ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔သည္ ပင္ရင္းမူလေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္သည့္ လူမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ပအို၀္းအမ်ဳိးသားသမိုင္းတြင္ ထင္ရွားသည့္ သု၀ဏၰဘုမိသထံုျပည့္ရွင္ သူရိယ စႏၵာမင္း၏ သက္ရွိထင္ရွားစဥ္က ေဂါတမျမတ္စြာ ဘုရားကို ဖူးျမင္ရသည္မွစ၍ မင္းႏွင့္တကြ သု၀ဏၰဘုမိျပည္သူတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ သု၀ဏၰဘုမိ မင္းဆက္မ်ားအနက္ စမၼပါလမင္း၏ သားေတာ္ရဟန္းတစ္ပါးျဖစ္ေသာ ရွင္စမၼေဃာသသည္ တတိယသဂၤါယနာ တင္ခ်ိန္တြင္ အိိႏိၵယျပည္ မဇၨိၽမေဒသသို႔ႂကြေရာက္၍ ပိဋကတ္စာေပမ်ားကို သင္ၾကားတတ္ ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္ခဲ့သည္။
ထိုေနာက္
ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံလြန္ေတာ္ မူၿပီးေနာက္ အရွင္ ဗုဒၶေဃာသသည္
သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ ႂကြေရာက္ၿပီး သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ စတုတၳ သဂၤါယနာတင္ထား
ၿပီးျဖစ္ေသာ ပိဋကတ္စာေပမ်ားကို သု၀ဏၰဘုမိသထံုျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္
ႏိုင္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပအို၀္းယဥ္ေက်းမႈသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကို
အေျခခံထားသလို ပအို၀္း စာေပ၌လည္း ဗုဒၶဘာသာစာေပက ေနရာအမ်ားဆံုးယူထားကို
ေတြ႕ရသည္။ ဗုဒၶသာသနာ ေတာ္ တည္တံ့ျပန္႔ပြားေစရန္အတြက္ သံဃာေတာ္မ်ားက
ပရိယတၱိစာေပမ်ားကို သင္ၾကားပို႔ခ် ေပးခဲ့သည္။ သံဃာေတာ္မ်ားေနာက္တြင္
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကို ျပန္႔ပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ သည့္ ပုဂၢိဳလ္တို႔မွာ
ပအို၀္းတိုင္းရင္းသား၏ `ေမာ္´ (ဓမၼကထိကတရားေဟာ လူပုဂၢိဳလ္ သို႔မဟုတ္
စာေဟာပုဂၢိဳလ္)ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသက္ေတာ္ထင္ရွားစဥ္အခါကပင္ တရားေဟာကၽြမ္းက်င္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္ ဓမၼကထိကမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ အမ်ဳိးသားမ်ားထဲတြင္ စိတၱသူႂကြယ္သည္ ထင္ရွား၏။ တရား ေဟာ ကၽြမ္းက်င္သျဖင့္ စိတၱသူႂကြယ္အား ထူးခၽြန္မႈ `ဧတဒဂ္´ဘဲြ႕ကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္တိုင္ခ်ီးျမႇင့္ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၅၇ ခုတြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္ သု၀ဏၰဘုမိသထံု ျပည့္ရွင္ မႏုဟာမင္းကို ဓမၼအေရး စစ္ေအာင္ႏိုင္ခဲ့၍ ပိဋကတ္သံုးပံု အစံုသံုးဆယ္ကို ဆင္ျဖဴ ေတာ္ သံုးဆယ့္ႏွစ္စီးထက္တြင္ တင္ေဆာင္ၿပီး ဘုရင္၊ မိဖုရားႏွင့္တကြ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ား၊ တတ္သိပညာရွင္မ်ားကို ပုဂံျပည္သို႔ေဆာင္ႏွင္းခဲ့သည္မွာ ျမန္မာရာဇာ၀င္သမိုင္း တြင္ ထင္ရွားပါရွိ ေလသည္။
သု၀ဏၰဘုမိသထံုျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဘုရင္မင္း၊ ကိုးကြယ္ရာရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ တတ္သိပညာ ရွင္မ်ား မရွိေတာ့သည့္ေနာက္ပိုင္းကာလတြင္ ပအို၀္းျပည္သူတို႔သည္ သထံုျပည္မွ ကိုးအုပ္စု ခဲြ၍ ထြက္ခြာသြားၾကသည္။ ဤပအို၀္းကိုးအုပ္စုမ်ားအနက္ ေမာ္ေထာ္ဖာသည္ တတ္သိပညာ ျပည့္စံုသူတဦးျဖစ္သျဖင့္ ပခုကၠဴအုပ္စုကို ဦးေဆာင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္အခါကပင္လွ်င္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းလင္းျပန္႔ပြားရန္ သာသနာျပဳၾက ေသာ ဓမၼကထိကလူပုဂၢိဳလ္ စာေဟာဆရာ `ေမာ္´ ရွိခဲ့သည္ဟု သမိုင္းေျခရာခံ၍ သိရွိႏိုင္ သည္။ ၎ပခုကၠဴအုပ္စု ေခါင္းေဆာင္ေမာ္ေထာ္ဖာကို ေထာက္၍ ထင္ျမင္ယူဆမည္ဆိုပါက ပအို၀္းေမာ္သည္ ေရွးေခတ္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွည္လ်ားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)တို႔သည္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားသာျဖစ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶသာသနာျပဳလုပ္ငန္း မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာမွာ ပါ၀င္သက္ေရာက္မူရွိသည့္အတြက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတို႔၏ လက္သံုး ေတာ္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကပါသည္။ ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)သည္ သာေရးနာေရး လူမႈေရးမ်ား၌ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မ်ားတြင္ ပါ၀င္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ လူမႈေရးတြင္ ပါ၀င္၍ ဗုဒၶသာသနာျပဳသူမ်ားျဖစ္သည္။ ပအို၀္းတို႔ဘာသာေရး လူမႈေရးတြင္ လိမၼာေရးျခား ရွိေအာင္ တမလြန္ေလာကအက်ဳိးရွိေအာင္ ေက်းဇူးျပဳသူမ်ားမွာ ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ) မ်ားျဖစ္သည္။ `ေမာ္´ဆိုသည့္ ကြပ္စိပ္တရားေဟာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ကာယဓမၼ၊ ၀စီဓမၼ၊ မေနာဓမၼတို႔လည္း ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႕သလို စကားအရာမွာ ႂကြယ္၀သူလည္းျဖစ္၍ ရိုးရာ ဘာသာ၊ သာသနာယဥ္ေက်းမူထိန္းသိမ္းသည့္ အရာမွာလည္း အေရးပါအရာေရာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ပါသည္။
၁၈ ရာစုအေစာပိုင္းတြင္ ျပန္လည္ေပၚလြင္လာသည့္ ပအို၀္းစာေပဒုတိယေခတ္တြင္ ပအို၀္း ေမာ္မ်ားသည္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ မိုင္းပ်ဳိးေဒသတြင္ ျပန္လည္ထင္ရွားေပၚလြင္လာၿပီး ထို႔မွ တဆင့္ ေနာင္ဟဲုင္း၊ ဆီဆိုင္၊ စခြီ စေသာေဒသမ်ားမွ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသား ေနထိုင္သည့္ အရပ္ေဒသအႏွံ႔အျပားမ်ားသို႔ ျပန္႔ပြားလာခဲ့သည္။ ယခုခ်ိန္ထိ ပအို၀္းေမာ္ဓမၼကထိကပုဂၢဳိလ္ ႏွစ္ရာေက်ာ္ရွိသည္္။
ေမာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ရန္အတြက္ ပါဋိဘာသာ၊ ပအို၀္းဘာသာကို ကၽြမ္းက်င္စြာ ဖတ္တတ္ရၿပီး ဗုဒၶဘာသာစာေပမ်ားျဖစ္ေသာ ဘုရားေဟာေဒသနာ၊ ငါးရာငါးဆယ္ဓမၼပါဒ၀တၳဳေတာ္မ်ား၊ ပရိတ္ႀကီး၊ ရွင္က်င့္၀တ္၊ သဂၤါေလာ၀ါဒ၊ ေလာကနီတိ၊ သဒၵါ၊ သၿဂိဳလ္ စသည့္ ေလာကုတၱရာစာေပရပ္မ်ားကို ေရွးဦးစြာဖတ္ရႈေလ့လာ တတ္ထားရန္ လိုအပ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေရွးကာလမွ မ်က္ေမွာက္ေခတ္အေျခအေနထိ ဘာသာေဒသႏၱာရႏွံ႔စပ္ကၽြမ္းက်င္စြာ ေဟာ ေျပာႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ေဟာေျပာတတ္မႈဟန္ပန္၊ ေတးလကၤာတို႔ကို ရုတ္တရက္ စပ္ဆိုတတ္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားလည္း ရွိရမည္။ ဒီဃသံတို႔၊ ရသသံတို႔၊ ဂရုသံ၊ လဟုသံ စသည္အသံအေနအထားမ်ားလည္း အသံမ်ားပီသေအာင္ေလ့က်င့္ရပါသည္။ ဒီေလာက္တက္ ေျမာက္ရံုျဖင့္ `ေမာ္´မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါ။ `ေမာ္´ဟူေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ရဟန္းသံဃာမ်ားလို ငါးပါးသီလကိုလည္း အၿမဲခိုင္လံုေအာင္ က်င့္ႀကံေနထိုင္ထိန္းသိမ္းရသည္္။ ဘယ္ေလာက္ဘဲ ပညာတတ္တတ္ အရက္ေသစာမ်ားေသာက္သံုးျခင္း၊ ၾကက္ဌက္မ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း စသျဖင့္ သီလမခိုင္လံုပါက `ေမာ္´ဟု မည္သူမွ အသိအမွတ္မျပဳပါ။ ထိုေၾကာင့္ ပအို၀္းေမာ္ သည္ သီလခိုင္လံုရၿပီး မာန္မာနကိုလည္း ႏွိမ္ခ်၍ အိေျႏၵသိကၡာရွိရွိႏွင့္ သြားလာေနထိုင္ ရပါသည္။
`ေမာ္´တစ္ေယာက္ျဖစ္လာၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ဘုရားငါဆူ၊ သူရသတီ၊ ေမတၱာပြင့္သည့္ ေဆးမင္ ေၾကာင္ကို ရင္ဘတ္၊ လက္ေမာင္း စသည့္ေနရာမ်ားမွာ ကတိသစၥာခံယူၿပီး ထိုးထား ၾကသည္။ ဤသို႔ထိုးထားရျခင္းမွာ ကာေမသုမစၧာရ၊ သူရာေမရယ စသည့္အက်င့္သီလမ်ား မေဖာက္ ပ်က္ေအာင္ ထိုးထားျခင္းျဖစ္သည္။
`ေမာ္´တို႔၏ အသံုးအေဆာင္မွာ ပိုးေကာင္းေပါင္းတစ္ထည္၊ ပအို၀္းအမ်ဳိးသား၀တ္စံုတစ္စံု၊ ေျခအိတ္တစ္စံု၊ ေခၽြးသုတ္ရန္အတြက္ တဘက္တစ္ထည္၊ ႏွီးေပ်ာ့ေပ်ာ့ျဖင့္ ယွက္လုပ္ထား ေသာ “ကုံးေယာ္” ေခၚ `ေမာ္´ခေမာက္မ်ဳိးတစ္လံုး စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
ေမာ္အေျခခံပညာႏွင့္ တရားစာအနည္းအက်ဥ္း တတ္ေျမာက္ၿပီးပါက မိမိ၏ ဆရာသမားေရွ႕ သို႔မဟုတ္ မိမိ၏ေနအိမ္တြင္ တရားေဟာအရင္ေလ့က်င့္ထားရသည္။ ၎ေနာက္ ဆရာႏွင့္ အတူ လိုက္၍ ပြဲႀကီးပဲြငယ္မ်ားသို႔ တရားစမ္းေဟာရပါသည္။ ဓမၼကထိကအရာမွာ ကြ်မ္းက်င္ လိမၼာရင့္က်က္လာသည့္အခါ လက္ဦးဆရာဆီကို ခြင့္ပန္ၿပီး ကိုယ့္ဘာသာ တရားက်မ္းစာ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းအတြက္ အားထားရသည့္ `ေမာ္´တဦးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံရပါ သည္္။ ထုိပုဂၢဳိလ္မ်ားကို ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ားက ၎တို႔၏မူလအမည္ထိပ္တြင္ `ေမာ္´ဟူ ေသာ ဘြဲ႔ကိုသတ္၍ ေခၚဆိုၾကသည္။
၀ါတြင္းကာလတြင္ လျပည့္လကြယ္ေန႔မ်ား၌ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ ေနထိုင္ရာေက်းလက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဇရပ္မ်ားတြင္ ဥပုသ္ေစာင့္ေနၾကသည့္ အဘိုးအဘြားတို႔ကို ေမာ္မ်ားက ဇာတ္ေတာ္မ်ား၊ ဗဟုတုတမ်ား၊ လွဴဒါန္းရေသာအက်ဳိးတရားမ်ားကို ေဟာေျပာရွင္းျပေပး သည္။ အလွဴဒါနပြဲမ်ားတြင္ အသံေကာင္းၿပီး စာေဟာေကာင္းေသာ ေမာ္မ်ားကို ဖိတ္ၾကား ေလ့ရွိသည္။ ဖိတ္ၾကားၿပီးေသာေမာ္မ်ားအား အလွဴပြဲတစ္ပြဲကို ေဒါင္းလန္းျဖင့္ျပင္၍အပ္သည္။ ထိုေဒါင္းလန္တြင္ ငွက္ေျပာသီးတစ္ဖီ၊ အုန္းသီးတစ္လံုး၊ ဖေရာင္းတုိင္တစ္ထုပ္၊ ကြမ္းယာ တစ္ထုပ္၊ ေဆးလိပ္တစ္စည္းႏွင့္ ပန္းတစ္ခိုင္ပါ၀င္ေလသည္။ ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္သူတို႔က ေငြပေဒသာပင္ တစ္ပင္ပါထည့္၍လွဴဒါန္းသည္။
`ေမာ္´တို႔ စာေဟာခ်ိန္ကာလတြင္ အသံ၀င္ျခင္းကို ကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ခ်င္းတက္ႏွင့္ ေရဗူးေရခြက္ျဖင့္ ထည့္ထားသည့္ လင္ဗန္းကိုလည္းခ်ထားေပးသည္။ နားေထာင္သူမ်ားက ေမာ္ေဟာေသာ ဇာတ္ေတာ္ကို သေဘာက်ၿပီဆိုလွ်င္ တတ္ႏုိင္သေလာက္ဆရာဂုဏ္ကို ပူေဇာ္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ အလွဳဳေငြလွဴၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ မွာေတာင္ယာထြက္သီးႏွံႏွင့္ စားစရာ မ်ားလာေရာက္လွဴဒါန္းၾကသည္။
၀ါဆိုလတြင္းသို႔ေရာက္လွ်င္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားေမာ္မ်ားသည္ ႏွီးေခ်ာခေမာက္ႏွင့္ ေခါင္း ေပါင္းေပၚ ထပ္ေဆာင္းၿပီး လြယ္အိတ္ႀကီးမ်ားထဲတြင္ စာအုပ္မ်ားကြမ္းအစ္မ်ားထည့္ကာ တစ္ရြာ၀င္တစ္ရြာထြက္ အသံႏွင့္စာေပဗဟုတုတ လွည့္လည္၍ ဒါနျပဳၾကသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။
ယခင္က ပအို၀္းလူ႕အဖဲြ႕အစည္းတြင္ `ေမာ္´အေရအတြက္အားျဖင့္ မ်ားပါေသာ္လည္း ၎ကို အသင္းအဖဲြ႕တစ္ခုအျဖစ္ စုစုစည္းစည္းမရွိခဲ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ပအို၀္းစာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမဂၢဇင္းတြင္ ပအို၀္းေမာ္အသင္းဖဲြ႕သင့္ေၾကာင္း တိုက္ တြန္းႏိုးေဆာ္ အသိေပးေရးသားေဖာ္ျပထားခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပအို၀္းေမာ္အသင္းကို ဖဲြ႕စည္းရန္ စတင္အေျချပဳခဲ့သည့္ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ မတ္လ(၂၃)ရက္ေန႔မွ ပအို၀္းေမာ္အသင္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည့္ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ(၂၀)ရက္ေန႔အထိ အခ်ိန္ကာလ၏ ျပည့္စံုေလ်ာက္ပတ္မႈ ကာလသမၸတၱိကို ေစာင့္ဆိုင္းေမွ်ာ္လင့္ရင္း ႏွစ္ေပါင္း(၂၂)ႏွစ္မွ် ၾကာ ေညာင္းခဲ့ရသည္။ ပအို၀္းအမ်ဳိးသားအဖဲြ႕ခ်ဳပ္(ပီအဲန္အို)ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ ဧရိယာအတြင္း တြင္ ပအို၀္းေမာ္ဦးစည္းအဖဲြ႕ (၄၁)ဦးႏွင့္ ေမာ္အဖဲြ႕၀င္(၃၁၉)ဦး စုစည္းၿပီး ပအို၀္းေမာ္အသင္း ကို ေအာင္ျမင္စြာ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ဤအသင္းကို ပအို၀္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႕(ဗဟို) ဥကၠ႒တစ္ဦးပါ၀င္ေသာ ပအို၀္းေမာ္နာယက (၃)ဦးႏွင့္ ပအို၀္းေမာ္အသင္းဥကၠ႒၊ အတြင္းေရး မွဴးအဖဲြ႕၀င္မ်ားပါရွိေသာ အလုပ္အမႈေဆာင္ (၇)ဦးတို႔ကို ဖဲြ႕စည္းပံုႏွင့္အညီ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ားကို စည္းလံုးညီၫြတ္စြာ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိၾကသည္။
က်မ္းကိုး
• ပအို၀္းလူငယ္စာေစာင္ အမွတ္(၁)
• ျပည္ေထာင္စုထဲ့ကပအို၀္း စာ ၁၃၇ - ၁၄၀
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားသက္ေတာ္ထင္ရွားစဥ္အခါကပင္ တရားေဟာကၽြမ္းက်င္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္ ဓမၼကထိကမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ အမ်ဳိးသားမ်ားထဲတြင္ စိတၱသူႂကြယ္သည္ ထင္ရွား၏။ တရား ေဟာ ကၽြမ္းက်င္သျဖင့္ စိတၱသူႂကြယ္အား ထူးခၽြန္မႈ `ဧတဒဂ္´ဘဲြ႕ကို ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္တိုင္ခ်ီးျမႇင့္ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀၅၇ ခုတြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္ သု၀ဏၰဘုမိသထံု ျပည့္ရွင္ မႏုဟာမင္းကို ဓမၼအေရး စစ္ေအာင္ႏိုင္ခဲ့၍ ပိဋကတ္သံုးပံု အစံုသံုးဆယ္ကို ဆင္ျဖဴ ေတာ္ သံုးဆယ့္ႏွစ္စီးထက္တြင္ တင္ေဆာင္ၿပီး ဘုရင္၊ မိဖုရားႏွင့္တကြ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ား၊ တတ္သိပညာရွင္မ်ားကို ပုဂံျပည္သို႔ေဆာင္ႏွင္းခဲ့သည္မွာ ျမန္မာရာဇာ၀င္သမိုင္း တြင္ ထင္ရွားပါရွိ ေလသည္။
သု၀ဏၰဘုမိသထံုျပည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဘုရင္မင္း၊ ကိုးကြယ္ရာရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ တတ္သိပညာ ရွင္မ်ား မရွိေတာ့သည့္ေနာက္ပိုင္းကာလတြင္ ပအို၀္းျပည္သူတို႔သည္ သထံုျပည္မွ ကိုးအုပ္စု ခဲြ၍ ထြက္ခြာသြားၾကသည္။ ဤပအို၀္းကိုးအုပ္စုမ်ားအနက္ ေမာ္ေထာ္ဖာသည္ တတ္သိပညာ ျပည့္စံုသူတဦးျဖစ္သျဖင့္ ပခုကၠဴအုပ္စုကို ဦးေဆာင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္အခါကပင္လွ်င္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ ထြန္းလင္းျပန္႔ပြားရန္ သာသနာျပဳၾက ေသာ ဓမၼကထိကလူပုဂၢိဳလ္ စာေဟာဆရာ `ေမာ္´ ရွိခဲ့သည္ဟု သမိုင္းေျခရာခံ၍ သိရွိႏိုင္ သည္။ ၎ပခုကၠဴအုပ္စု ေခါင္းေဆာင္ေမာ္ေထာ္ဖာကို ေထာက္၍ ထင္ျမင္ယူဆမည္ဆိုပါက ပအို၀္းေမာ္သည္ ေရွးေခတ္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွည္လ်ားခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)တို႔သည္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားသာျဖစ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶသာသနာျပဳလုပ္ငန္း မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာမွာ ပါ၀င္သက္ေရာက္မူရွိသည့္အတြက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတို႔၏ လက္သံုး ေတာ္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကပါသည္။ ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ)သည္ သာေရးနာေရး လူမႈေရးမ်ား၌ အေရးပါေသာ အခန္းက႑မ်ားတြင္ ပါ၀င္လ်က္ရွိၾကပါသည္။ လူမႈေရးတြင္ ပါ၀င္၍ ဗုဒၶသာသနာျပဳသူမ်ားျဖစ္သည္။ ပအို၀္းတို႔ဘာသာေရး လူမႈေရးတြင္ လိမၼာေရးျခား ရွိေအာင္ တမလြန္ေလာကအက်ဳိးရွိေအာင္ ေက်းဇူးျပဳသူမ်ားမွာ ပအို၀္းေမာ္(စာေဟာဆရာ) မ်ားျဖစ္သည္။ `ေမာ္´ဆိုသည့္ ကြပ္စိပ္တရားေဟာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ကာယဓမၼ၊ ၀စီဓမၼ၊ မေနာဓမၼတို႔လည္း ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႕သလို စကားအရာမွာ ႂကြယ္၀သူလည္းျဖစ္၍ ရိုးရာ ဘာသာ၊ သာသနာယဥ္ေက်းမူထိန္းသိမ္းသည့္ အရာမွာလည္း အေရးပါအရာေရာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ပါသည္။
၁၈ ရာစုအေစာပိုင္းတြင္ ျပန္လည္ေပၚလြင္လာသည့္ ပအို၀္းစာေပဒုတိယေခတ္တြင္ ပအို၀္း ေမာ္မ်ားသည္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ မိုင္းပ်ဳိးေဒသတြင္ ျပန္လည္ထင္ရွားေပၚလြင္လာၿပီး ထို႔မွ တဆင့္ ေနာင္ဟဲုင္း၊ ဆီဆိုင္၊ စခြီ စေသာေဒသမ်ားမွ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ပအို၀္း တိုင္းရင္းသား ေနထိုင္သည့္ အရပ္ေဒသအႏွံ႔အျပားမ်ားသို႔ ျပန္႔ပြားလာခဲ့သည္။ ယခုခ်ိန္ထိ ပအို၀္းေမာ္ဓမၼကထိကပုဂၢဳိလ္ ႏွစ္ရာေက်ာ္ရွိသည္္။
ေမာ္တစ္ေယာက္ျဖစ္ရန္အတြက္ ပါဋိဘာသာ၊ ပအို၀္းဘာသာကို ကၽြမ္းက်င္စြာ ဖတ္တတ္ရၿပီး ဗုဒၶဘာသာစာေပမ်ားျဖစ္ေသာ ဘုရားေဟာေဒသနာ၊ ငါးရာငါးဆယ္ဓမၼပါဒ၀တၳဳေတာ္မ်ား၊ ပရိတ္ႀကီး၊ ရွင္က်င့္၀တ္၊ သဂၤါေလာ၀ါဒ၊ ေလာကနီတိ၊ သဒၵါ၊ သၿဂိဳလ္ စသည့္ ေလာကုတၱရာစာေပရပ္မ်ားကို ေရွးဦးစြာဖတ္ရႈေလ့လာ တတ္ထားရန္ လိုအပ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေရွးကာလမွ မ်က္ေမွာက္ေခတ္အေျခအေနထိ ဘာသာေဒသႏၱာရႏွံ႔စပ္ကၽြမ္းက်င္စြာ ေဟာ ေျပာႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ေဟာေျပာတတ္မႈဟန္ပန္၊ ေတးလကၤာတို႔ကို ရုတ္တရက္ စပ္ဆိုတတ္သည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားလည္း ရွိရမည္။ ဒီဃသံတို႔၊ ရသသံတို႔၊ ဂရုသံ၊ လဟုသံ စသည္အသံအေနအထားမ်ားလည္း အသံမ်ားပီသေအာင္ေလ့က်င့္ရပါသည္။ ဒီေလာက္တက္ ေျမာက္ရံုျဖင့္ `ေမာ္´မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါ။ `ေမာ္´ဟူေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ရဟန္းသံဃာမ်ားလို ငါးပါးသီလကိုလည္း အၿမဲခိုင္လံုေအာင္ က်င့္ႀကံေနထိုင္ထိန္းသိမ္းရသည္္။ ဘယ္ေလာက္ဘဲ ပညာတတ္တတ္ အရက္ေသစာမ်ားေသာက္သံုးျခင္း၊ ၾကက္ဌက္မ်ားကို သတ္ျဖတ္ျခင္း စသျဖင့္ သီလမခိုင္လံုပါက `ေမာ္´ဟု မည္သူမွ အသိအမွတ္မျပဳပါ။ ထိုေၾကာင့္ ပအို၀္းေမာ္ သည္ သီလခိုင္လံုရၿပီး မာန္မာနကိုလည္း ႏွိမ္ခ်၍ အိေျႏၵသိကၡာရွိရွိႏွင့္ သြားလာေနထိုင္ ရပါသည္။
`ေမာ္´တစ္ေယာက္ျဖစ္လာၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ဘုရားငါဆူ၊ သူရသတီ၊ ေမတၱာပြင့္သည့္ ေဆးမင္ ေၾကာင္ကို ရင္ဘတ္၊ လက္ေမာင္း စသည့္ေနရာမ်ားမွာ ကတိသစၥာခံယူၿပီး ထိုးထား ၾကသည္။ ဤသို႔ထိုးထားရျခင္းမွာ ကာေမသုမစၧာရ၊ သူရာေမရယ စသည့္အက်င့္သီလမ်ား မေဖာက္ ပ်က္ေအာင္ ထိုးထားျခင္းျဖစ္သည္။
`ေမာ္´တို႔၏ အသံုးအေဆာင္မွာ ပိုးေကာင္းေပါင္းတစ္ထည္၊ ပအို၀္းအမ်ဳိးသား၀တ္စံုတစ္စံု၊ ေျခအိတ္တစ္စံု၊ ေခၽြးသုတ္ရန္အတြက္ တဘက္တစ္ထည္၊ ႏွီးေပ်ာ့ေပ်ာ့ျဖင့္ ယွက္လုပ္ထား ေသာ “ကုံးေယာ္” ေခၚ `ေမာ္´ခေမာက္မ်ဳိးတစ္လံုး စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
ေမာ္အေျခခံပညာႏွင့္ တရားစာအနည္းအက်ဥ္း တတ္ေျမာက္ၿပီးပါက မိမိ၏ ဆရာသမားေရွ႕ သို႔မဟုတ္ မိမိ၏ေနအိမ္တြင္ တရားေဟာအရင္ေလ့က်င့္ထားရသည္။ ၎ေနာက္ ဆရာႏွင့္ အတူ လိုက္၍ ပြဲႀကီးပဲြငယ္မ်ားသို႔ တရားစမ္းေဟာရပါသည္။ ဓမၼကထိကအရာမွာ ကြ်မ္းက်င္ လိမၼာရင့္က်က္လာသည့္အခါ လက္ဦးဆရာဆီကို ခြင့္ပန္ၿပီး ကိုယ့္ဘာသာ တရားက်မ္းစာ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းအတြက္ အားထားရသည့္ `ေမာ္´တဦးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံရပါ သည္္။ ထုိပုဂၢဳိလ္မ်ားကို ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားမ်ားက ၎တို႔၏မူလအမည္ထိပ္တြင္ `ေမာ္´ဟူ ေသာ ဘြဲ႔ကိုသတ္၍ ေခၚဆိုၾကသည္။
၀ါတြင္းကာလတြင္ လျပည့္လကြယ္ေန႔မ်ား၌ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားတို႔ ေနထိုင္ရာေက်းလက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းဇရပ္မ်ားတြင္ ဥပုသ္ေစာင့္ေနၾကသည့္ အဘိုးအဘြားတို႔ကို ေမာ္မ်ားက ဇာတ္ေတာ္မ်ား၊ ဗဟုတုတမ်ား၊ လွဴဒါန္းရေသာအက်ဳိးတရားမ်ားကို ေဟာေျပာရွင္းျပေပး သည္။ အလွဴဒါနပြဲမ်ားတြင္ အသံေကာင္းၿပီး စာေဟာေကာင္းေသာ ေမာ္မ်ားကို ဖိတ္ၾကား ေလ့ရွိသည္။ ဖိတ္ၾကားၿပီးေသာေမာ္မ်ားအား အလွဴပြဲတစ္ပြဲကို ေဒါင္းလန္းျဖင့္ျပင္၍အပ္သည္။ ထိုေဒါင္းလန္တြင္ ငွက္ေျပာသီးတစ္ဖီ၊ အုန္းသီးတစ္လံုး၊ ဖေရာင္းတုိင္တစ္ထုပ္၊ ကြမ္းယာ တစ္ထုပ္၊ ေဆးလိပ္တစ္စည္းႏွင့္ ပန္းတစ္ခိုင္ပါ၀င္ေလသည္။ ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္သူတို႔က ေငြပေဒသာပင္ တစ္ပင္ပါထည့္၍လွဴဒါန္းသည္။
`ေမာ္´တို႔ စာေဟာခ်ိန္ကာလတြင္ အသံ၀င္ျခင္းကို ကာကြယ္ႏိုင္ရန္အတြက္ ခ်င္းတက္ႏွင့္ ေရဗူးေရခြက္ျဖင့္ ထည့္ထားသည့္ လင္ဗန္းကိုလည္းခ်ထားေပးသည္။ နားေထာင္သူမ်ားက ေမာ္ေဟာေသာ ဇာတ္ေတာ္ကို သေဘာက်ၿပီဆိုလွ်င္ တတ္ႏုိင္သေလာက္ဆရာဂုဏ္ကို ပူေဇာ္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ အလွဳဳေငြလွဴၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ မွာေတာင္ယာထြက္သီးႏွံႏွင့္ စားစရာ မ်ားလာေရာက္လွဴဒါန္းၾကသည္။
၀ါဆိုလတြင္းသို႔ေရာက္လွ်င္ ပအို၀္းတိုင္းရင္းသားေမာ္မ်ားသည္ ႏွီးေခ်ာခေမာက္ႏွင့္ ေခါင္း ေပါင္းေပၚ ထပ္ေဆာင္းၿပီး လြယ္အိတ္ႀကီးမ်ားထဲတြင္ စာအုပ္မ်ားကြမ္းအစ္မ်ားထည့္ကာ တစ္ရြာ၀င္တစ္ရြာထြက္ အသံႏွင့္စာေပဗဟုတုတ လွည့္လည္၍ ဒါနျပဳၾကသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။
ယခင္က ပအို၀္းလူ႕အဖဲြ႕အစည္းတြင္ `ေမာ္´အေရအတြက္အားျဖင့္ မ်ားပါေသာ္လည္း ၎ကို အသင္းအဖဲြ႕တစ္ခုအျဖစ္ စုစုစည္းစည္းမရွိခဲ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ ပအို၀္းစာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈမဂၢဇင္းတြင္ ပအို၀္းေမာ္အသင္းဖဲြ႕သင့္ေၾကာင္း တိုက္ တြန္းႏိုးေဆာ္ အသိေပးေရးသားေဖာ္ျပထားခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ပအို၀္းေမာ္အသင္းကို ဖဲြ႕စည္းရန္ စတင္အေျချပဳခဲ့သည့္ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ မတ္လ(၂၃)ရက္ေန႔မွ ပအို၀္းေမာ္အသင္းကို ေအာင္ျမင္စြာ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည့္ ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ ဇႏၷ၀ါရီလ(၂၀)ရက္ေန႔အထိ အခ်ိန္ကာလ၏ ျပည့္စံုေလ်ာက္ပတ္မႈ ကာလသမၸတၱိကို ေစာင့္ဆိုင္းေမွ်ာ္လင့္ရင္း ႏွစ္ေပါင္း(၂၂)ႏွစ္မွ် ၾကာ ေညာင္းခဲ့ရသည္။ ပအို၀္းအမ်ဳိးသားအဖဲြ႕ခ်ဳပ္(ပီအဲန္အို)ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္ ဧရိယာအတြင္း တြင္ ပအို၀္းေမာ္ဦးစည္းအဖဲြ႕ (၄၁)ဦးႏွင့္ ေမာ္အဖဲြ႕၀င္(၃၁၉)ဦး စုစည္းၿပီး ပအို၀္းေမာ္အသင္း ကို ေအာင္ျမင္စြာ ဖဲြ႕စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ဤအသင္းကို ပအို၀္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖဲြ႕(ဗဟို) ဥကၠ႒တစ္ဦးပါ၀င္ေသာ ပအို၀္းေမာ္နာယက (၃)ဦးႏွင့္ ပအို၀္းေမာ္အသင္းဥကၠ႒၊ အတြင္းေရး မွဴးအဖဲြ႕၀င္မ်ားပါရွိေသာ အလုပ္အမႈေဆာင္ (၇)ဦးတို႔ကို ဖဲြ႕စည္းပံုႏွင့္အညီ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ားကို စည္းလံုးညီၫြတ္စြာ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိၾကသည္။
က်မ္းကိုး
• ပအို၀္းလူငယ္စာေစာင္ အမွတ္(၁)
• ျပည္ေထာင္စုထဲ့ကပအို၀္း စာ ၁၃၇ - ၁၄၀
No comments:
Post a Comment