၀ိဇၨာ (၃)ပါး
၀ိဇၨာ
(၃)ပါး ဆုိတာ ပု-ဒိ- အာ ဆုိၿပီး အလြယ္မွတ္နိုင္ပါတယ္၊
ပု-
ဆုိတာက ေရွးအတိတ္ဘ၀က ဘယ္လိုဘ၀ေတြမွာ ျဖစ္ခဲ့တယ္၊ ဘယ္္လိုေနရာ ဘုံ႒ာနေတြမွာ ခံစား စံစားခဲ့ရတယ္
စသည္ျဖင့္ အေသးစိတ္ သိျမင္နုိင္ေသာ တန္ခိုးအဘိဥာဥ္တစ္မ်ိဳးကို ( ပုေဗၺနိ၀ါသ- ေရွး၌ေနခဲ့ဖူးေသာ
ခႏၶာအစဥ္ကုိ၊ အႏုႆတိ- ျပန္လည္ျမင္ေယာင္ မွတ္မိနုိင္ေသာ၊ အဘိဥာဏ- တန္ခိုး အဘိဥာဥ္ )လို႔
ေခၚပါတယ္။
ဒိ-
ဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ပင္ ေတာေတြေတာင္ေတြ၊ နံရံေတြ
ကာရံထားသည္ျဖစ္ေစ နတ္မ်က္စိကဲ့သို႔ ထုတ္ခ်င္းေပါက္ ျမင္နုိင္စြမ္းေသာ တန္ခိုးမ်ိဳးကိုေတာ့
(ဒိဗၺစကၡဳ- နတ္မ်က္စိကဲ့သို႔ ျမင္နုိင္စြမ္းေသာ၊ အဘိဥာဏ- အဘိဥာဥ္ ) လို႔ ေခၚဆုိရပါတယ္၊
အာ
-ဆိုတာကေတာ့ ကိေလသာကုန္ခန္းကာ အရိယာျဖစ္သြားသူမ်ားမွာရရွိတတ္တဲ့ ( အာသ၀-ကိေလသာမ်ား၊
ခယ-ကုန္ခမ္းသြားျခင္း ) ဆုိတဲ့ အာသ၀ကၡယ အဘိဥာဥ္ပါ။
၀ိဇၨာ ဆုိတာ ဥာဏ္အလင္းရျခင္း လို႔ အဓိပၸါယ္ရၿပီး
ျမတ္စြာဘုရားအေလာင္းေတာ္ သိဒၶတၳမင္းသားဟာ ဘုရားျဖစ္ခါနီး မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေန႔
မေရာက္ခင္ ညဦးယံအခ်ိန္အခါမွာ အထက္ပါ ၃ မ်ိဳးထဲက ပထမဥာဏ္ ေတာ္ကို ရေတာ္မူၿပီး၊ ညသန္းေခါင္ယံအခ်ိန္မွာ
ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္၊ မနက္လင္းအားႀကီးအခ်ိန္ အာရုံတက္ခါနီးအခ်ိန္မွာ အာသ၀ကၡယ ဥာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူၿပီး
ဘုရားစင္စစ္ ဧကန္ျဖစ္ေတာ္မူပါတယ္၊
၀ိဇၨာ ( ၈ )ပါး
ေဆာင္ပုဒ္။ ။ သုံးပါး ၀ိဇၨာ၊ ပု-ဒိ-အာႏွင့္၊ ၀ိဇၨာရွစ္ရပ္၊
၀ိပႆ္၊ ေစေတာ၊ မေနာမယိဒ္၊ ဒိႏွင့္ ဣဒ္ ၊ ထည့္သိပ္ ေရတြက္ေလ။ ဆုိၿပီး ငယ္ငယ္က မွတ္မိလြယ္ေအာင္က်က္ခဲ့ဖူးတယ္။
ဆုိလိုတာက
အထက္ပါ သုံးပါးထဲကုိ ေနာက္ထပ္ (၅)မ်ိဳး ထပ္ေပါင္းလိုက္ျခင္းပဲ။
၁။ ပုေဗၺနိ၀ါသာနုႆတိ အဘိညာဥ္
၂။
ဒိဗၺစကၡဳ အဘိညာဥ္
၃။
အာသ၀ကၡယ အဘိညာဥ္
၄။
၀ိပႆနာအဘိညာဥ္
၅။
ေစေတာပရိယ အဘိညာဥ္
၆။
မေနာမယိဒိၶ အဘိညာဥ္
၇။
ဒိဗၺေသာတ အဘိညာဥ္
၈။
ဣဒိၶ၀ိဓ အဘိညာဥ္
၁။
ပုေဗၺနိ၀ါသာနုႆတိ အဘိညာဥ္ဆိုတာက အတိတ္က ခႏၶာအစဥ္ကို သိၿခင္းပါပဲ။
၂။
ဒိဗၺစကၡဳ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာကေတာ႔ နတ္မ်က္စိကဲ့သို႔ ၿမင္နိုင္ၿခင္းပါ။
၃။
အာသ၀ကၡယ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာကေတာ႔ အာသေ၀ါ ကုန္ခမ္းၿခင္းပါ။
၄။ ၀ိပႆနာဥာဏ္ဆိုတာ ေတဘူမက သခါၤရတရားေတြကို အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱစသည့္ၿဖင့္ ရႈတဲ့ဥာဏ္ကို ေခၚပါတယ္။
၄။ ၀ိပႆနာဥာဏ္ဆိုတာ ေတဘူမက သခါၤရတရားေတြကို အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱစသည့္ၿဖင့္ ရႈတဲ့ဥာဏ္ကို ေခၚပါတယ္။
၅။
ေစေတာပရိယအဘိဥာဥ္ ဆိုတာ သူတစ္ပါးရဲ ႔ စိတ္အၾကံအစည္ေတြကို သိနိုင္တာ။
၆။ မေနာမယိဒိၶ ဆိုတာ ကေတာ႔ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ဖန္ဆင္းၿခင္း အလိုရွိသေလာက္ၾကီးမားတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ ေသးငယ္တဲ့ ခႏၶာကိုယ္ကို ဖန္ဆင္းနိုင္ျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။
၇။ ဒိဗၺေသာတ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာ နတ္တို႔ရဲ ႔ နားပမာေ၀းသည္ျဖစ္ေစ နီးသည္ျဖစ္ေစ ၾကားနိုင္ၿခင္းပါ။
၈။ ဣဒိၶ၀ိဓ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာ တန္ခိုးအမ်ဳိးမ်ဴိး ဖန္ဆင္းၿခင္းပါ။
ဒီအထိက ၀ိဇၨာ သုံးပါး၊ ၀ိဇၨာရွစ္ပါး အက်ယ္ ျဖစ္ပါတယ္။
၆။ မေနာမယိဒိၶ ဆိုတာ ကေတာ႔ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ဖန္ဆင္းၿခင္း အလိုရွိသေလာက္ၾကီးမားတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ ေသးငယ္တဲ့ ခႏၶာကိုယ္ကို ဖန္ဆင္းနိုင္ျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။
၇။ ဒိဗၺေသာတ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာ နတ္တို႔ရဲ ႔ နားပမာေ၀းသည္ျဖစ္ေစ နီးသည္ျဖစ္ေစ ၾကားနိုင္ၿခင္းပါ။
၈။ ဣဒိၶ၀ိဓ အဘိဥာဥ္ ဆိုတာ တန္ခိုးအမ်ဳိးမ်ဴိး ဖန္ဆင္းၿခင္းပါ။
ဒီအထိက ၀ိဇၨာ သုံးပါး၊ ၀ိဇၨာရွစ္ပါး အက်ယ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ စရဏ (၁၅)ပါး ဆုိတာကေတာ့ --
အက်ဥ္းခ်ဳပ္
မွတ္လိုရင္-
ေဘာ-
ဇာ - သီ- ဣံ- စ်ာန္ေလးႀကိမ္ႏွင့္၊ သူေတာ္ဥစၥာ၊
ခုႏွစ္ျဖာ၊ မွတ္ပါ စရဏ။
ဆိုၿပီး
ေဆာင္ပုဒ္ေလးနဲ႔ ကပ္မွတ္နုိင္ပါတယ္။
သီ ဣံ ေဘာ ဇာ၊ သဒၶမၼာ၊ သတၱရူပ၊ စ်ာန္စတုကၠ- လို႔လဲ ေဆာင္ပုဒ္ ရွိပါေသးတယ္။
အဓိပၸါယ္မ်ားကေတာ့
-
၁။ ေဘာ- ဆိုတာ ေဘာဇန မတၱညဴ- မဂ္ေပါက္ဖုိလ္ေပါက္ အရိယာစခန္းကို တက္လွမ္းလိုတဲ့
ေယာဂီသူေတာ္ေကာင္းမ်ား ဟာ အစာစားရာမွာ အတိုင္းအတာ ပမာဏကို သိရပါမယ္၊ ဒီအစားအစာက ကိုယ္နဲ႔သင့္ေတာ္ရဲ႕လား၊
မသင့္ေတာ္ဘူး လား၊ အမ်ားႀကီးစားရင္ ဗိုက္ေလးၿပီး ထိန မိဒၶျဖစ္လာမယ္၊ အတက္စာေတြစားလိုက္ရင္
ေခါင္းကိုက္ေနၿပီး ၀ိပႆနာ တရား မရႈမွတ္နုိင္ပဲ ျဖစ္တတ္တာမို႔ အစာစားရာမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို
အတိုင္းအတာ ပမာဏသိရပါမယ္။
၂။ ဇာ- ဆုိတာ ဇာဂရိယ အနဳယုတၱ- ကမၼ႒ာန္းအားထုတ္ေနခ်ိန္မွာ
အၿမဲတမ္း နုိးနိုးၾကားၾကား သတိေရွ႕ေဆာင္ေန ရပါမယ္၊ ေလ်ာ့တိေရာ့ရဲ၊ ပ်င္းရိစြာ မေနရပါဘူး၊
၀တ္ေက်တန္းေက် အားထုတ္ေနတာမ်ိဳး မျဖစ္ရပါဘူး လို႔ ဆုိလိုပါတယ္။
၃။ သီ- ဆုိတာက သီလသံ၀ရ- လူျဖစ္လ်င္ ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္းပါးသီလ စတာေတြကို လုံၿခဳံေအာင္
ထိန္းသိမ္းရပါမယ္၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာလဲ သိကၡာပုဒ္အေသးေလးေတြကအစ အာပတ္အႀကီးစား ပါရာဇိကအာပတ္မ်ားအထိ
ေစာင့္ထိန္းရပါ မယ္၊ အဲလို ေစာင့္ထိန္းၿပီးမွသာ တရားအားထုတ္သင့္ပါတယ္၊ ဘုရားသာသနာေတာ္မွာ
သီလ- သမာဓိ၊ ပညာ သိကၡာ သုံးပါးကို အစဥ္အလိုက္ျဖည့္က်င့္သင့္ပါတယ္၊ အစဥ္လုိက္ ျဖည့္က်င့္မွလဲ
ထိေရာက္ေသာ အက်ိဳးရလဒ္ကို ရရွိေစမွာပါ။ ကိုယ္က်င့္သီလ လုံပါမွ သမာဓိအားေကာင္းထက္သန္လာၿပီး
ပညာဥာဏ္ရင့္သန္ကာ မဂ္ဖုိလ္စခန္းကို တက္လွမ္းနုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္၊ အေျခခံ ကိုယ္က်င့္သီလေတာင္မွ
မလုံၿခဳံပါဘဲ မဂ္ဖုိလ္နိဗၺာန္ကို မေမွ်ာ္မွန္းနိင္ပါဘူး။
၄။ ဣံ- ဆုိတာ ဣၿႏၵိေယသု ဂုတၱဒါြရ- မ်က္စိအာရုံ၊
နားအာရုံ၊ နားေခါင္းအာရုံ၊ လ်ာအာရုံ၊ ကိုယ္ခႏၶာအထိအေတြ႔အာရုံ၊ စိတ္အာရုံဆိုတဲ့ အာရုံ(၆)
ပါးကို ဣေျႏၵႀကီးႀကီး ၊ သတိႀကီးႀကီးထားၿပီး ေစာင့္ထိန္းရပါမယ္ တဲ့၊ စိတ္အလိုမလိုက္ရဘူး
လို႔ ဆုိလိုပါတယ္။
မ်က္စိက ျမင္ခ်င္တာျမင္၊ ၾကည့္ခ်င္တာ ၾကည့္ၿပီး
တဏွာရာဂစိတ္၊ အကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး၊ အၾကားအာရုံ၊ အန႔ံ အာရုံ၊ အရသာေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဆုံလို႔ ေလာဘရမၼက္ တက္မက္စိတ္ျဖစ္ေနတာမ်ိဳး၊
အထူးသျဖင့္ ကုိယ့္စိတ္ ကုိလဲ အလိုလိုက္ၿပီး ျဖစ္ခ်င္တာ ျဖစ္ပါေစ ဆုိၿပီး လႊတ္ထားတာမ်ိဳးမျဖစ္ေစပဲထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းကို
ဣၿႏၵိေယသု ဂုတၱဒါြရ- ဣေျႏၵေတြ ကို ေစာင့္ထိန္းတယ္ လို႔ ေခၚပါတယ္။
၅။ ပထမစ်ာန္၊
၆။ ဒုတိယစ်ာန္၊
၇။ တတိယစ်ာန္၊
၈။ စတုတၳစ်ာန္ စတဲ့ စ်ာန္မ်ားကို ရရွိျခင္း၊
ရရွိေအာင္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္းကို ဆုိလိုပါတယ္။
၉။ သဒၶါ- ရတနာသုံးပါးအေပၚမွာ ယုံၾကည္သက္၀င္တဲ့သဒၶါမ်ိဳး၊
ေကာင္းတာလုပ္ရင္ေကာင္းက်ိဳးရမယ္၊ မေကာင္းတာ လုပ္ရင္ မေကာင္းက်ိဳးခံစားရမယ္ လို႔ ကံနဲ႔
ကံရဲ႕အက်ိဳးတရားကို ယုံၾကည္တာကို သဒၶါလို႔ ေခၚပါတယ္။
၁၀။
သီလ- ဆိုတာ အထက္က ေျပာခဲ့တဲ့ ငါးပါး ရွစ္ပါး သီလကိုပဲ ရည္ရြယ္ပါတယ္၊ ဒီေနရာမွာေတာ့
သာသနာပ အခါမွာ ေစာင့္ထိန္းနုိင္တဲ့ သီလေတြလဲ အက်ဳံး၀င္ပါတယ္။ နံပါတ္ ၃ မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့
သီလေတြက ရဟန္းေတာ္ေတြမွာ သာသနာပ အခါ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ သီလ မရွိပါဘူး၊ သာသနာပအခါမွာ သံဃာဆုိတာ မရွိနုိင္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ပါ။
လူတုိ႔ေစာင့္ထိန္းအပ္တဲ့ ငါးပါးရွစ္ပါးသီလေတြသာ သာသနာပ၊ သာသနာတြင္းရွိနုိင္ပါတယ္။
၁၁။ ဟိရီ- မေကာင္းမႈမွန္သမွ်ကို လူေရွ႔မွာျဖစ္ေစ၊
မျမင္ကြယ္ရာ မွာျဖစ္ေစ ကိုယ့္လိပ္ျပာ ကိုယ္လုံၿပီး ျပဳလုပ္ရမွာ ရွက္ရြ႕ံတတ္တဲ့တရားကုိ
ဟိရီလို႔ေခၚပါတယ္၊ အထူးသျဖင့္ ဘယ္သူမွ မသိဘူး ဆုိေသာ္လည္း ကိုယ္ေစာင့္နတ္မ်ား၊ သာသနာကို
ၾကည္ညိဳၾကတဲ့နတ္ျဗဟၼာမ်ား၊ တန္ခိုးႀကီးတဲ့ နတ္မ်ားက ကိုယ္မေကာင္းမႈလုပ္တာကို သိေနျမင္ေနၾကရ
တာမို႔ မလုပ္မိေအာင္ ေရွာင္ရပါမယ္။
၁၂။ ၾသတပၸ- မေကာင္းမႈမွန္သမွ်ကို လုပ္ရမွာ
ေၾကာက္လန္႔တတ္တဲ့စိတ္ကို ေခၚပါတယ္။
၁၃။ သုတ-
ဘာသာေရး အသိပညာစေသာ သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ေၾကာင္း သူေတာ္ေကာင္းတရားမွန္သမွ်ကုိ
တတ္သိ နားလည္နုိင္ျခင္းပါ။
၁၄။ စာဂ- သူတပါးအေပၚ ေပးကမ္းစြန္႔က်ဲျခင္း၊
သာသနာတြင္းျဖစ္လ်င္ ေစတနာထက္သန္စြာျဖင့္ လွဴဒါန္းျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁၃။ ပညာ- ဆိုတာ သံသရာမွ ထြက္ေျမာက္ေစနုိင္ေသာ
သူေတာ္ေကာင္း တရားမွန္သမွ်ကို တတ္သိနားလည္ျခင္း၊ နားလည္ရုံမွ် မကပဲ က်င့္ႀကံအားထုတ္ျခင္း၊
သမထဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ မ်ားကို ေလ့လာဆည္းပူး အားထုတ္ျခင္း စတဲ့ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္အထိ ေရာက္ေစနုိင္တဲ့ ပညာမ်ားအားလုံးကို
ရည္ရြယ္ ပါတယ္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ကေတာ့--
ေဘာ- ဇာ - သီ- ဣံ ေလးပါးႏွင့္၊ စ်ာန္ ေလးပါး၊
ေပါင္း (၈) ပါးကို
ေနာက္ထပ္ သူေတာ္ေကာင္းတရား (၇) ပါးေပါင္းထည့္လ်င္
စရဏ (၁၅) ပါးျပည့္သြားပါတယ္။ ဒါေလာက္ဆုိလ်င္ စရဏ (၁၅)ပါး အားလုံးျပည့္စုံသြားပါၿပီ။
အထက္မွာ ဆုိခဲ့ေသာ ၀ိဇၨာသုံးပါး၊ ၀ိဇၨာရွစ္ပါး၊
စရဏတစ္ဆယ့္ငါးကုိ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးတြင္ ပါ၀င္ေသာ ၀ိဇၨာစရဏ သမၸႏၷဂုဏ္ေတာ္မွာ ထည့္သြင္းထားတာမို႔
စာေရးသူတို႔ရဲ႕ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးဟာ ဂုဏ္ေတာ္အားလုံးႏွင့္ ျပည့္စုံ ေတာ္ မူပါတယ္၊
အဲဒီလို ဂုဏ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံေတာ္မူေသာ ဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးကို
အာရုံျပဳ ရည္မွန္းကာ ျဖည့္က်င့္ပြားမ်ား နိုင္ပါေစ လို႔ ဆုေတာင္းေပးလိုက္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment