ဖႆပစၥယာ ေ၀ဒနာ-၌ ေ၀ဒနာအရ ေလာကီ၀ိပါက္(၃၂)ပါးႏွင့္အတူတဲြျဖစ္တဲ့ ေ၀ဒနာကုိ ယူရပါတယ္။ အက်ိဳး၀ိပါက္ျဖစ္စဥ္ကုိ ေဖာ္ျပေနတာျဖစ္လုိ႔ ေလာကီ၀ိပါက္မွာ ယွဥ္တဲ့ေ၀ဒနာကုိ ေကာက္ယူရတာျဖစ္တယ္။ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ-ျဖစ္စဥ္မွာေတာ့ အေၾကာင္းေ၀ဒနာျဖစ္လုိ႔ တဏွာျဖစ္ေၾကာင္းေ၀ဒနာေတြကို ေကာက္ယူရမွာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကီစိတ္(၈၁)ခုမွာ တြဲျဖစ္တဲ့ ေ၀ဒနာကို ေကာက္ယူရပါတယ္။ တဏွာ-အရ ႐ူပတဏွာ၊ သဒၵတဏွာ၊ ဂႏၶတဏွာ၊ ရသတဏွာ၊ ေဖာ႒ဗၺတဏွာ၊ ဓမၼတဏွာ ဆိုတဲ့ တဏွာ (၆)မ်ိဳးကုိ ေကာက္ယူရပပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ကာမတဏွာ၊ ဘ၀တဏွာ၊ ၀ိဘ၀တဏွာတုိ႔ကုိ ေကာက္ယူႏုိင္ပါတယ္။
ေ၀ဒနာ(၆)မ်ိဳးရွိလုိ႔ တဏွာလဲ (၆)မ်ိဳးရွိတယ္လုိ႔ မွတ္ရမယ္။ ျမင္စရာအဆင္းကုိ သာယာတပ္မက္တဲ့တဏွာေပၚလာေတာ့ ႐ူပတဏွာျဖစ္တယ္။ အသံကို သယာတပ္မက္ေတာ့ သဒၵတဏွာ၊ အန႔ံကုိ သာယာတပ္မက္ေတာ့ ဂႏၶတဏွာ၊ အစားအေသာက္ အရသာအေပၚ သာယာတပ္မက္ေတာ့ ရသတဏွာ၊ အေတြ႔အထိအေပၚ သာယာတပ္မက္ေတာ့ ေဖာ႒ဗၺတဏွာ၊ အေတြးဓမၼာ႐ံုကုိ သာယာတပ္မက္ေတာ့ ဓမၼတဏွာလုိ႔ မွတ္ရမယ္။ ဒီေျခာက္မ်ိဳးကုိ ေပါင္း႐ံုးၿပီးေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြအေပၚမွာ သာယာတပ္မက္တာက ကာမတဏွာ၊ ဘံုဘ၀ကုိသာယာတပ္မက္တာက ဘ၀တဏွာ၊ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀ တပ္မက္ေနမယ့္တဏွာအမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဘ၀ကုိ သာယာတပ္မက္ၿပီး ေနာက္ေနာင္လဲ ဒီလုိဘ၀မ်ိဳး ျပန္လုိခ်င္တဲ့အခင္ဓာတ္ေလး ရွိေနပါတယ္ ဒီလုိသိမ္ေမြ႕ႏုညံ့တဲ့တဏွာေလး ကိန္းေနလို႔ ဒီဘ၀ၿပီး ေနာက္ဘ၀ေတြ ဆက္လုိခ်င္ေနတာလဲ ျဖစ္တယ္၊ ဆက္ရေနရတာလဲျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီတဏွာက ဘ၀ေတြ တစ္ဘ၀ၿပီး တစ္ဘ၀ ျဖစ္ေနတဲ့ျဖစ္စဥ္အရ ဘ၀ထဲ ခႏၶာထဲမွာ ကိန္းေနတဲ့ အသက္ေကာင္၊ ၀ိညာဏ္ေကာင္ရွိေနတယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆ ေပၚလာတယ္။ ဒါမ်ိဳးကို သႆတဒိ႒ိလုိ႔ ေခၚတယ္။ ဘ၀ကင္းျပတ္တာကုိ သာယာတပ္မက္တာက ၀ိဘ၀တဏွာလုိ႔ မွတ္ရမယ္။ ဘ၀ရွိလုိ႔ ဒုကၡေတြရွိေနတာ၊ ဘ၀မရွိရင္ ေအးတာပဲဆုိတဲ့ အယူအဆေပၚလာေတာ့ ကင္းျပတ္အယူ ဥေစၦဒဒိ႒ိေပၚလာတယ္။
ခ်မ္းသာတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ သႆတဒိ႒ိ၀င္ေနတယ္။ ခ်မ္းသာေနေတာ့ ဘ၀ကုိ သာယာေက်နပ္ေနတယ္။ ေက်နပ္ေန႐ံုတင္မကဘူး၊ ေနာက္လဲ ဒီလုိဘ၀မ်ိဳးေလးပဲ ထပ္ေတာင့္တစိတ္က အထင္အရွားမေပၚေတာင္မွ မသိစိတ္ထဲမွာ ကိန္းေနတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ေနာက္ဘ၀ေကာင္းစားေရး ဦးစားေပးၿပီးလုပ္၊ ေနာက္ဘ၀ ေတာင့္တ၊ ဆုေတာင္း၊ ဒီလုိဘ၀ေကာင္းစားေရးကုသုိလ္လုပ္ရင္းနဲ႔ ဘ၀ဆက္တဲ့အယူအဆ၀င္လာၿပီး သႆတဒိ႒ိျဖစ္ရတယ္။ ငါစြဲသကၠာယဒိ႒ိ ခံေနၿပီး ငါဟာ ဒီဘ၀နဲ႔ မၿပီးေသးဘူး၊ ေနာက္ဘ၀ေတြ ရွိေသးတယ္ဆုိၿပီး ငါက ဒီဘ၀ကေန ေနာက္ဘ၀အထိလုိက္စြဲေနေတာ့ ဒီဘ၀ ငါနဲ႔ ေနာက္ဘ၀ငါ လွမ္းဆက္တဲ့ သႆတဒိ႒ိျဖစ္ရတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီဘက္ဘ၀က ႐ုပ္နာမ္က ဒီဘက္ဘ၀တင္ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္ေနခဲ့တယ္။ ေနာက္ဘ၀သို႔ မလုိက္ဘူး။ ငါလဲ လုိက္စရာမရွိသလုိ အသက္ေကာင္ ၀ိညာဏ္ေကာင္ လိပ္ျပာေလးကလဲ ဒီဘ၀ကေန ေနာက္ဘ၀ ကူးသြားစရာမရွိပါဘူး။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္တာပဲရွိတယ္။ ငါလဲ မလုိက္ဘူး၊ မပ်က္မစီး တည္ရွိေနတယ္လုိ႔ ယူဆထားတဲ့ အသက္ လိပ္ျပာ ၀ိညာဏ္လဲ မလုိက္ဘူး။ အေၾကာင္းအက်ိဳးဆက္႐ံုမွ်သာျဖစ္တယ္။ ႐ုပ္လဲမလုိက္ နာမ္လဲမလုိက္ ငါလဲမလုိက္ အသက္ လိပ္ျပာ ၀ိညာဏ္လဲ မလုိက္၊ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေပၚလာတဲ့ အက်ိဳးတရားမွ်သာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ သိနားလည္္ထားလုိက္မယ္၊ သိတဲ့အတုိင္း ခံယူထားလုိက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ သႆတဒိ႒ိ အသိနဲ႔ ျပဳတ္ပါတယ္။ ဒီလုိမွမဟုတ္ရင္ အသိနဲ႔ေတာင္ ျပဳတ္ဖုိ႔ မလြယ္လွပါဘူး။
ဆင္းရဲတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ ၀ိဘ၀တဏွာျဖစ္တတ္တယ္။ ငါ့ဘ၀ႀကီး ဆင္းရဲလုိက္တာ၊ ေသတာပဲ ေကာင္းပါတယ္ဆုိၿပီး ေသဖုိ႔ႀကိဳးစားခ်င္စိတ္ေတြေပၚလာတာ ဒီ၀ိဘ၀တဏွာေၾကာင့္ပါပဲ။ ေသရင္ ဒုကၡေတြ ေအးသြားမယ္လုိ႔ ထင္ေနတာေလ။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ေပၚေနတဲ့ ဆုိးက်ိဳးေတြ ခံစားေနရတာပဲလုိ႔ မခံယူမိေတာ့ ဘ၀ဒုကၡေတြ ရင္ဆုိင္ေနရတာ စိတ္ပ်က္ၿပီး ငါေသမွေအးမွာ လုိ႔ တြက္ဆတတ္ၾကျပန္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ေသလဲ မေအးပါဘူး။ အေၾကာင္းမေကာင္းေလသမွ် ေသလဲ ေနာက္ဘ၀ေတြမွာ ဆုိး၀ါးတဲ့ဒုကၡေတြ ခါးစီးၿပီး ခံရဦးမွာပါပဲ။ အပါယ္မ်ားက်သြားရင္ ဒီဘ၀ခံစားရတဲ့ ဒုကၡထက္ေတာင္ဆုိးဦးမွာ။ ဒီလုိနဲ႔ ကုိယ္ဆင္းရဲစိတ္ဆင္းရဲ ႀကံဳေတြ႕ရတဲ့အခါမွာ ဘ၀ျပတ္ေရးကို ေတာင့္တလာတယ္၊ ဒီလုိေတာင့္တယူဆခ်က္ကို ဥေစၦဒဒိ႒ိလုိ႔ေခၚတယ္။ ဘ၀ျပတ္စဲေရးကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုိ႔ထင္လာတယ္။ ေနာက္ဘ၀ဆုိတာမရွိ-လုိ႔ ယူဆလုိက္ရင္လဲ ဥေစၦဒဒိ႒ိပဲ။ ဘ၀ခႏၶာ ရရွိထားျခင္းသည္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ေပၚတဲ့ အက်ိဳးတရားသာျဖစ္တယ္၊ ဒုကၡသုကၡေတြ ရင္ဆုိင္ေနရတာသည္လဲ အေၾကာင္းေၾကာင့္ေပၚတဲ့အက်ိဳးတရားသာ ျဖစ္တယ္။ ဒီလုိ အေၾကာင္းအက်ိဳးဆက္တာေလးကို သိထားလုိက္ရင္ ဥေစၦဒဒိ႒ိ အသိနဲ႔ ျပဳတ္ပါတယ္။ ဒီလိုအသိေလးမွ မရွိရင္လဲ ငါေသမွေအးမွာဆုိၿပီး ကုိယ့္ကုိယ္ကို ေသေၾကာင္းႀကံလုိက္ေတာ့ အထင္နဲ႔ ျဖစ္စဥ္က တစ္ျခားစီျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ဘ၀ဆုိတာ ဒုကၡနဲ႔ အတူေနရတာျဖစ္တယ္၊ ခႏၶာရွိေနသေရြ႕ ဒုကၡရွိေနတာပဲ။ ဒီဒုကၡႀကီးနဲ႔ အတူေနရသမွ် ဘယ္ေတာ့မွ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈဆုိတာ မရွိႏုိင္ဘူး။ ကုိယ္ဆင္းရဲမႈေတြကလဲ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈေတြကလဲ အဖံုဖံု ႀကံဳဆံုေနရမွာသာ ျဖစ္တယ္။ ေငြရွိရင္ ခ်မ္းသာမယ္ထင္ၿပီး ႀကိဳးစားပမ္းစား စီးပြားေရးလုပ္လုိ႔ စီးပြားတုိးတက္ခ်မ္းသာလာေတာ့လဲ က်န္းမာေရးကေဖာက္လာေတာ့ ကိုယ္ေမွ်ာ္လင့္ထားတာနဲ႔က တစ္ျခားစီျဖစ္ေနေရာ။ ခ်မ္းသာပါလ်က္ မိသားစုျပႆနာေတြေၾကာင့္ ေသာကမီးေလာင္ကၽြမ္းေနရတဲ့ ဒုကၡသည္ သူေ႒းသူၾကြယ္ေတြလဲ မေရတြက္ႏုိင္ေအာင္ ရွိပါတယ္။ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာသူေတြေတာင္မွ ဒီလုိ ကုိယ္ဆင္းရဲ စိတ္ဆင္းရဲ ဆုိတာေတြ ရွိေနေသးတယ္ဆုိရင္ မရွိဆင္းရဲသားေတြမွာ ဘယ္ေလာက္ ကုိယ္စိတ္ဆင္းရဲဒုကၡ ႀကံဳရမလဲဆုိတာ ေျပာျပစရာမလုိေလာက္ေအာင္ပါ။ တစ္ခ်ိဳ႕က ေအးၿငိမ္းတဲ့ မိသားစုေလးေတြေတြ႕ရင္ သူတုိ႔မိသားစုေလးက ေအးခ်မ္းလုိက္တာလုိ႔ ထင္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ သူ႔မိသားစုမွာလဲ ျမင္ႏုိင္တဲ့ ျပႆနာေတြေရာ မျမင္ႏုိင္တဲ့ ျပႆနာေတြေရာ ေျဖရွင္းမရတဲ့ ျပႆနာေတြ ေျဖရွင္းလုိ႔ရႏုိင္တဲ့ျပႆနာေတြေရာ ေသာကအပူအႀကီးနဲ႔ အေသးသာ ကြာမယ္၊ ေသာက ကုိယ္စီရွိေနၾကတာပါပဲ။ သူ႕ၾကည့္ေတာ့ ခ်မ္းသာႏုိးႏုိး ကုိယ့္ၾကည့္ေတာ့ ခ်မ္းသာႏုိးႏုိးနဲ႔ တကယ္ေတာ့ ဘယ္သူမွ ခ်မ္းသာအစစ္အမွန္ မပုိင္ဆုိင္ႏုိင္ဘူးလုိ႔သာ မွတ္လုိက္ပါ။ ေအးၿငိမ္းတယ္ထင္ရတဲ့သူကိုလဲ အနီးကပ္ေပါင္းၾကည့္ၿပီး သူ႔ရင္ဖြင့္သံကို နားေထာင္ၾကည့္လုိက္ရင္ တိမ္ငုတ္ေနတဲ့ မ်ိဳသိပ္ထားရတဲ့ စိတ္မခ်မ္းသာမႈေလးေတြ ရွိေနတာ ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဖြင့္ေျပာရမွာ အဆင္မေျပလုိ႔ အံု႔ပံုးစိတ္ဒုကၡေတြနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရသူေတြလဲ ေလာကမွာ မနဲလွဘူး။ ဒုကၡကို ပံုစံုမ်ိဳးစံု နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ခံစားေနၾကရတာဟာ တကယ္ေတာ့ ဒုကၡကုိယ္ထည္ခႏၶာႀကီးနဲ႔ အတူေနေနရလုိ႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ငါ့မွ ျဖစ္ရေလျခင္းဆုိၿပီး ယူက်ံဳးမရ မျဖစ္လုိက္ပါနဲ႔။ သူမ်ားလဲ ျဖစ္ေနၾကတာပါပဲ။ ထင္ရွားတာနဲ႔ မထင္ရွားတာသာ ကြာပါလိမ့္မယ္။ ျဖစ္သမွ် အေၾကာင္း အေကာင္းခ်ည္းပဲလုိ႔ ကံကုိသာ ဆင္ျခင္ၿပီး စိတ္သက္သာရာကို ရွာလုိက္ပါ။ အဆုိးေတြကလြတ္ေအာင္ အေကာင္းဘက္ကို ဘယ္လုိလုပ္မလဲဆုိတာကုိပဲ အေျဖရွာဖုိ႔ႀကိဳးစားလုိက္ပါ။ ဒီလုိမွမဟုတ္ရင္ စိတ္ဓာတ္က်လုိ႔ ငါေသမွေအးမွာဆုိၿပီး လုပ္လုိက္ရင္ျဖင့္ ဥေစၦဒဒိ႒ိျဖစ္လို႔ ေအးမယ္လုိ႔အထင္က တကယ္တမ္းမွာ မေအးဘဲ ပုိပူရတဲ့အျဖစ္မ်ိဳးနဲ႔ တုိးဖုိ႔သာရွိေတာ့တယ္။
အလုပ္သင့္ဆံုးက ဒုကၡထင္ထင္ရွားရွား ရင္ဆုိင္ေနရသည္ျဖစ္ေစ၊ ရင္မဆုိင္ရေသးသည္ျဖစ္ေစ ဒီခႏၶာရရွိထားမွေတာ့ ဒုကၡကုိ ေရွာင္လုိ႔မရဘူးဆုိတာ ဆင္ျခင္ၿပီး ဒီခႏၶာဒုကၡ သံသရာဒုကၡမွ ကင္းလြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းရာေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ျဖစ္တဲ့ အလုပ္ကုိ လုပ္ဖုိ႔ပါပဲ။ ခႏၶာရွိေနသေရြ႕ ဒုကၡေတြက ရွိေနတယ္။ ဒီဒုကၡေတြကုိ မၾကည့္ေတာ့ မသိ၊ မသိေတာ့ ဒုကၡမရွိပါဘူးလုိ႔ထင္ျမင္ေနၾကေလရဲ႕။ အရွိဒုကၡကုိ အသိနဲ႔ လုိက္ေပးေနမယ္ဆုိရင္ ခႏၶာရဲ႕သေဘာမွန္ကုိသိခြင့္ရလာမယ္။ သေဘာမွန္ကုိ သိလုိက္သည္ႏွင့္ ခႏၶာကုိ တြယ္မက္တဲ့ ဘ၀တဏွာ၊ ခႏၶာကို အေၾကာင္းမဲ့ စြန္႔ပစ္လုိ႔ရမယ္လုိ႔ ထင္ေနတဲ့ ၀ိဘ၀တဏွာေတြ မေပၚႏုိင္ေတာ့သလုိ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုေတြအေပၚမွာလဲ သာယာမက္ေမာစိတ္ေတြကင္းလာေတာ့ ကာမတဏွာလဲ ကင္းသင့္သေလာက္ ကင္းလာပါလိမ့္မယ္။ ျမင္ခႏၶာကုိ ခံစားတဲ့ ေ၀ဒနာကို ေစာင့္ၾကည့္ေတာ့ ျမင္ခႏၶာအေပၚ သာယာတဲ့ တဏွာမလာေတာ့ဘူး။ ျမင္ခႏၶာခံစားတဲ့ေ၀ဒနာဆုိတာ ျမင္တာက အဆင္း၊ အဲဒီအဆင္းကို ေ၀ဒနာက ခံစားတာ။ ဒီေတာ့ ျမင္ခႏၶာေပၚတာေပါ့။ ထုိ႔အတူ ၾကားခႏၶာ၊ နံခႏၶာ၊ စားခႏၶာ၊ ေတြ႔ခႏၶာ၊ ေတြးခႏၶာေတြအေပၚမွာ ခံစားတဲ့ေ၀ဒနာေတြလဲ လာခ်င္ရာလာပါေစ၊ ေစာင့္ၾကည့္လုိက္ရင္ ပ်က္သြားတာကုိ သိလုိက္တုိင္း ေအာ္ ကုိယ္က ၿမဲမမယ္ထင္ထားတာ၊ တကယ္ၾကည့္လုိက္ေတာ့ ပ်က္သြားပါလားလုိ႔ သိသိလာမယ္။ ဒီလုိအသိေလး ၀င္လာရင္ တဏွာနဲ႔ တြယ္မက္စရာမရွိေတာ့ဘူး။ ၿမဲတယ္ထင္ေနလုိ႔ တပ္မက္စိတ္ေတြ၀င္တာ။ မၿမဲတာကုိသိလုိက္ရင္ ပ်က္ပ်က္ေနသျဖင့္ ဆင္းရဲေနတာကို ကုိယ္တုိင္သိလုိက္ရင္ ဒီတပ္မက္စိတ္ဟာ အလုိလုိေျပးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာနဲ႔ တဏွာအကူးမွာ ျဖတ္တတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရျခင္းျဖစ္တယ္။ မျဖတ္သမွ် တဏွာဘက္ ကူးေနမွာပဲ။ ျဖတ္တာကလဲ အေျပာနဲ႔တင္ျဖတ္ေနလုိ႔ေတာ့ မရပါဘူး။ အလုပ္နဲ႔ျဖတ္မွ ျပတ္မွာ။ မဂၢင္အလုပ္နဲ႔ျဖတ္မွျပတ္ပါမယ္။ ေ၀ဒနာေပၚလာရင္ ေစာင့္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ျဖစ္ပ်က္သြားတာေလးေတြ ေတြ႕လုိက္ရင္ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ သိတာက မဂၢသစၥာ၊ ဒီအသိမဂ္ေလးနဲ႔ ျဖတ္လုိက္မွ ျပတ္ပါလိမ့္မယ္။ မဂ္နဲ႔မျဖတ္သမွ် တဏွာ မလာပါနဲ႔ တားလုိ႔မရ၊ လာကိုလာမွာ။ မဂ္နဲ႔ျဖတ္မွသာလွ်င္ ေ၀ဒနာေနာက္က မဂ္လုိက္လာေတာ့ တဏွာလာခြင့္မရေတာ့ဘဲ ျပတ္သြားမွာျဖစ္လို႔ ခႏၶာဒုကၡေတြ ျပတ္ဖုိ႔အေရး ျဖတ္ဖုိ႔ေတြးမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေ၀ဒနာနဲ႔ တဏွာမကူးႏုိင္ေအာင္ ၾကားမွာ မဂ္၀င္ျဖတ္ေပးလုိက္ပါ
ေဒါက္တာအရွင္ပါရမီ
ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ-၌ တဏွာ-အရ တဏွာ(၆)မ်ိဳး ရွိတယ္လုိ႔ မေန႔ကေျပာခဲ့တယ္။ ဒီမွာ ရွင္းလင္းျပရမယ္ဆုိရင္ မ်က္စိနဲ႔ အဆင္းနဲ႔တုိက္ေတာ့ ျမင္စိတ္ေပၚတယ္။ ဒီသံုးခုေပါင္းဆံုမိျခင္းက ဖႆ၊ အဆင္းကုိ ခံစားတာက ေ၀ဒနာ။ ခံစားရတဲ့ အဆင္းကို လုိခ်င္ ႏွစ္သက္ တပ္မက္ ခင္မင္တာက တဏွာ။ ဒီတဏွာကုိ ႐ူပတဏွာလုိ႔ေခၚတယ္။ ထုိ႔အတူ ခံစားလုိက္မိတဲ့ အသံကုိတပ္မက္တာက သဒၵတဏွာ၊ ခံစားလုိက္မိတဲ့ အန႔ံကုိ တပ္မက္တာက ဂႏၶတဏွာ၊ ခံစားလုိက္မိတဲ့ အရသာကုိ တပ္မက္တာက ရသတဏွာ၊ ခံစားလုိက္မိတဲ့ အေတြ႔အထိကုိ တပ္မက္တာက ေဖာ႒ဗၺတဏွာ၊ ခံစားလုိက္မိတဲ့ အေတြး (ဓမၼာ႐ံု)ကုိ တပ္မက္တာက ဓမၼတဏွာလို႔ တဏွာ (၆)မ်ိဳးျဖစ္လာျခင္းျဖစ္တယ္။ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာလုိက္ေတာ့ ေ၀ဒနာေၾကာင့္ တဏွာျဖစ္တာပါပဲ။
ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္ၾကည့္ရင္ အာယတနေၾကာင့္ ဖႆျဖစ္တယ္၊ ဖႆေၾကာင့္ ေ၀ဒနာျဖစ္တယ္ဆုိတာ ေတြ႔ရမယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္ကုိ တားလုိ႔ မရပါဘူး။ ဘယ္လုိအဓိပၸါယ္လဲဆုိရင္ မ်က္စိ အဆင္းတုိက္ရင္ ျမင္စိတ္ေပၚတယ္၊ ဒီသံုးခုေပါင္းဆံုမိျခင္းေၾကာင့္ ဖႆေပၚရတယ္။ ဖႆေနာက္က ေ၀ဒနာမေပၚပါနဲ႔ ေျပာလုိ႔ မရေတာ့ဘူး။ ဒီျဖစ္စဥ္ကုိ မျဖစ္ပါနဲ႔လုိ႔ မည္သည့္တန္ခုိးရွင္မွ တားလုိ႔မရပါဘူး၊ ျဖတ္လုိ႔လဲ မရပါဘူး။ ျဖတ္ခ်င္ရင္ ေ၀ဒနာေနာက္ကေန ျဖတ္မွ ရပါတယ္။ ေ၀ဒနာေနာက္က မဂ္၀င္ေပးလုိက္မွ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္လည္လမ္းကေန ထြက္လမ္းေရာက္မွာျဖစ္ပါတယ္။ မဂ္နဲ႔ မျဖတ္ဘဲ ဒီအတုိင္းသာ ေနမယ္ဆုိရင္ေတာ့ တဏွာကိုလဲ မလာပါနဲ႔ေျပာလုိ႔ မရပါဘူး။ ေ၀ဒနာကုိ အာ႐ံုခံစားမႈအလုိက္ (၅)မ်ိဳး ရွိတယ္ဆုိတာ အထက္တုန္းက ေျပာထားခဲ့ပါတယ္။ သုခ ဒုကၡ ေသာမနႆ ေဒါမနႆ ဥေပကၡာေပါ့။ ဒီ(၅)မ်ိဳးကုိ တူရာေပါင္းလုိက္ရင္ ေသာမနႆကုိ သုခထဲေပါင္း (သုခ + ေသာမနႆ = သုခ)၊ ေဒါမနႆကို ဒုကၡထဲေပါင္း (ဒုကၡ + ေဒါမနႆ = ဒုကၡ) လုိက္ေတာ့ (၅)မ်ိဳးက (၃)မ်ိဳးသာ က်န္ေတာ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာကို ရံခါ (၅)မ်ိဳးေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ရံခါ (၃)မ်ိဳးလုိ႔ ေဟာထားတာေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။
ေ၀ဒနာေနာက္က တဏွာလုိက္တယ္ဆုိရာမွာ သာမန္လုိက္႐ုိးလုိက္စဥ္အရ သုခေ၀ဒနာေနာက္က တဏွာလုိက္တယ္ (သုခေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ)။ ဒုကၡေ၀ဒနာေနာက္က ေဒါသလုိက္တယ္ (ဒုကၡေ၀ဒနာပစၥယာ ေဒါေသာ)။ ဥေပကၡာေ၀ဒနာေနာက္က ေမာဟလုိက္တယ္ (ဥေပကၡာေ၀ဒနာပစၥယာ ေမာေဟာ)။ သုခေနာက္က တဏွာလုိက္ေတာ့ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာဆုိၿပီး စက္၀ုိင္း အလယ္ကေန လွည့္သြားတယ္။ ဒုကၡေနာက္က ေဒါသလုိက္ေတာ့ ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡ ေဒါမနႆ ဥပါယာသ၊ ဒီတရားေတြဟာ အာသေ၀ါတရားေတြေၾကာင့္ျဖစ္ရေတာ့ အာသ၀သမုဒယာ အ၀ိဇၨာသမုဒေယာ- အာသ၀ေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာျပန္ျဖစ္၊ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ သခၤါရျဖစ္ဆုိၿပီး ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အဆံုးကေနျပန္ပတ္တယ္။ ဥေပကၡာေၾကာင့္ အ၀ိဇၨာျဖစ္ေတာ့ အ၀ိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ- ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အစက ျပန္ပတ္တယ္။ ေ၀ဒနာေနာက္မွာ မဂ္မ၀င္သေရြ႕ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ဟာ လည္ၿမဲလည္ေနမယ္။ အလည္ရပ္သြားမွာမဟုတ္ပါဘူး။
အခု ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာမွာ ေ၀ဒနာေနာက္က တဏွာခ်ည္းလုိက္ေနတယ္ဆုိေတာ့ သုခေနာက္က တဏွာလုိက္တယ္ဆုိတာ ထင္ရွားပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့ေ၀ဒနာကို သာယာတပ္မက္တာ ရွင္းပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ဒုကၡေနာက္က တဏွာ၊ ဥေပကၡာေနာက္က တဏွာ ဘယ္လုိလုိက္ႏုိင္ပါ့မလဲလုိ႔ ေစာဒကတက္ဖြယ္ရာရွိပါတယ္။ ၀ိသုဒၶိမဂ္မွာ ဖြင့္ျပထားတာက ဒုကၡေ၀ဒနာျဖစ္ေတာ့ သုခေ၀ဒနာကုိ ေတာင့္တတယ္တဲ့။ ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနခ်ိန္မွာ ခ်မ္းသာခ်င္စိတ္ေလးေပၚလာတာဟာ သုခေ၀ဒနာကို ေတာင့္တတာပါပဲ။ သုခေ၀ဒနာကို ရခ်င္တဲ့ ေတာင့္တတဲ့ တဏွာေလးေပၚလာတယ္။ ဒုကၡေ၀ဒနာကို တပ္မက္တာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီဒုကၡေ၀ဒနာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဒုကၡေ၀ဒနာကင္းတဲ့ သုခေ၀ဒနာကို ရခ်င္တဲ့ တဏွာျဖစ္လာတာ။ သြယ္၀ုိက္ေသာနည္းနဲ႔ တဏွာကို ျဖစ္ေစတာ။ ဥေပကၡာေ၀ဒနာကေတာ့ ေအးခ်မ္းတဲ့သေဘာရွိတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီေအးခ်မ္းတဲ့သေဘာရွိတဲ့ ဥေပကၡာေ၀ဒနာကုိ သာယာတပ္မက္တဲ့ တဏွာ ေပၚလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာေနာက္က တဏွာလာတယ္လုိ႔ စက္၀ုိင္းမွာ ျပထားတာ။ ေ၀ဒနာ(၃)မ်ိဳးလံုးေနာက္က တဏွာလာႏုိင္တယ္ဆုိတာ သိေစခ်င္တာပါပဲ။ ဒါျဖင့္ ေ၀ဒနာကိုမွ ျဖစ္ပ်က္မ႐ႈရင္ တဏွာ က်ိန္းေသလာမယ္ဆုိတာ မွတ္ထားလုိက္ပါ။
အကြက္(၂)မွာရွိတဲ့ တရား(၅)ပါးကုိ ယခုလက္ရွိခႏၶာ (၅)ပါးလုိ႔ အရင္က ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ အဘိဓမၼာနည္းအရ ႐ူပကၡႏၶာ၊ ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊ သညာကၡႏၶာ၊ သခၤါရကၡႏၶာ၊ ၀ိညာဏကၡႏၶာေပါ့။ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ-လုိ႔ အဓိကေျပာထားေသာ္လဲ အကြက္(၂)ေနာက္က တဏွာလာတယ္ဆုိတာကုိလဲ သေဘာေပါက္ထားဖုိ႔လိုပါလိမ့္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္ အကြက္(၃)မွာ ရွိတဲ့ တဏွာ ဥပါဒါန္တို႔သည္ ကိေလသာျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ခႏၶာငါးပါးေၾကာင့္ ကိေလသာေပၚတယ္လုိ႔ နားလည္ထားရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္သာလွ်င္ စိတ္ကို မ႐ႈရင္လဲ ကိေလသာလာတာပဲ။ စိတ္ဆုိတာ ၀ိညာဏကၡႏၶာ။ ႐ုပ္မ႐ႈရင္လဲ ကိေလသာလာတာပဲ။ ႐ုပ္ဆုိတာ ႐ူပကၡႏၶာ။ ေ၀ဒနာ သညာ သခၤါရတုိ႔ကုိ မ႐ႈရင္လဲ ကိေလသာ လာတာပဲ။ သူတို႔ကုိလဲ ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊ သညာကၡႏၶာ၊ သခၤါရကၡႏၶာလို႔ အသီးသီး မွတ္ရမယ္။ ဒီခႏၶာငါးပါးကုိ သတိပ႒ာန္နဲ႔ ပုိင္းလုိက္ေတာ့-
၁။ ႐ူပကၡႏၶာက ကာယာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္
၂။ ေ၀ဒနာကၡႏၶာက ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္
၃။ သညာကၡႏၶာ သခၤါရကၡႏၶာႏွစ္ပါးက ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္
၄။ ၀ိညာဏကၡႏၶာက စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္လို႔ သတိပ႒ာန္အားျဖင့္ (၄)ပါးပဲ ရွိပါတယ္။ ခႏၶာ(၅)ပါးကို သတိပ႒ာန္(၄)ပါးနဲ႔ ႐ႈရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သတိပ႒ာန္(၄)ပါး တစ္ပါးပါးနဲ႔ (သတိပ႒ာနဘာ၀နာ) ျဖစ္ပ်က္ျမင္ေအာင္ ႐ႈႏုိင္မယ္ဆုိရင္ ခႏၶာ(၅)ပါး တစ္ပါးပါးကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေနာက္က ကိေလသာ လာခြင့္မရွိေတာ့ပါဘူး။ ခႏၶာငါးပါးထဲက ကိေလသာတရားေတြ ထပ္မံေပါက္ဖြားခြင့္မရွိေတာ့ေအာင္ မဂ္နဲ႔ ျဖတ္ေပးလုိက္တာနဲ႔ အကြက္(၃)တရားေတြ ေပၚလာခြင့္မရွိေတာ့ဘူး။ ဒီအကြက္(၃)တရားေတြ ေပၚခြင့္မရွိေအာင္ ခႏၶာ(၅)ပါး အ႐ႈခံတရားတုိ႔ကုိ ၀ိပႆနာ႐ႈေပးရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေ၀ဒနာ႐ႈရင္လဲ ေ၀ဒနာေနာက္မွာ မဂ္၀င္လာသျဖင့္ ကိေလသာေပၚခြင့္မရွိ၊ ထို႔အတူ ႐ုပ္႐ႈရင္လဲ ႐ုပ္ေနာက္မွာ မဂ္၀င္လာသျဖင့္ ကိေလသာေပၚခြင့္မရွိ၊ စိတ္႐ႈရင္လဲ စိတ္ေနာက္မွာ မဂ္၀င္လာသျဖင့္ ကိေလသာေပၚခြင့္မရွိ၊ ဓမၼ- သစၥာ႐ႈရင္လဲ ဓမၼေနာက္မွာ မဂ္၀င္လာသျဖင့္ ကိေလသာေပၚခြင့္မရွိ။ ဒါဟာ စက္၀ုိင္းအကြက္ (၂)ေနာက္က (၃)တရားေတြ မေပၚေအာင္လုပ္တဲ့နည္းပါပဲ။ ဒါကို ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာေတာ့ သာမန္အားျဖင့္ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ-လုိ႔သာ ေဟာေတာ္မူထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ စင္စစ္မွာ ခႏၶာ(၅)ပါးေၾကာင့္ ကိေလသာေပၚတယ္လုိ႔ ၿခံဳငံုမိေအာင္နားလည္ထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခႏၶာ(၅)ပါးေနာက္က ကိေလသာ မလုိက္ေအာင္ ခႏၶာ(၅)ပါး တစ္ပါးပါးကို ျဖစ္ပ်က္႐ႈေပးျခင္းျဖင့္ ခႏၶာ(၅)ပါးထဲက ႐ႈလုိက္တဲ့ခႏၶာက ျဖစ္ပ်က္၊ ျဖစ္ပ်က္က ဒုကၡသစၥာ။ ႐ႈတဲ့ဉာဏ္ေလးက မဂၢသစၥာ။ မဂၢသစၥာ- မဂ္၀င္လာသျဖင့္ ပံုမွန္လာေနက်ျဖစ္တဲ့ ကိေလသာ လာခြင့္မရွိေတာ့။ ေ၀ဒနာႏွင့္ တဏွာအစပ္ျဖတ္ေပးလုိက္ျခင္းဆုိရာမွာ ခႏၶာႏွင့္ ကိေလသာမဆက္ေအာင္၊ အကြက္(၂)ႏွင့္ (၃) မကူးေအာင္ ျဖတ္ေပးလုိက္ျခင္းျဖစ္တယ္လုိ႔ လႊမ္းၿခံဳနားလည္ထားမွ ေ၀ဒနာေနာက္ကသာမက စိတ္၊ ႐ုပ္၊ ဓမၼတုိ႔ေနာက္ကလဲ တဏွာမလုိက္ေအာင္၊ ကိေလသာမလုိက္ေအာင္ ျဖတ္ေပးေနရျခင္းအဓိပၸါယ္ကုိ သေဘာေပါက္ႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment