာန ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ စာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျပသည္။
No comments:
Post a Comment